Micimackó eltűnik egyes édességek csomagolásáról, Mikiegér viszont zöldséget és gyümölcsöt fog reklámozni.
A nagy élelmiszergyártók idén már aligha térhetnek ki a változtatás kényszere elől. Az iparilag fejlett országokban mind gyakoribb gyermekkori túlsúly és elhízás miatt a kritikus hangok fölerősödtek, különböző társadalmi szervezetek sürgetik a hatóságokat, politikai döntéshozókat, hogy szigorú lépéseket tegyenek azon világcégek ellen, melyek továbbra is a jól bevált marketing eszközökkel veszik rá a fiatal vásárlókat az egészségtelennek minősített ételek vételére és fogyasztására.
Néhány nagy élelmiszergyártó megigérte a jó irányú változtatásokat. A Kraft és a PepsiCO olyan rendszert alakított ki, mellyel jelöli és ezzel ajánlja egészségesebb termékeit. A McDonald’s ígéretet tett arra, hogy idén februártól részletes tápanyag információt nyomtatnak a cég ételeinek csomagolására. A szórakoztatóipar is csatlakozik ehhez a mozgalomhoz: a Walt Disney szóvivője, Gary Foster hangsúlyozta, hogy „A szülőknek egészségesebb alternatívát szeretnénk kínálni, hogy visszafordíthassuk a gyermekkori elhízás trendjét".
A Disney cég a következő hónapokban eltávolítja világszerte népszerű sztárjait – például a Micimackót - azokról az édességekről, melyeket a gyermekgyógyászok és táplálkozás kutatók egészségtelennek nyilvánítottak, viszont megigérték, hogy valamelyik – egyelőre titokban tartott – élelmiszer-árúház lánc üzleteiben Mikiegér ajánlja majd a banánt és a többi, egészséges gyümölcsöt és zöldséget.
A változtatásokat kívánó társadalmi szervezetek – ilyen az Institute of Medicine (IM) – szerint az eddigi reformok egyelőre csak arra irányulnak, hogy elnémítsák az élelmiszergyártókat kritizáló hangokat. A múlt év végén a szervezetnek táplálkozástudományi és marketing szakértőkből álló bizottsága határozott lépéseket sürgetett a gyermekeknek szánt ételek reklámozásának korlátozására. Kiemelték, hogy a Disney által ígért változtatások csak azt jelentik, hogy most Micimackó helyett az új sztár, a nálunk is moziba kerülő Narnia, az oroszlán teszi még kívánatosabbá a gyerekek számára édességeket.
Vannak cégek – ilyen például a Mars -, melyek azt az utat választották, hogy új, egészségesebb csemegéket fejlesztenek ki és ezeket hozzák a piacra. Ilyenek a sok flavonoidot tartalmazó, „szívvédő" csokoládé-szeletek, melyek először csak internetes rendelés útján kerültek forgalomba. Más világmárkák – például a gyermekélelmezésben második helyen álló Kellogg – nem óhajtottak válaszolni az IM állásfoglalására, csak ismételten hangsúlyozták, hogy bőséges ételválasztékot kínálnak és aktív partnerek a gyermekkori elhízás elleni küzdelemben.
Az IM szakértői úgy nyilatkoztak, hogy elhiszik az élelmiszeripar óriásainak ígéreteit és azt, hogy a most elindított, belső változtatásokkal önként javítanak marketing stratégiájukon, de ha a gyerekek számára készített és reklámozott ételek nem lesznek két éven belül lényegesen egészségesebbek, akkor a társadalmi szervezetek és a szakértők az amerikai törvényhozásra gyakorolnak nyomást, hogy tegyen hatásos lépéseket a jelenlegi, rossz gyakorlat ellen.
Forrás: ACC Heart Health News, 2006. január 3.