A hatékony kommunikáció társadalmi kampányához csatlakoztak a MOME végzős formatervezői.
Egy hosszú sárga kapaszkodó a metrón a nehezebben közlekedő utasoknak, egy beteg, aki az őt vizsgáló orvos szívére teszi a sztetoszkópot, két, a különálló személyiségeket szimbolizáló „I" (individual) betű, amely egy vízszintes vonallal összekapcsolódva H (hospice-menedék) betűt képez – csak néhány ötlet azok közül, amelyeket a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) formatervező tanszékének végzős hallgatói a Magyar Hospice Alapítvány Orvos-Beteg Kapcsolat programjához készítettek. Az egyetem és az alapítvány féléves együttműködésének eredményeit kedden mutatták be.
A MOME fontos célkitűzésnek tartja a társadalmi érzékenység beépítését a művészeti képzésbe – mondta Koós Pál, az egyetem Design Intézet igazgatója. Az egyetem Formatervező Tanszékén évek óta foglalkoznak a társadalmi problémák komplex megközelítéseivel és feltárásával. „Nem akarunk elefántcsonttoronyban élni, a művészetet közel szeretnénk vinni az emberekkel, ezzel is segítve társadalmi problémák megoldását" – mondta az igazgató, aki hozzátette: ennek a célnak az érdekében hazai és külföldi cégekkel, társadalmi szervezetekkel vették fel a kapcsolatot. Példaként említette az Országos Vérellátó Szolgálatot, illetve az SOS Gyermekfalut.
A Hospice Alapítványt egy éve kereste meg a MOME, a legjobbkor, hiszen nem sokkal később, tőlük függetlenül indította el a Magyar Hospice Alapítvány az Orvos-Beteg Kapcsolat programját. A program célja, hogy az orvos-beteg kapcsolat a ma jellemző alá-fölérendeltségi viszonyból partneri viszonnyá alakuljon; a betegek méltósága és ezzel gyógyulási esélyeik javuljanak, az orvosok kiégésének esélye csökkenjen – mondta el dr. Muszbek Katalin, az alapítvány orvos-igazgatója. Ennek érdekében az alapítvány orvosokat, egészségügyi dolgozókat és betegeket képez a konfliktusmentes, sikeres és hatékony kommunikációra, valamint kutatást végez és társadalmi kampányt folytat – tette hozzá.
Ez utóbbi cél, a hatékony kommunikáció társadalmi kampányához csatlakoztak a MOME végzős formatervezői. Tavaly novemberben egy egyhetes „érzékenyítő" tréningen vettek részt, ahol a Hospice alapítvány közreműködésével közvetlen tapasztalatokat szerezhettek a témáról, bepillanthattak az egészségügy problémáiba, betegekkel, orvosokkal beszélhettek. Ezután következhetett a tervezői munka, amelynek eredményeképp öt olyan, óriásplakátra, tévés reklámra, köztéri installációra épülő kampányterv is készült, amelyből néhány valóra válásához Gaál Ilona, a program vezetője szerint mindenképp szereznek forrást.
Az elmúlás, halál, betegség, orvos-beteg kapcsolatot boncolgató együttműködés összegzéseként Koós Pál azt mondta: roppant tanulságos volt a munka, biztos benne, hogy a fiataloknál hosszú távú kihatása lehet. Az igazgató szerint azért is fontos ez, mert „jó tervező az lehet, aki nemcsak szakmailag, hanem emberileg is rendben van".