• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

    • Megnyílt az egynapos sebészeti ellátás Csepelen

      Megnyílt az egynapos sebészeti ellátás Csepelen

    • Covid-kátyúból kilábaló egynapos sebészeti ellátások

      Covid-kátyúból kilábaló egynapos sebészeti ellátások

Milyen következményei lehetnek, ha elhanyagoljuk immunrendszerünket?

Egészségmagazin 2023.01.18 Forrás: Weborvos
Milyen következményei lehetnek, ha elhanyagoljuk immunrendszerünket?

A legyengült immunrendszer nem fáj, mint egy lyukas fog, de mégis számos tünet alapján következtethetünk arra, hogy baj van.

A téli időszakban a szervezetünk nagyobb terhelésnek van kitéve, mint általában: a hideg miatt hajlamosabbak vagyunk megfázni, amely igénybe veszi a védekezőrendszerünket. Több vírus és egyéb betegség kering ilyenkor, amiket egy gyengébb immunrendszerrel könnyebben elkaphatunk. A kevés napsütés miatt nem jutunk annyi D-vitaminhoz, mint nyáron, ráadásul kevesebb friss zöldséget és gyümölcsöt fogyasztunk, ezért a C-vitamin-ellátásuk is megcsappan.

Mindezek miatt különösen fontos tehát, hogy a téli időszakban fokozottan odafigyeljünk az immunrendszerünk erősítésére, és mindent megtegyünk azért, hogy felvértezzük a testünket a külső hatások ellen.

A gyenge immunrendszer tünetei

A legyengült immunrendszer nem fáj, mint egy lyukas fog, de mégis számos tünet alapján következtethetünk arra, hogy baj van. A rendszeres megfázás az egyik jele annak, hogy az immunrendszerünk nem működik megfelelően, hiszen kevésbé tud ellenállni a fertőzéseknek. Emiatt az influenzaszezonban többször is ágynak eshetünk. A gyakran visszatérő ajakherpesz vagy a köröm- és lábgombásodás szintén arra utal, hogy a védekezőképességünk ereje csökkenőben van.

A gyengeség és a fáradékonyság is utalhat az immunrendszerünk kimerültségére, amely gyakran a vitaminhiány miatt kialakuló vérszegénységgel társul. Ha pedig azt tapasztaljuk, hogy nehezen gyógyulnak a sebeink, az is jelezhet valamilyen hiánybetegséget, illetve legyengült immunrendszert. A köröm és a haj töredezettsége, gyengesége cinkhiányra utalhat, ami az immunrendszert is negatívan befolyásolja. Cink-glicinát-tartalmú táplálékkiegészítőkkel szerencsére könnyen megelőzhetjük ennek kialakulását.

Láthatjuk: rövidtávon számos negatív következménye van annak, ha a védekezőképességünk nem működik megfelelően. Hosszútávon viszont súlyosabb szövődmények is kialakulhatnak, ha elhanyagoljuk az immunrendszerünket. Tüdőgyulladás vagy nehezen gyógyuló arcüreggyulladás is lehet a legyengült védekezőrendszer következménye. Az immunrendszer feladatai közé tartozik a testünkben lévő saját sejtek felismerése is: ha ebben zavar támad, akkor autoimmun folyamatok is beindulhatnak.

Ha a fentiek közül több tünetet is tapasztalunk magunkon, máris felmerülhet a kérdés: mégis mit tehetünk, hogy megőrizzük ellenállóképességünket?

Előzzük meg!

Változatos étkezéssel és táplálékkiegészítőkkel sokat tehetünk immunrendszerünk megerősítéséért – csak úgy, mint általános egészségünkért. Ennek érdekében fogyasszunk sok friss zöldséget és gyümölcsöt! A feldolgozott és finomított élelmiszerek helyett vásároljunk frissen tojást, húsokat, tejtermékeket és készítsük el magunk az ételeinket! Ezáltal kevesebb tartósítószer és adalékanyag kerül szervezetünkbe, amely szintén gyengíti az immunrendszerünket.

A vitaminok közül a C-, a D-, a K- és a B-vitaminok elengedhetetlenek az immunrendszer normál működéséhez, érdemes ezeket rendszeresen pótolni. A vitaminok mellett az ásványi anyagok bevitelére is oda kell figyelnünk. A magnézium többek között a D-vitamin működéséhez elengedhetetlen, míg a vas a vérszegénység megelőzésében fontos. A cink és a szelén is serkentőleg hat az immunrendszerre. A cink emellett számos enzimatikus folyamatban is részt vesz. Az ásványi anyagokat a szervezet számára könnyebben hasznosítható szerves formában fogyasszuk, ezért a cink-glicinát tartalmú készítmények kiváló cinkforrások a testünk számára!

Nem csak az étrend számít…

A helyes táplálkozás mellett a rendszeres testmozgás is hozzájárul ahhoz, hogy az immunrendszerünk rendeltetésszerűen működjön. A sport segít a stressz levezetésében, fokozza a vérkeringést, és serkenti az immunsejtek termelődését is. A téli időszakban se feledkezzünk meg a mérsékelt testmozgásról, járjunk el uszodába, konditerembe, kocogjunk a téli napsütésben vagy legalább sétáljunk napi fél órát!

Az immunrendszerünk éjjel-nappal védi testünket a kórokozóktól, ezért fontos, hogy folyamatosan ellássuk a működéséhez szükséges nyomelemekkel és vitaminokkal. Meglátjuk majd, a szervezetünk hosszú, egészséges hónapokkal, évekkel hálálja majd meg a törődést!

Legolvasottabb cikkeink