• nátha
    • A tüdőgyógyász szerint a náthának is lehetnek szövődményei

      A tüdőgyógyász szerint a náthának is lehetnek szövődményei

    • Immunerősítést már nyár végén érdemes elkezdeni

      Immunerősítést már nyár végén érdemes elkezdeni

    • Itt az ősz, már támadnak a vírusok

      Itt az ősz, már támadnak a vírusok

  • melanóma
    • Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

      Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

    • A betegségről a melanoma világnapján

      A betegségről a melanoma világnapján

    • Melanoma: Fedezze fel időben az árulkodó jeleket!

      Melanoma: Fedezze fel időben az árulkodó jeleket!

  • egynapos sebészet
    • Egy területen jó teljesítményt nyújt az egészségügy

      Egy területen jó teljesítményt nyújt az egészségügy

    • Profilbővítést tervez a sikeres egynapos sebészet

      Profilbővítést tervez a sikeres egynapos sebészet

    • Megtriplázható az egynapos műtétek száma hazánkban

      Megtriplázható az egynapos műtétek száma hazánkban

Magas a vércukor szintje? Csökkentse mozgással!

Egészségmagazin 2019.05.09 Forrás: Cukorbetegközpont
Magas a vércukor szintje? Csökkentse mozgással!

Sokszor az életmód terápia is elég a javuláshoz, ráadásul a betegség progresszióját is lassítja.

Sokan nem tudják, de a 2-es típusú cukorbetegség elsődleges kezelési módja az életmód terápia. Ennek egyik része a rendszeres testmozgás, mellyel igen eredményesen lehet csökkenti a vércukor szintjét. Hogy pontosan milyen hatással is van az edzés a glükóz mennyiségére, arra dr. Bibok György, a Cukorbetegközpont diabetológusa adott választ. 

Gyógyszert, csak ha muszáj!

Sokan úgy gondolják, hogy a 2-es típusú diabétesz minden esetben gyógyszeres/inzulinos kezelést kíván, pedig az igazság az, hogy gyakran az életmód terápia is elég a javuláshoz. Ma is ez a cukorbetegség elsődleges kezelési módja, ráadásul a betegség progresszióját is lassítja. Gyógyszerre abban az esetben van szükség, ha az értékek a személyre szabott diéta és mozgásprogram ellenére nem érik el a kívánt célt, az egyénre meghatározott célértékeket! A gyógyszeres kezelés akkor is indokolt lehet, ha a magas indulási értékek miatt az orvos jobbnak látja kiegészíteni gyógyszerrel és/vagy inzulinnal az életmód terápiát.

Hogy mégis milyen befolyást gyakorol a vércukor és az inzulin szintjére a rendszeres fizikai aktivitás?

Csökkenti a testsúlyt

A 2-es típusú cukorbetegség egyik fő rizikófaktora a túlsúly, mely az állapot javulását is jelentősen hátráltatja. Éppen ezért fontos a cukorbetegeknél a súlytöbblet leadása, és már a testtömeg 5%-s csökkentésének, 2-8 kiló leadásának is megvan a gyümölcse. A túlsúly miatt ugyanis csökken a sejtek inzulin érzékenysége, inzulinrezisztencia alakul ki, ami a 2-es típusú diabetes egyik alap problémája, így, ha csökken a túlsúly, nő az inzulin-érzékenység is.

Normalizálja az inzulin és a vércukor szintjét

Az inzulin és a vércukor szintje erősen összefügg egymással, hiszen az inzulin segíti a vércukor beépülését a sejtekbe, így ha kevés az inzulin, a vércukor szintje megnő a vérben. (Inzulinrezisztencia esetén bár sok inzulint termel a hasnyálmirigy de ez csak kompenzálás az inzulin-rezisztencia áttörésére. Így megvan annak a veszélye, hogy a hasnyálmirigy „kifárad” a fokozott munkában és kialakul a 2-es típusú diabétesz). Rendszeres, napi, vagy másnaponkénti sportolás, fizikai aktivitás hatására azonban az inzulinrezisztencia mértéke csökken, normalizálódik a vércukor szintje, valamint javul a HbA1c értéke is 

Mennyit és hogyan mozogjon a tartós eredményért?

Az első és legfontosabb szabály a rendszeresség, hiszen enélkül nem lehet számottevő eredményeket elérni. Mozogjon közepes intenzitással heti legalább 150 percet úgy elosztva, hogy ne teljen el 2 napnál több edzés nélkül. Továbbá erősítő edzést is be kell iktatni, heti 2-3 alkalommal 3x 8-10 ismétlési gyakorlattal.

Dr. Bibok György, a Cukorbetegközpont diabetológusa hangsúlyozza, hogy még mielőtt bárki nekikezdene a mozgásnak, előtte egyeztessen orvosával és dietetikusával is, nehogy többet ártson, mint használjon a nem jól megtervezett mozgás. 

Több olyan tényező is van, melyeket fontos szem előtt tartani:

·  Fokozatosan szoktassa hozzá magát a fokozott igénybevételhez

·  5 mmol/l alatt fogyasszon el edzés előtt 15-30 gramm szénhidrátot tartalmazó ételt

·  12 mmol/l felett ne végezzen testmozgást, ugyanis az ellentétes hatást válthat ki, és  megemelheti a vércukor szintjét

· Legyen önnél vércukormérő és mérje meg edzés előtt, közben, végén és utána 2-3 órával is az értékét

· Hipoglikémia esetére legyen önnél teljes kiőrlésű keksz és szőlőcukor, esetleg 2dl szűrt almalé vagy narancslé.

· Kényelmes cipőt válasszon, ellenőrizze lábai állapotát mozgás előtt és után az esetleges sérülések után kutatva.

Legolvasottabb cikkeink