• nátha
    • A tüdőgyógyász szerint a náthának is lehetnek szövődményei

      A tüdőgyógyász szerint a náthának is lehetnek szövődményei

    • Immunerősítést már nyár végén érdemes elkezdeni

      Immunerősítést már nyár végén érdemes elkezdeni

    • Itt az ősz, már támadnak a vírusok

      Itt az ősz, már támadnak a vírusok

  • melanóma
    • A mesterséges intelligencia az anyajegyszűrésben

      A mesterséges intelligencia az anyajegyszűrésben

    • Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

      Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

    • A betegségről a melanoma világnapján

      A betegségről a melanoma világnapján

  • egynapos sebészet
    • Egynapos ellátási egységet adtak át a pécsi szívcentrumban

      Egynapos ellátási egységet adtak át a pécsi szívcentrumban

    • Egy területen jó teljesítményt nyújt az egészségügy

      Egy területen jó teljesítményt nyújt az egészségügy

    • Profilbővítést tervez a sikeres egynapos sebészet

      Profilbővítést tervez a sikeres egynapos sebészet

Édesítőszerek az egészség szolgálatában?

Egészségmagazin Forrás: Weborvos

A túlzott cukorbevitel megakadályozása, így az elhízás elkerülése motiválja a fogyasztókat.

Bár az édesítőszerekkel kapcsolatos ismeretek meglehetősen hiányosak a lakosság körében, 10-ből 6 ember véli úgy, hogy az egészségtudatosság részét jelentheti ezen cukorpótló szerek alkalmazása - derül ki a Szinapszis Kft. legfrissebb, a felnőtt lakosság körében végzett kutatásából.

Már a vásárlásnál figyelünk rá

Az élelmiszerek vásárlása során a lakosság főként azok lejárati idejére fordít figyelmet (90%-uk minden, vagy a legtöbb termék esetében megnézi azt). Sokan, az emberek mintegy fele figyeli ugyanakkor azt is, hogy az általa vásárolni kívánt termék cukrot vagy édesítőszert tartalmaz-e, 40 százalékuk pedig a termékben lévő cukor mennyiségére kíváncsi. Az összetevőket ilyen szempontokból figyelők aránya magasabb a nők és a magasabb iskolai végzettségűek körében.

A cukortartalmat szem előtt tartókat elsősorban az egészséges életmód követése, az egészség megőrzése, a túlzott cukorbevitel és így az elhízás elkerülése motiválja, de sokan saját vagy hozzátartozó meglévő cukorbetegsége miatt "kénytelenek" ennek fokozott figyelmet szentelni.

A termékek cukortartalmát illetve az édesítő jellegét figyelmen kívül hagyók többségének eszébe jut e szempont esetleges fontossága, legtöbben egyszerűen csak nem tartják fontosnak azt (69%), de sokan gondolják úgy, hogy ez a tényező csak akkor lehet lényeges, ha a vásárló körülményei vagy egészségi állapota megkívánja azt (gyerek, cukorbeteg, túlsúly, stb.).

Alkalmazásukat sokan az egészségtudatosság részének tekintik

A megkérdezettek túlnyomó többsége gondolja, hogy az édesítőszerek alkalmazása egyre népszerűbb a lakosság körében. Közel 70 százalék van azon a véleményen, hogy az édesítőszerek mértékletes fogyasztása nem káros a szervezetre illetve azok hatékonyan segíthetnek a testtömeg karbantartásában.

Habár az édesítőszerek megítélése alapvetően pozitív vagy semleges, a cukorpótlókkal kapcsolatos informáltság meglehetősen alacsony a lakosság körében - még így is 10 lakosból 3 aktívabban érdeklődik a témáról, további 6-an pedig proaktívan ugyan nem keresik, de szívesen meghallgatják az információkat.

Az édesítőszerek legfőbb előnyeként általánosságban a - lényegében "evidensnek" tekinthető - cukorbetegségre gyakorolt jótékony hatást emelik ki (pl. cukorbetegség esetén alkalmazható (17%), egészségesebb, mint a cukor (13%)). Többen a testtömeg karbantartó hatást hangsúlyozták (pl. megakadályozza az elhízást (12%), alacsony kalóriatartalom (11%)), de viszonylag gyakori volt egyéb praktikus okok említése (pl. jobb íz vagy olcsóbb, gazdaságosabb kiszerelés (5-5%)).

Nemcsak az édesítőszerekkel kapcsolatos információk hiányosak, de a konkrét szerek sem ismertek a lakosság körében. A spontán módon leggyakrabban említettek között szerepel a szacharin (13%) és az aszpartám (5%), de a támogatott ismertséget is figyelembe véve a viszonylag gyakrabban említett cukorpótlók között van a nyírfacukor és a ciklamát is.

A lakosok közel 50 százaléka alkalmaz édesítőszert, jellemzően mind ételekben, mind italokban, de a használók egyharmada nem tudta megnevezni az általa használt terméket, míg a konkrétumot említők is jellemzően csak márkát, de nem a termékben lévő konkrét édesítőszert említették.

Legolvasottabb cikkeink