• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Üdítő hírek a büféből és a parlamentből

Egészségmagazin Forrás: Weborvos Szerző:

A sportitalok forgalma csaknem 70 százalékkal növekedett: kevesebb kalória, ugyanannyi cukor, több koffein?

Az Amerikai Üdítőital Szövetség szinte büszkén hozta nyilvánosságra legújabb statisztikai adatait, melyek szerint 2002-2004 között az amerikai iskolákban a cukortartalmú üdítő italok forgalma 24 százalékkal csökkent. Az üdítőitalgyártók kritikusai szerint semmilyen gyártó- vagy kereskedő cég nem örül, ha csökken a forgalma és az adatok ilyen megszellőztetése csak azért történt, hogy megpróbálják leállítani azokat a törvénytervezeteket, melyek a gyermekkori elhízás és cukorbetegség gyakoriságának rohamos növekedése miatt teljesen kitiltanák az iskolákból az üdítőital-automatákat, a büfékből pedig valamennyi cukortartalmú italt.


Az említett két év alatt a sportitalok forgalma viszont – saját korábbi szintjéhez képest - csaknem 70 százalékkal növekedett, a cukorszegény üdítőké 22 százalékkal, a gyümölcslevekből pedig 15 százalékkal adtak el többet. Mindez azonban nem változtat azon, hogy egyelőre még mindig a szokványos, cukros üdítők teszik ki a teljes iskolai üdítőital forgalom 45 százalékát.


Marion Nestle professzor (New York University, USA) a hírrel kapcsolatos sajtótájékoztatón kiemelte, hogy a hír egyik oldalon örvendetes, a másik oldalon viszont szomorú, mert az úgynevezett „sport-italok" veszik át a korábbi üdítők – Coca-Cola, Pepsi-Cola – helyét. „Ez igazi „csöbörből-vödörbe" helyzet" – mondta. „Ezekben a „fitness" levekben kevesebb az összkalória, mint a szokványos üdítőkben, de még mindig sok cukrot tartalmaznak".


Egy neves ügyvéd, aki azért küzd, hogy a gyermekek egészsége miatt az oktatásban ugyanolyan drákói szigorral kellene föllépni a cukros üdítők, mint a cigaretta ellen, azzal vádolja most az üdítőital-gyártó cégeket, hogy a továbbra is cukorban gazdag innivalókra – a „fitness" és „sport" italokra – a koláknál is magasabb koffeintartalommal igyekeznek rávenni a gyerekeket. Aligha vitatható, hogy a koffein gyakran vezet hozzászokáshoz, amit nem szerencsés már gyermekkorban elkezdeni. Ebben az évben az amerikai iskolák kétharmadában valamilyen módon korlátozták az egészségtelen ételek-italok árusítását
(Forrás: ACC Heart Health News, 2005, december 1.)