• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

A lengyel kórházi reform tapasztalatai

Egészségpolitika Forrás: eski.hu

Fő tanulság, hogy a jogi forma egyszerű megváltoztatása nem jelent garanciát a pénzügyi teljesítmény javulására.

A Lengyelországban 2011-ben jóváhagyott, gyógyító tevékenységről szóló törvény célja az állami kórházak gazdasági társasággá alakítása volt. Az eski.hu elemzése szerint a tulajdonjogban végbement változások azonban sok esetben nem jártak együtt a kórházak működésének belső változásával és a pénzügyi helyzet javulásával.

Lengyelországban 2011-ben 313 nem állami és 565 állami tulajdonú kórház működött, az utóbbi között található 440 önkormányzati általános állami kórház, 43 egyetemi kórház és 34 minisztériumi tulajdonú kórház.

Nincsenek megbízható adatok a gazdasági társasággá alakított intézmények pontos számáról. 2013-ban 250-300 autonóm egészségügyi intézmény (többnyire kórház) átalakítása vált szükségessé gyenge pénzügyi tevékenység miatt, de közülük csak 40-50 volt képes lezárni a folyamatot az év végéig.

2011. július és 2013. október között mindössze 34 kórház gazdasági társasággá történő alakítása ment végbe. 2013 végére az átalakításra szánt állami támogatás 19%-át vették csak igénybe. Még nem állnak rendelkezésre 2014-es adatok, de úgy néz ki, az átalakítás mértéke jelentősen lelassult.

A pénzügyi problémák fennmaradása mellett az átalakítás néhány pozitív eredménnyel is járt. A törvény megelőző hatással volt új adósságok felgyülemlésére, mivel a gazdasági vállalatok nagyobb pénzügyi felelősséget viselnek, így nagyobb fegyelemre késztetik a vezetőket. A gazdasági társasági forma nagyobb hatáskört biztosít a szakszervezetekkel való tárgyalások során is. A törvény eredményeképpen az állami kórházi szektorban az utóbbi években felhalmozódott adósság a várhatónál valószínűleg alacsonyabb volt, még a nehéz gazdasági helyzetben is.

A Lengyelországban és más országokban végbemenő átalakulás fő tanulsága, hogy a jogi forma egyszerű megváltoztatása nem jelent garanciát a pénzügyi teljesítmény javulására, ha mindez nem párosul a kórház működésének belső változásával. Erre jó példával szolgálnak a költségvetési intézményből autonóm egészségügyi intézménnyé, majd az autonóm egészségügyi intézményből gazdasági társasággá történő átalakulás tapasztalatai.

További részletek a weboldalon.

Legolvasottabb cikkeink