• nátha
    • A tüdőgyógyász szerint a náthának is lehetnek szövődményei

      A tüdőgyógyász szerint a náthának is lehetnek szövődményei

    • Immunerősítést már nyár végén érdemes elkezdeni

      Immunerősítést már nyár végén érdemes elkezdeni

    • Itt az ősz, már támadnak a vírusok

      Itt az ősz, már támadnak a vírusok

  • melanóma
    • Melanoma: Nem csak nyáron kell figyelni

      Melanoma: Nem csak nyáron kell figyelni

    • Öt fontos tudnivaló a most aktuális anyajegyszűrésről

      Öt fontos tudnivaló a most aktuális anyajegyszűrésről

    • Itt az éves anyajegyszűrés ideje!

      Itt az éves anyajegyszűrés ideje!

  • egynapos sebészet
    • Jó ütemben halad az egynapos sebészetek fejlesztése

      Jó ütemben halad az egynapos sebészetek fejlesztése

    • Lassan elkészül az orosházi kórház egynapos sebészeti részlege

      Lassan elkészül az orosházi kórház egynapos sebészeti részlege

    • Több műtétet vállalnának az egynapos sebészetek

      Több műtétet vállalnának az egynapos sebészetek

Edzéssel a stressz és a magas vérnyomás ellen

Egészségmagazin 2018.09.27 Forrás: Életmód Orvosi Központ
Edzéssel a stressz és a magas vérnyomás ellen

A rendszeres mozgás egyik legfőbb eredménye, hogy csökkenti a stresszre adott szimpatikus idegrendszeri válasz következményeit.

Ismét komoly bizonyítékok láttak napvilágot az életmód, ezen belül is a mozgás gyógyító, egészségvédő hatásaitól – ezúttal a magas vérnyomás kezelésével kapcsolatban.  Dvorák Márton, az Életmód Orvosi Központ mozgásterapeutája segített a tájékozódásban. 

Csökkenthető a stresszreakció negatív hatása 

Nemrégiben átfogó tanulmány jelent meg a Journal of Hypertension and Management című szaklapban a magas vérnyomás életmódbeli kezeléséről. Ebben a cikkben olasz tudósok vették górcső alá az alkohol- és sófogyasztás mérséklésének, a dohányzásról való leszokásnak, az étrend kiegyensúlyozottságának és a rendszeres fizikai aktivitásnak a bizonyított hatásait a magas vérnyomás rendezésére. Dvorák Márton, az Életmód Orvosi Központ mozgásterapeutája az utóbbi eredményeket ismertette és vetette össze saját tapasztalataival.

- A tanulmány szerint a rendszeres mozgás egyik legfőbb eredménye, hogy csökkenti a stresszre adott szimpatikus idegrendszeri válasz következményeit. Ez egy bonyolult rendszer, ami arról szól, hogy stresszhelyzetben átkapcsolunk „üss vagy fuss” üzemmódra, aminek hatására beindulnak a szervezetünkben az ún. szimpatikus hatások. Vagyis megnövekedik az energia-szükséglet – mivel fizikai cselekvésre készülünk-, ezért a máj több cukrot állít elő, hormonok szabadulnak fel, hogy serkentsék a zsír és a fehérje átalakulását cukorrá. Nő a szívritmus, a vérnyomás, a légzésszám és az izomfeszültség. Ugyanakkor néhány nélkülözhető aktivitás, így például az emésztés csökken. A stresszhez való alkalmazkodás azonban hosszú távon nagyon kimerítő a szervezet számára, következményesen kialakulhat például fekély, magas vérnyomás, szívbetegségek, immunrendszeri problémák. Mit lehet tenni? Optimális esetben mozogni. A rendszeres fizikai aktivitás ugyanis lejjebb viszi a stresszhormonok szintjét, és javítja a szív-érrendszer alkalmazkodását a stresszhelyzetekhez. Ezt például úgy éri el, hogy rugalmasabbá teszi az ereket, amelyek így könnyebben egyensúlyoznak a szervezet értágító és érszűkítő „igényei” közt. 

Nem könnyű mérni, de a hatás bizonyított 

Amikor a tudósok bizonyítékokat keresnek a fizikai aktivitás vérnyomásra gyakorolt hatásaira, számos egyéb tényezőt is figyelembe kell venniük, mint az életkor, a társbetegségek, a mozgás típusa, időtartama, az edzettségi állapot, az esetleg szedett vérnyomáscsökkentő, a mérés metódusa. Ám ha mindezeket tekintetbe is vesszük, akkor is számos megbízható kutatás igazolja, hogy a rendszeres, közepes intenzitású kardioedzés mindkét nemnél, minden életkorban csökkenti a magas vérnyomást. Az átlagos csökkenés az első, szisztolés értéknél 7-10 Hgmm, a második, diasztolés értéknél 4-8 Hgmm. Bizonyos esetekben a mozgás hatására bekövetkező javulás hatására a vérnyomáscsökkentő gyógyszerek is csökkenthetők vagy elhagyhatók.

A megelőzésben is kiemelt szerepe van a fizikai aktivitásnak, hiszen az olasz összefoglalóból az is látszik, hogy az inaktivitás 35-70 százalékkal megnöveli a magas vérnyomás kialakulásának esélyét.  Ráadásul bizonyított a mozgás vércukorszint és lipidszint normalizáló-, valamint testsúlycsökkentő hatása – amelyek összességében szintén a szív-érrendszer védelmét szolgálják. Tehát a heti 5-7 napon keresztül végzett, legalább 30 perces, közepes intenzitású mozgás nem véletlenül szerepel minden jelentős európai és amerikai szakmai ajánlásban.   

Profi segítséggel könnyebb 

Egyre többen vannak, akik nem csupán a gyógyszerektől várják a megoldást, sőt, alapvetően abban hisznek, hogy önmaguk lehetnek önmaguk leghatékonyabb orvosai. A kezdő lépéseknél azonban jól jön egy teljes körű felmérés és a szakértő útmutatás.

- Az életmód orvoslás olyan komplex segítséget nyújt, amely holisztikus szemléletével és szakembergárdájával nem csak az adott problémára, ez esetben a magas vérnyomás csökkentésére koncentrál. A dietetikus a táplálkozás személyre szabott felépítésében, a mozgásterapeuta pedig az optimális mozgásprogram kialakításában segít, a szakorvosok – többek közt kardiológus, endokrinológus, fájdalomspecialista – pedig az egészség teljes visszaállításán dolgoznak – hangsúlyozza Dvorák Márton, az Életmód Orvosi Központ mozgásterapeutája. - Az életmód orvoslás, és ezen belül a mozgásterápia tulajdonképpen úgy működik, mint egy profi sportoló mögött álló felkészítő csapat. Amatőrként is lehet eredményt elérni, de egy szakértő teammel a háttérben ez gyorsabb, tartósabb, biztonságosabb és akár az egész életet befolyásoló eredmény lehet.

Legolvasottabb cikkeink