A magyar lakosság és orvostársadalom körében vizsgálták az édesítőszerekkel kapcsolatos ismereteket.
A Szinapszis idén nyári piackutatása egy 2012-ben végzett felmérés folytatása, így lehetővé tette az elmúlt három év változásainak nyomon követését.
Főbb következtetések
• Mind a lakosság, mind pedig az orvosok ismeretei bővültek az édesítőszerekkel kapcsolatban 2012 óta.
• Az üdítőitalok, gyümölcslevek, édességek és gyümölcskészítmények esetében nőtt a tudatos vásárlók aránya mind a cukortartalmat, mind az édesítés típusát illetően, a túlzott cukorbevitelt kerülők aránya szintén emelkedett (20% vs. 13%).
• Viszonylag magas az édesítőszerek elfogadottsága az üdítőitalok esetén, amely tovább nőtt az elmúlt 3 évben, a válaszadók mintegy 2/3-a úgy véli, hogy az édesítők használata indokolt és jótékony lehet ebben a termékkategóriában.
• Az orvosok nagy része szakmailag hasznosnak tartja az édesítőszereket. A cukorbetegek számára egyértelműen javasolják az édesítők alkalmazását, a diabetológusok meglátása szerint pedig az édesítők alkalmazása gyakorlatilag bárki számára indokolt lehet.
• 10-ből 9 orvos rutinszerűen, viszonylag sok betegének ajánlja édesítőszerek használatát. A túlnyomó többség egyetért azzal, hogy az édesítőszerek mértékletes fogyasztásának nincs egészségkárosító hatása és biztonsággal alkalmazhatóak (91%).
Kutatási eredmények
Az eredmények egyértelműen mutatják, hogy a lakosság ismeretei bővültek az édesítőszerekről. A többség (77%) továbbra is érdeklődik az édesítőszerek iránt, még ha nem is keresi kifejezetten az ilyen jellegű információkat. Az édesítőszerekkel kapcsolatban aktívabban érdeklődők (31%) között jellemzően kevesebben vannak a férfiak és a fiatalok. A vásárolt termékek cukortartalmát a válaszadók 46%-a ellenőrzi bizonyos termékek esetében, miközben arra, hogy a termék cukorral vagy édesítővel készült 56% figyel oda legalább alkalmanként. A nők nagyobb arányban figyelik mind a kalória-, cukor- és zsírtartalmat, mind a lejáratot, valamint azt is, hogy az adott élelmiszer cukorral vagy édesítővel készült.
A túlzott cukorbevitelt kerülők aránya nőtt (20% vs. 13%), mint ahogy azoké is, akiknél már kialakult a magas vércukorszint vagy a cukorbetegség, ezért „kénytelenek" a cukorbevitelre odafigyelni. Akik nem figyelnek a termékek cukortartalmára vagy az édesítés módjára, azok többségében nem tartják ezeket az információkat fontosnak, vagy úgy vélik, az odafigyelésre csak akkor lenne szükség, ha valamilyen egészségügyi problémájuk jelentkezne, esetleg fogyni szeretnének.
Annak ellenére, hogy a felmérés demográfiai adataiból az is kiderült, hogy a válaszadók kevesebb, mint felének normál a testsúlya, és már a 26 év alatti korcsoportban is meghaladja a 40%-ot a túlsúlyosak és elhízottak aránya, az orvosok az esetek túlnyomó részében csak fennálló betegség (diabétesz, elhízás, metabolikus szindróma) miatt ajánlják az édesítőszerek használatát, a prevenciós cél csupán az esetek negyedében jellemző.
Az édesítőszerek leginkább ismert előnye az, hogy cukorbetegség esetén is alkalmazhatóak, illetve segítenek a testsúly karbantartásában. A válaszadók legnagyobb része nem tudott olyan konkrét kockázatot megnevezni, ami az édesítőszerek használatához kapcsolódna. Akik igen, azok jellemzően a mesterséges jelleget kifogásolják, vagy a szervezetre gyakorolt káros hatásoktól tartanak.
A többség azonban egyetért azzal, hogy az édesítőszerek mértékletes fogyasztása nem káros a szervezetre, segíthet a testsúly karbantartásában és biztonságos. Mindez egybevág az orvosok véleményével, akik túlnyomó többsége (91%) szintén azon a véleményen van, hogy az édesítőszerek mértékletes fogyasztásának nincs egészségkárosító hatása, így biztonsággal alkalmazhatóak.
Az üdítőitalok, gyümölcslevek, édességek és gyümölcskészítmények esetében nőtt a tudatos vásárlók aránya mind a cukortartalmat, mind az édesítés típusát illetően. A szénsavas üdítők cukortartalmára figyelnek a legtöbben: a válaszadók mintegy 2/3-a úgy véli, hogy az édesítők használata indokolt és jótékony lehet ebben a termékkategóriában. A megkérdezettek legkevésbé a gyümölcslevek és a péksütemények ízesítésében tartják elfogadhatónak az édesítőszereket.
A legtöbb édesítőszer ismertsége nőtt a kutatás első hulláma óta. A legismertebb édesítőszer továbbra is a már régóta használt szacharin. Ismertségét az elmúlt években megközelítette a xilit, azaz a nyírfacukor, amit ma már 5 válaszadóból 4 ismer. Az ismertségi sorrend végén a viszonylag új édesítőszereket (szukralóz, eritrit) találjuk.