Hogyan reagálnak az önkormányzatok, lehet-e államosításból kórházbezárás?
Az önkormányzati törvény módosításával a hazai egészségpolitika is új irányt vehet, mivel a jogszabálytervezet nem tekinti önkormányzati feladatnak a fekvőbeteg-ellátást, s így azt kifejezetten központi állami hatáskörbe utalná. A fekvőbeteg-ellátó intézmények államosításának híre széles körben találgatásokra adott okot: hogyan reagálnak minderre az önkormányzatok, illetve jelentheti-e az államosítás a kórházbezárások előszelét?
Az Intézet a Demokratikus Alternatíváért (IDEA) elemzésében kerüli a találgatásokat, ellenben felvázolja és értékeli, hogy milyen érvek és ellenérvek sorakoztathatók fel a kórházak központi irányításával kapcsolatban. Az elemzés választ ad arra a kérdésre is, hogy a legújabb fejlemények tükrében milyen irányítási stratégiák feszülhetnek egymásnak az egészségügyben, továbbá rámutat az államosítás várható nyerteseire is.
Az elemzés a központosítás melletti és elleni érveket, továbbá a Semmelweis Terv tárgyalásos arany középútját egyaránt bemutatja, végül az államosításnak mint az egészségügy racionalizálására vonatkozó esélynek a körülményeit vizsgálja meg.
Az intézet javaslata szerint rövid távon az erős közű központi irányítással nyerhet az egészségügyi szektor, amennyiben ez a racionalizálást jelenti, hosszabb távon azonban meg kell maradnia a helyi hatásköröknek, minisztériumi szinten pedig erős szabályozói szerepnek kell érvényre jutnia.
Az IDEA legújabb elemzésében a fenti kérdéskörről.