Hogyan kell kiállítani és miként kell kiváltani az elektronikus vényt - tudnivalók orvosoknak, patikusoknak, betegeknek.
Hálózatban Működő Gyógyszertárak Szövetsége (HGYSZ) honlapján olvasható, miként értelmezik az október 31-én a Magyar Közlöny 176. számában megjelent, az EESZT működéséhez szükséges miniszteri rendeletek módosítását tartalmazó 29/2017. (X. 31.) EMMI rendeletet.
A rendelkezések nagy része már másnap, november elsején hatályba is lépett, így az egészségügyben dolgozóknak nagyon kevés idejük maradt, hogy alaposan áttanulmányozzák a jogszabály szövegét. Bejegyzésükben megpróbálják összeszedni a legfontosabb tudnivalókat az e-recept indulásával kapcsolatban. (A részletes szabályozás finomságaira egy következő blogbejegyzésben fognak sort keríteni, ígérik.)
A salátarendelet legfontosabb rendelkezése, hogy az EESZT útján kiállított elektronikus vény alapján történő gyógyszerkiadás 2017. november 1. napjától minden gyógyszertárnak kötelező. A rendszer tehát a tegnapi nappal hivatalosan is elindult. Ez egyben azt is jelenti, hogy a – kivételes esetektől eltekintve – az orvosoknak mindig elektronikus vényeket kell felírniuk a betegeknek.
A rendelet alapján papíralapú vényt kell kiállítani, ha
◾az elektronikus vény kiállítása nem lehetséges (például üzemzavar miatt),
◾az orvosi táska részére rendelnek gyógyszert,
◾vagylagosan rendelnek gyógyszert („seu"),
◾Magyarországon forgalomba hozatali engedéllyel nem rendelkező gyógyszert rendelnek,
◾a gyógyszert „pro familia" jelzéssel rendelik,
◾a beteg jelzi, hogy a gyógyszert nem Magyarországon kívánja kiváltani.
Természetesen a november elseje előtt kiállított vények sem veszítik el érvényességüket, azokat a lejárati idejükig továbbra is ki lehet váltani. Az új rendszer bevezetésével tehát nem tűnnek el teljesen a papíralapú vények, de az esetek nagy részében az orvosoknak elektronikus vényt kell kiállítaniuk majd.
Átmeneti szabályok 2017. december 15-ig
Minden rendszer bevezetésénél lehetnek fennakadások, ezért az egészségügyi kormányzat úgy döntött, hogy átmeneti szabályok alkalmazásával segíti az átállást. Ezek közül a legfontosabb, hogy lehetővé tették, hogy azok a gyógyszertárak is el tudják számolni a társadalombiztosítási támogatást a kiadott gyógyszerek után, amelyek valamilyen okból nem tudtak időben csatlakozni az EESZT-hez. (Sikeresen csatlakozott az a gyógyszertár, aki képes e-receptet le- és feltölteni az EESZT-be.)
November 1-jétől a társadalombiztosítási elszámolás alapja az EESZT-hez csatlakozott gyógyszertárakban a papíralapú vény vagy az elektronikus vény lehet. A többi gyógyszertár a hagyományos vényeket ugyanúgy számolja el, de az e-recept helyett az elszámolás alapja az orvos által kiállított felírási igazolás lesz. Ez a lehetőség csak december 15-ig áll a gyógyszertárak rendelkezésére, tehát legkésőbb eddig mindenképpen meg kell oldani a zökkenőmentes csatlakozást az EESZT-hez.
Átmeneti szabályok 2018. december 31-ig
Az új rendszerre történő átállás nemcsak az egészségügyi dolgozók számára jelent komoly változást, hanem a betegek számára is. A 2018 végéig tartó átmeneti időszakot azért határozták meg, hogy a lehető legkevesebb nehézséget tapasztalják meg a rendszer indulása alatt.
Az átmeneti időszak alatt a következő előírásokat kell figyelembe venni:
◾Az orvosnak minden egyes e-recept felírásakor kötelező papíralapú felírási igazolást kiállítania, külön minden egyes gyógyszerre. (Ugyanabból a gyógyszerből több dobozzal lehet rendelni egy vényen.)
◾A felírási igazolásokat a NEAK által rendszeresített papírvényre kell nyomtatni, és minden esetben az orvosnak alá kell írnia és le kell pecsételnie.
◾A kiváltott gyógyszerek felírási igazolásait a gyógyszertárnak kötelező megőriznie, a betegnek visszaadni nem lehet.
Ahogy az a korábbi tájékoztatókból is kiderült, jövő év végéig a betegek gyakorlatilag ugyanolyan külalakú papírokat kapnak a kezükbe a gyógyszerek felírásánál, mint eddig. Számukra az egyetlen különbség, hogy kettő vagy három vonalkódot tartalmazó dokumentumot ad-e az orvos. (A kézzel írt vényeket nem számítva.)
A gyógyszerek kiváltásánál már van különbség a lehetőségekben. Értelemszerűen két vonalkód a korábban említett papíralapú vényeken lesz, így azokat csak úgy lehet kiváltani, ha azokat elviszik a gyógyszertárba. Három vonalkód a felírási igazolásokon lesz, ami azt jelenti, hogy az orvos e-receptet is írt. Ebben az esetben elméletileg a beteg már bármelyik gyógyszertárban e-személyivel, vagy TAJ kártyával és személyazonosító igazolvánnyal kiválthatja a saját gyógyszereit. Ez utóbbira azonban még egy ideig biztosan várni kell. Éppen ezért célszerű lenne, ha a gyógyszertárak azt javasolnák a betegeknek, hogy a gyógyszereiket a korábbi szokások szerint váltsák ki addig, amíg az EESZT működése a napi gyakorlatban nem lesz teljes mértékben problémamentes.
Változások 2019. január 1-től
2019 elején az átmeneti szabályok megszűnnek, és újabb változások jönnek a rendszer működésében. Ezekre valószínűleg időben könnyebb lesz majd felkészülni.
Az átmeneti időszakhoz képest a következő változásokkal kell majd számolni:
◾Felírási igazolást csak a 14 éven aluli betegeknek lesz kötelező felírni, egyéb esetben csak akkor, ha a beteg azt kifejezetten kéri.
◾A felírási igazolás lehet elektronikus és papír alapú is, és egy igazolásra több gyógyszert is fel lehet írni. A felírási igazolást orvosnak nem minden esetben kell majd lepecsételnie és aláírnia.
◾A gyógyszertáraknak nem kell majd megőrizniük a felírási igazolásokat. Csak rögzítik az expediálás tényét, majd visszaadják azokat a betegeknek.
Ahogy az várható volt, a salátarendelet számos jogszabályt módosított egyidejűleg, s javasolják, mindenki olvassa el a Magyar Közlönyben megjelent rendelet teljes szövegét.