A Kapj rá! kampány célja a halfogyasztás népszerűsítése.
Magyarországon az egy főre jutó éves halfogyasztás alig 5,2 kilogramm, ami nem egészen egyötöde az európai uniós átlagnak. A magyar lakosság közel 20 százaléka soha, vagy évente csupán egyetlen alkalommal fogyaszt halat vagy halból készült ételt, pedig a többség tisztában van a halételek kedvező élettani hatásaival is. Ahhoz, hogy a halételek népszerűsége növekedjen, elsősorban a fiatalabb korosztályok tagjait kell meggyőzni arról, hogy érdemes halból készült ételekkel kísérletezniük. A Miniszterelnökség Agrár-vidékfejlesztési Programokért Felelős Helyettes Államtitkársága, mint Irányító Hatóság által folytatott Kapj rá! kampány célja, hogy a hazai fogyasztókkal megismertesse a halételek rendkívüli sokféleségét és változatos ízvilágát - közölték a szervezők.
A magyarországi lakosok 8,2 százaléka soha, közel 11,1 százaléka pedig évente csupán egyszer eszik halat vagy halból készült ételt. A halat heti rendszerességgel fogyasztók aránya 12,6 százalék, míg 31,6 százalékuk évente csak néhány alkalommal eszik halat. Felmérések szerint az évente néhány alkalommal halat fogyasztók 30,5 százaléka, az évente egyszer halat fogyasztóknak pedig a 37,8 százaléka köti azt valamilyen alkalomhoz, jellemzően a Karácsonyhoz, illetve a vízparti nyaraláshoz. Ebből is következik, hogy még mindig a halászlé, a hekk és a rántott hal a legismertebb halból készült étel a megkérdezettek körében.
Érdekesség, hogy a halat heti rendszerességgel fogyasztók között az átlagosnál magasabb arányban vannak jelen az 50 év feletti, felsőfokú végzettséggel rendelkező, aktív szellemi munkát végző nagyvárosi lakosok.
A halételekkel kapcsolatban a kutatásban résztvevőknek legjellemzőbben az egészség és az egészséges szavak jutottak eszükbe – nagyjából a megkérdezettek negyede (24,7%) említette ezeket. Ugyanakkor alig 10 százalék körül volt azoknak a válaszadóknak az aránya, akiknek a finom szó jutott először az eszébe.
„Az emberek többsége Magyarországon is pozitívan viszonyul a halételekhez, és a többség tisztában van a halételek egészségre gyakorolt kedvező hatásával. Ennek ellenére a hazai halfogyasztás még mindig elmarad az elvárhatótól. Magyarországon az egy főre jutó éves halfogyasztás alig 5,2 kilogramm, ami egyötöde az európai uniós átlagnak" – mondta dr. Selyem Tóth Sándor, az Irányító Hatósági Főosztály főosztályvezetője. A szakember kiemelte: az egészségtudatos táplálkozás és a magyarországi gasztronómiai kultúra fejlődése szempontjából is fontos lenne, hogy a lakosság étrendjébe minél jobban beépüljön a halfogyasztás. Ehhez az első lépés az lehet, ha a fiatalabb korosztályok tagjait is sikerül rávenni arra, hogy bátran kóstolják meg a halból készült ételeket.
Biztató, hogy az elmúlt időszakban már lassú növekedés volt tapasztalható a hazai halfogyasztásban. Ugyanakkor 2020-ra a cél a hazai halfogyasztás - ha nem is duplázása, de - jelentős növelése, amihez még nagyon sokat kell tenni a halfogyasztás kultúrájának népszerűsítése terén.
A Miniszterelnökség Agrár-vidékfejlesztési Programokért Felelős Helyettes Államtitkársága ennek érdekében indította útjára a Halászati Operatív Program (HOP 2007-2013) keretében a Kapj rá! kampányt. A kezdeményezés célja, hogy a hazai fogyasztókkal megismertesse a halételek sokféleségét, azok változatos ízvilágát, és felhívja a fiatalabb korosztályok figyelmét arra, hogy a nemzetközi viszonylatban trendi halfogyasztás jól beilleszthető a reformétkezésbe, hiszen a halételek finomak és könnyen elkészíthetőek.
„Kevesen tudják, hogy milyen sokféle halfajta fogyasztható, és a halételek milyen változatosan készíthetőek el. Fontos lenne a magyar embereknek is megismerni, hogy a tradicionális halételek mellett milyen – számukra eddig ismeretlen – halakból elkészített fogást érdemes kipróbálniuk, illetve rendszeresen fogyasztaniuk" – tette hozzá Áman Attila, a Kapj rá! kampány séf szakértője.