Az Egészségkommunikációs Központ (EKK) új formába önti az egészségüzenetek közvetítését.
Mindenki felelős a saját egészségéért. Az egészség pedig élmény! - ezt szeretné tudatosítani, és az egészség megőrzéséhez segítséget nyújtani az Országos Egészségfejlesztési Intézet (OEFI). A változáshoz első lépésként az Intézeten belül alakult Egészségkommunikációs Központ (EKK) új formába önti az egészségüzenetek közvetítését. A népegészségügyi kommunikáció megújítását az Országos Egészségfejlesztési Intézet európai uniós forrásból, a TÁMOP-6.1.3.B azonosítószámú Népegészségügyi kommunikáció fejlesztése című kiemelt projekt keretében valósítja meg - közölte az OEFI.
Magyarországon a lakosság egészségi állapota jelentősen rosszabb, mint ami az ország fejlettsége alapján elvárható lenne. Az áttöréshez azt kell elérni, hogy az emberek ráeszméljenek: a legtöbbet saját maguk tehetik az egészségükért.
A Széchenyi 2020 program keretében 1,846 milliárd Ft európai uniós támogatás segítségével megvalósuló projekt kiemelt célja, hogy az emberek tevőlegesen is részt vállaljanak saját egészségük fejlesztésében. Ezért olyan programokat, kampányokat valósít meg az Egészségkommunikációs Központ, amelyeken a polgárok tömeges részvételére számítanak.
Ilyen esemény volt a projektkezdő Balaton körüli szűrőkamion-turné. 2013 nyarán a tópart körül több településen szó szerint a nyaralókhoz legközelebb, a strandokra vittük a mellrák és a melanoma szűréseket, az életmód-tanácsadást. Ebben együttműködtünk az Országos Tisztifőorvosi Hivatallal, a területi népegészségügyi szakigazgatási szervekkel és a helyi egészségügyi intézményekkel. Hasonló együttműködés eredménye és sikere volt az idén tavasszal az első Szűrés Éjszakája, amely országos Szűrési Stafétává alakult. További, a polgárokat bevonó programjaink: a Szív világnapja alkalmából lépcsőzésre invitáltuk az embereket, a mozgást javasoltuk a cukorbetegség egyik kiegészítő gyógymódjának, gyerekrajzokkal igyekeztünk a dohányzás abbahagyására sarkallni a dohányosokat, és megdöntöttük a csoportos újraélesztés Guinness-rekordját. A nyár derekán pedig a Mozgás Éjszakáján kínáltunk az embereknek lehetőséget arra, hogy kipróbáljanak szabadidősportokat és váltsanak egészségtudatos életmódra.
Eddig összesen több tízezer embert vontunk be aktív résztvevőként a kampányainkba, és általuk több százezer ember figyelmét hívtuk fel az egészséges életmód fontosságára. A projekt jelen van a közösségi média felületeken, és saját honlapján, az egeszseg.hu-n is megosztja az egészségüzeneteket - emlékeztet az intézet.
A jövőben is az a fő célkitűzés, hogy a népegészségügyi kommunikációt úgy alakítsuk, hogy az emberek aktív részesei legyenek. Ezt a munkát segíti a most munkába álló több mint 50 helyi kommunikátor, akik az országban minden hová eljuttatják majd a népegészségügyi üzeneteket.