A betegek panaszára indított vizsgálatok csaknem 40 százalékában a bejelentőnek volt igaza.
Naponta átlagosan 24 panasszal, kérdéssel fordultak 2008-ban az Egészségbiztosítási Felügyelethez. Ez mintegy másfélszer több megkeresést jelent az előző évhez képest. A betegek gyakran azért kérték az EBF segítségét, mert úgy érezték, hogy az ellátásuk során sérültek a jogaik, ami sok esetben be is igazolódott. A Felügyelet 2008-ban csaknem 80 millió forint bírságot szabott ki az egészségügyi szolgáltatók jogsértései miatt - foglalta össze mérlegét a szervezet.
Több mint 6000 bejelentést érkezett az Egészségbiztosítási Felügyelet ügyfélszolgálatára 2008-ban. A betegek az esetek többségében csak kérdeztek, kétezer alkalommal azonban konkrét bejelentéssel fordultak a Felügyelet munkatársaihoz.
Az 1000 biztosítotti panaszra megindított hatósági ügy 36 százalékában beigazolódott, hogy hibázott az intézmény, amiért leggyakrabban pénzbüntetést kellett fizetnie. A hatóság összesen 79.610.000 forint bírságot szabott ki a szolgáltatókra, amelynek 73 százaléka a szakellátást, míg a fennmaradó 27 százalék az alapellátást, a betegszállítást és a mentést érintette.
A határozatok alapján a kórházakkal kapcsolatos eljárások többsége a belgyógyászatot (22%), a sebészetet (12 %), szülészet-nőgyógyászatot (9,5 %), pszichiátriát (7,5 %) és a traumatológiát (6,8%) érintette.
Az első kórházi útmutató
Az Egészségbiztosítási Felügyelet 2008-ban is kiemelt feladatának tekintette, hogy az ellátásra jogosultak minél több információval rendelkezzenek az egészségügyi szolgáltatók működéséről. Ennek érdekében a Felügyelet olyan, Magyarországon egyedülálló minőségi indikátorrendszert dolgozott ki, amely az egyes egészségügyi szolgáltatók működésére vonatkozóan tartalmaz információkat a betegjogi helyzettől a kórházi fertőzések leküzdéséig, a választható szülési módoktól a daganatos betegeket ellátó szakemberek felkészültségét bemutató adatokig. Az EBF honlapján március vége óta elérhető a több mint 40 ezer adatot tartalmazó indikátorrendszer.
A Felügyelet emellett folyamatosan ellenőrizte a kórházi várólistákat, a várakozási idővel kapcsolatos adatokat pedig rendszeresen nyilvánosságra hozta.
Górcső alatt a gyógyszerpiac
Az ellenőrzések – a betegpanaszok mellett – a gyógyszerismertertési tevékenység vizsgálatára is irányultak. A hatékonyabb munka érdekében a Felügyelet Jogi és hatósági főosztályán belül 2008. november 1-jétől külön csoport foglalkozik a gyógyszer- és a gyógyászatisegédeszköz-piac felügyeletével.
Az EBF által kiadott engedély hiányában folytatott ismertetési tevékenység, az egészségügyi szakképzettséggel rendelkezők részére átadott ajándékok, ismertető anyagok, kongresszusokon történő részvétel és egyéb, a gyógyszerpiacot befolyásoló tényezők vizsgálatára 2008-ban 168 eljárás indult. 43 esetben találtak a Felügyelet munkatársai jogsértést, 7 esetben pénzbírságot szabtak ki, egyenként 1,5-15 millió Ft összegben.
Az átlátható egészségügyért
A hatóság 2008-as működése alapján megállapítható, hogy jelentős eredményeket tud felmutatni az egészségbiztosítási szolgáltatások felügyelete terén. Ezt az is jelzi, hogy egyre több panaszos bízza a problémájának megoldását a Felügyeletre, mint ahogy az is, hogy mind az egészségügyi szolgáltatók, mind a gyógyszergyártó,- forgalmazó cégek egyre inkább igyekeznek a Felügyelet jogalkalmazási gyakorlatát nyomon követni.
Az Egészségbiztosítási Felügyelet 2008. évi beszámolója a www.ebf.hu honlapon olvasható.