A 116-123-as telefonszámon lesz elérhető az ország minden lelkisegély-szolgálata júliustól.
Egységesítik és a vonalas készülékeken túl valamennyi mobilhálózatról is ingyenesen elérhetővé teszik a lelkisegély-szolgálatokat – jelentette be Bodonovich Jenő, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság biztosa a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége (LESZ) szombati szegedi országos találkozóján. Amíg ma az országban több mint egy tucatnyi különböző telefonszámon érhetők el az egyes régiókban dolgozó szolgálatok, július 1-től minden szolgáltató a 116-123-as telefonszámon lesz kapcsolható.
Bodonovich Jenő elmondta: az Európai Bizottság 2007-ben hozott határozatot arról, hogy a közösség területén 116-tal kezdődnek majd azok a telefonszámok, amelyek közérdeket szolgálnak és ingyenesen elérhetők bárki számára. Ezek közül idehaza is bevezették már a 116-000 számot az elcsavargott fiataloknak vagy a 116-111 számot, mint a gyerekek segélykérő vonalát (e sorok írása idején sokszori próbálkozásra 2 óra alatt sem sikerült elérnünk egyik ifjúsági számon sem segítőt, géphang annyit közölt, hogy minden munkatársuk foglalt).
Az országos lelkisegély-szolgálatok megszervezése azért bonyolult, mert ez a szolgáltatás nem egyetlen call centerben koncentrálódik, hanem mintegy húsz önálló civil szervezet biztosítja szerte az országban, így technikai kihívás ezeknek a hálózatba kapcsolása – ígérik, július elejére zökkenőmentesen működik majd a rendszer, s nem lesz sem foglaltság, sem egy-egy civil szervezet kapacitáshiánya miatt elveszett hívás. Ugyancsak megoldandó probléma a várhatóan többszörösére növekvő telefonszámla, ám amint Bodonovics Jenő fogalmazott, mivel a civil szervezetek a kríziskezeléssel, az öngyilkosságok megelőzésével gyakorlatilag állami feladatot látnak el, a költségvetési és a piaci szféra összefogásával meg kell oldani a stabil finanszírozást.
– Érkezzen bármely vonalas vagy mobilszámról a hívás, biztosítani kell annak beazonosíthatatlanságát. A hívó is megőrizheti névtelenségét, s a segítők anonimitása is alapszabály – szögezte le Szabóné Kállai Klára, a LESZ elnöke. Hangsúlyozta: az országban összesen mintegy félezer munkatársuk tevékenykedik aktívan a szolgálatoknál, ők nem fizetésért dolgoznak, hanem önkéntesként, szabadidejüket áldozzák arra, hogy segítsenek másoknak. A mobiltelefonokról való hívásfogadás szakmai kihívást is jelent: megváltoztathatja a beszélgetések általános struktúráját, s még keményebb öngyilkossági szituációkkal is szemben találhatják magukat a segítők, mint a helyhez kötött, otthonról vagy telefonfülkéből indított hívások esetében. Önkénteseiket miként eddig, úgy a jövőben is folyamatosan továbbképzik, segítenek tapasztalataik feldolgozásában és rendszeresen szerveznek újabb jelentkezőknek is tanfolyamokat, hogy biztosítsák az utánpótlást.
Szabóné Kállai Klára hangsúlyozta: szeretnék, ha a 116-123-as új szám minél többek előtt ismert lenne, s eljutna az üzenetük a magukat kilátástalan helyzetben érző emberekhez: „minden ember élete ér annyit, hogy legalább egyszer telefonáljon."