Az esetek 5 százalékában történik csak olyan esemény, amiért a kórházba be kell hívni a beteget.
Magyarországon még mindig nagyon alacsony a telemedicina aránya, pedig életeket menthetne, és kórházakat tehermentesíthetne a megoldás, mondta a Digital Health Essential konferencián dr. Duray Gábor, a Észak-Pesti Centrumkórház – Honvédkórház Kardiológiai osztályának osztályvezető főorvosa. Külföldről, főleg Németországból és az Egyesült Államokból vannak kutatási eredmények arra, hogy ez tud jól működni, valamiért azonban itthon egyelőre gyerekcipőben jár a technológia - tudósított a telex.hu.
A telemedicina egy olyan gyűjtőfogalom, amely magában foglal minden távközléssel direkt módon támogatott egészségügyi gyógyító és diagnosztikai tevékenységet. Dr. Duray Gábor a szívritmuszavar és szívelégtelenség kezelésére szolgáló eszközökre koncentrált az előadásában, az olyanokra, amiket távolról is lehet monitorozni. „Egyrészt a készülékkel kapcsolatos műszaki adatokat akarjuk ilyenkor megtudni, másrészt a beteggel kapcsolatos problémákat oldhatunk meg velük – megpróbáljuk optimálisan beállítani például –, de a betegséggel kapcsolatos lehető legtöbb információt is össze akarjuk gyűjteni, és szakmai támogatást nyújtani a beteg felé, és más egészségügyi személyzet irányába” – mondta a szakértő arról, hogy mire lehet jó a telemedicina egy ilyen helyzetben.
„4 évvel ezelőtt mi is publikáltunk a Honvédkórházzal, de mi nem randomizáltunk, csak felajánlottuk mindenkinek a telemonitorozást. Aki elfogadta, ott valóban 60 százalékkal alacsonyabb volt a halálozás, mortalitásban itt Budapesten is komoly jelentősége van” - mondta.
A Honvédkórház egy olyan kutatásban is részt vett, ami azt vizsgálta, mennyire lehet előre jelezni egy problémás eseményt a telemedicina segítségével: az eredmények azt mutatták, hogy már a kórházba kerülés előtt vannak jelei annak, hogy a beteg állapota rosszabbodni fog, így ha ezt időben észreveszik, potenciálisan a kórházba kerülést és akár a halálozást is meg tudják akadályozni.
A Honvédkórházban egyébként az a tapasztalat, hogy a jelentések azt mutatják: a megfigyelés 50 százalékban nem ad okot az aggodalomra, 30 százalékban nem jelez jelentős eltérést a telemedicina, és csak 13 százalékban kell a beteggel személyesen is konzultálni. Az esetek 5 százalékában történik csak olyan esemény, amiért a kórházba be kell hívni a beteget. Továbbiak a teljes cikkben