• nátha
    • Fújd ki rendesen! Minden a nátháról

      Fújd ki rendesen! Minden a nátháról

    • Alvadásgátló mellett a nátha terápiája sem egyszerű

      Alvadásgátló mellett a nátha terápiája sem egyszerű

    • A felsőlégúti nyavalyák könnyen megkeseríthetik a karácsonyt

      A felsőlégúti nyavalyák könnyen megkeseríthetik a karácsonyt

  • melanóma
    • Ismeri a melanoma 15 rizikófaktorát?

      Ismeri a melanoma 15 rizikófaktorát?

    • A mesterséges intelligencia az anyajegyszűrésben

      A mesterséges intelligencia az anyajegyszűrésben

    • Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

      Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

  • egynapos sebészet
    • Duplájára nőtt az egynapos sebészeti ellátások aránya

      Duplájára nőtt az egynapos sebészeti ellátások aránya

    • Két és félszer több az egynapos műtét a győri Petz-kórházban

      Két és félszer több az egynapos műtét a győri Petz-kórházban

    • Egynapos ellátási egységet adtak át a pécsi szívcentrumban

      Egynapos ellátási egységet adtak át a pécsi szívcentrumban

Az otthoni fogápolás leghatékonyabb praktikái

Egészségmagazin 2020.06.30 Forrás: Weborvos
Az otthoni fogápolás leghatékonyabb praktikái

Az ép és egészséges fogak megléte nemcsak esztétikai kérdés, hanem funkcionális is.

Egy szép mosoly mit sem ér, ha fájdalmas a rágás. Hazánkban sajnos nem túl jók a statisztikák a fogápolást illetően, már gyerekkorban sokan fogszuvasodással, fogágybetegségekkel küzdenek, pedig ezek a problémák megelőzhetőek lennének a megfelelő táplálkozással, és a legfontosabb szájhigiéniás szabályok betartásával.

Most következzenek azok a mindennapi szokások, amik az otthonunkban elvégezhetőek, és csak rajtunk múlnak, hogy odafigyelünk-e rájuk. Ezekre ügyelve elkerülhetjük a fájdalmas fog- és ínybetegségeket.

A fogápolás eszközei és kelléktára

Talán meglepő, de sokan még azt sem tartják be, hogy naponta legalább kétszer mossanak fogat. Pedig ez a minimum, de jobb lenne minden étkezés után. Mire figyeljünk még?

  • A fogkefe legyen inkább közepesen puha vagy puha. Tévhit, hogy a kemény jobban tisztít, és még az ínyt is felsérti.
  • Az íny egészségesen tartása legalább olyan fontos, mint a fogaké! Számos ínyvédő gél, ecsetelő kapható az arra érzékenyeknek, és a C-vitamin is fontos szerepet játszik a védelmében.
  • A fogkefét kötelező cserélni 2-3 havonta, mert rajta baktériumok élnek. Ha közben náthásak, betegek voltunk, azonnal cseréljük le!
  • Használjunk fogselymet, fogköz tisztítót is, ha vannak rések, torlódások a fogainknál! Az interdentális tisztítót fogpótlások és fogszabályzók esetén is nagy hatékonysággal tudjuk alkalmazni.
  • A fogmosás legalább 2-3 percig tartson, jobbak a körkörös, vagy seprő mozdulatok, mint az oldalirányú dörzsölgetés.
  • A fogkrémek közül válasszunk aminfluoridosat, ami visszaépítheti a fog anyagait. Hetente egyszer aminfluoridos gélt is használhatunk.
  • A szájüreg higiéniája fokozható öblögetéssel, amihez számos készítmény kaphat, de lehet sós vízzel is, vagy bizonyos gyógyteákkal (zsálya, kakukkfű).
  • A nyelv tisztítása is fontos! A fogmosáskor a nyelv felszínét is érdemes megmosni a fogkefével, mert az azon lévő lepedékben számos baktérium megtelepedik. Létezik külön nyelvkaparó is, aki biztosra szeretne menni, ilyet is beszerezhet.
  • Bizonyos házi mítoszokat kerüljünk el: nem szabad otthon fogkövet irtani, mert nincs értelme. A különböző praktikák, pl. hogy szódabikarbónával súrolni a fogat, többet árthat, mint használ. A fogkőleszedést mindig szakemberre bízzuk! Ez igaz a fogfehérítésre is, ami csakis a megfelelő orvosi anyagokkal lehet hatékony és egészségbarát.

Az sem mindegy, mit mikor eszünk

A fogproblémák mellett az elhízás is komoly gond Magyarországon, a kettő pedig bizonyos ponton kapcsolódik. A rengeteg szénhidrát bevitele sem a fogaknak, sem az ideális testsúlynak nem kedvez.

Régen, amikor még nem létezett fogkefe, az emberiség a táplálékkal tisztította a fogazatát, tudta, hogy rágnia kell a húst, hogy a szálas, rostos zöldséges megtisztítják a közöket.

Manapság is oda kell figyelni, hogy kerüljük a cukros ételeket, mert ezekből sav keletkezik, ami marja a fogzománcot, és még a baktériumoknak is remek táplálék. Együnk több zöldséget, nyersen répát, zeller ropit, és a nassolást is inkább magvak jelentsék, ne az omló és erjedésnek induló chips vagy édes keksz. A cukrozott üdítők és túl sok szénsavas ital szintén ártalmas.

Esti étkezésekkor különösen kerüljük az ártalmas étkeket, a fogainkat is roncsolja, és a vércukrunk is az egekbe szökik tőlük éjszakára.

A fogorvos jó barát

A legtöbben nem szeretnek fogorvoshoz járni, elodázzák a vizsgálatot vagy a kezeléseket, pedig a mai technológiáknak köszönhetően, sem a bölcsességfog kezelése, sem egy tömés, sem a gyökérkezelés nem jár akkora megpróbáltatással, mint tizen évekkel ezelőtt.

Az pedig, hogy nem jó véleménnyel, érzésekkel vagyunk, annak köszönhető, hogy eleve kerültük ezeket a szakorvosokat, hiszen “biztos fájni fog”, és mire muszájból eljutottunk, már tényleg fájt, mert a fog olyan állapotba került. A rendszeres, fél évenkénti kontroll, a fogkőleszedés bizony a mi javunkat szolgálja. Így sokkal kevesebb fájdalommal, tartósan egészséges fogakkal számolhatunk, ráadásul az egyszeri költségek is alacsonyabbak maradnak.

Legolvasottabb cikkeink