A sportitalok forgalma csaknem 70 százalékkal növekedett: kevesebb kalória, ugyanannyi cukor, több koffein?
Az említett két év alatt a sportitalok forgalma viszont – saját korábbi szintjéhez képest - csaknem 70 százalékkal növekedett, a cukorszegény üdítőké 22 százalékkal, a gyümölcslevekből pedig 15 százalékkal adtak el többet. Mindez azonban nem változtat azon, hogy egyelőre még mindig a szokványos, cukros üdítők teszik ki a teljes iskolai üdítőital forgalom 45 százalékát.
Marion Nestle professzor (New York University, USA) a hírrel kapcsolatos sajtótájékoztatón kiemelte, hogy a hír egyik oldalon örvendetes, a másik oldalon viszont szomorú, mert az úgynevezett „sport-italok" veszik át a korábbi üdítők – Coca-Cola, Pepsi-Cola – helyét. „Ez igazi „csöbörből-vödörbe" helyzet" – mondta. „Ezekben a „fitness" levekben kevesebb az összkalória, mint a szokványos üdítőkben, de még mindig sok cukrot tartalmaznak".
Egy neves ügyvéd, aki azért küzd, hogy a gyermekek egészsége miatt az oktatásban ugyanolyan drákói szigorral kellene föllépni a cukros üdítők, mint a cigaretta ellen, azzal vádolja most az üdítőital-gyártó cégeket, hogy a továbbra is cukorban gazdag innivalókra – a „fitness" és „sport" italokra – a koláknál is magasabb koffeintartalommal igyekeznek rávenni a gyerekeket. Aligha vitatható, hogy a koffein gyakran vezet hozzászokáshoz, amit nem szerencsés már gyermekkorban elkezdeni. Ebben az évben az amerikai iskolák kétharmadában valamilyen módon korlátozták az egészségtelen ételek-italok árusítását
(Forrás: ACC Heart Health News, 2005, december 1.)