A kórház működésének szabályozottsága, gazdálkodása, vagyongazdálkodása 2013-ban és 2016-ban nem volt szabályszerű.
Az Állami Számvevőszék lezárta a Kazincbarcikai Kórház Nonprofit Kft. 2013-2016. közötti időszakra kiterjedő ellenőrzését - tudatta a szervezet közleménye. A társaságot a Debreceni Egyetem alapította 2008-ban, amely a társaság üzletrészeinek 2013. július 31-ig kizárólagos tulajdonosa volt. 2013. augusztus 1-től a társaság tulajdonosa 100%-ban a magyar állam lett, amely a tulajdonosi jogok gyakorlására az Állami Egészségügyi Ellátó Központot (ÁEEK) jelölte ki.
A társaság fő tevékenysége a fekvő- és járóbeteg-ellátás, valamint egyéb humán-egészségügyi ellátás biztosítása. A társaság 2016-ban a fekvőbeteg-ellátást 215 ággyal biztosította (55 aktív és 160 krónikus ágy), a járóbeteg-szakellátásra fordított óraszám 1203 óra volt. A társaság jegyzett tőkéje 30 millió Ft volt, amely az alapítás óta nem változott. A társaság közhasznú jogállású szervezetként működött, és 2014-től kormányzati szektorba sorolt gazdálkodó szervezet. A társaság feladatellátását szolgáló vagyont – vagyonkezelési szerződés keretében – a magyar állam biztosította, amely a kezelt vagyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlására szintén az ÁEEK-t jelölte ki. A társaság által kezelt vagyon értéke 2016. december 31-én 3521,6 millió Ft volt. A társaság az ellenőrzött időszakban adósságot keletkeztető ügyletet nem kötött.
Az ÁSZ a teljes ellenőrzött időszakra vonatkozóan ellenőrizte a tervezési, beszámolási, közzétételi, adatszolgáltatási kötelezettség teljesítését, valamint a belső ellenőrzési tevékenység szabályszerűségét. A 2013. és 2016. évekre vonatkozóan a tulajdonosi joggyakorlást, a társaság működésének szabályozottságát, a bevételei és ráfordításai elszámolását, illetve vagyongazdálkodásának szabályszerűségét is ellenőrizte.
Az ÁEEK tulajdonosi joggyakorlása a társaság felett 2013-ban és 2016-ban nem volt szabályszerű. Az ÁEEK az előírás ellenére nem határozott a pótbefizetés előírásáról, a törzstőke mértékét elérő saját tőke más módon való biztosításáról vagy a törzstőke leszállításáról, illetve a társaság átalakulásáról, egyesüléséről, szétválásáról vagy jogutód nélküli megszüntetéséről. A kezelt vagyon tekintetében a vagyonkezelési szerződést a felek – a jogszabályi előírás változása ellenére – 2016-ban nem módosították.
A társaság működésének szabályozottsága, valamint gazdálkodása nem volt szabályszerű, mert 2013-ban és 2016-ban a számviteli törvényben előírt számlarenddel nem rendelkezett. A társaság vagyongazdálkodása 2016-ban nem volt szabályszerű, ezzel nem biztosították az elszámoltathatóságot és a vagyon védelmét. A jogszabály szerinti adatszolgáltatás – tulajdonosi joggyakorló írásbeli – elfogadása hiányában a kezelt vagyon értéke növekedésének számviteli szabályok szerinti elszámolására nem került sor. Ezáltal a 2016. évi beszámoló mérlege nem adott valós képet a vagyoni helyzetről, sérült a valódiság elve. A társaság a 2014-2016. közötti időszakban kormányzati szektorba sorolt szervezetként a jogszabályban előírt adatszolgáltatási kötelezettségének nem tett eleget. Ezzel össze-függésben az előírás ellenére 2014. január 1-jétől 2016. szeptember 30-ig nem gondoskodott a szervezet tevékenységének, a célok megvalósításának nyomon követését biztosító rendszer kialakításáról. Mindezek miatt nem volt biztosított az elszámoltathatóság és a vagyon védelme. A társaság a közérdekű adatait nem tette közzé, ezáltal a működése nem volt átlátható.
A megállapítások alapján az ÁSZ az ÁEEK főigazgatójának kettő javaslatot, a társaság ügyvezetőjének hat javaslatot fogalmazott meg, amelyre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük - áll a jelentés összefoglalójában.