• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Betegszállítás: az ellátók nem jeleztek gondot

Egészségpolitika Forrás: MTI

A kabinetfőnök szerint zavarkeltés folyik, csak nem tudni, milyen érdekből.

Az egészségügyi államtitkársághoz egyetlen egészségügyi szolgáltatótól vagy háziorvostól sem érkezett jelzés, hogy problémák lennének a betegszállítással - mondta az egészségügyi államtitkárság kabinetfőnöke csütörtökön az MTI-nek; Beneda Attila szerint zavarkeltés folyik, csak azt nem tudni, milyen érdekből.

Csütörtökön több sajtóorgánum arról számolt be, hogy a mentőszolgálat irányítása alatt még mindig akadozik a betegszállítás.

Beneda Attila leszögözte: az államtitkárság számára a betegellátás zavartalansága a legfontosabb. Így, ha bármi olyat észlelnek, amely a betegellátás zavartalanságát befolyásolja, megteszik a szükséges intézkedéseket és a betegek szállítását, ha kell, az Országos Mentőszolgálat kapacitásainak bevonásával is megoldják, erre a mentőszolgálat készen áll - tette hozzá.

Az Országos Mentőszolgálat a Magyarországon 125 évvel ezelőtt indult szervezett életmentésre emlékezve épp csütörtökön kezdte meg nagyszabású eseménysorozatát. Ennek keretében emléktáblát avattak a Szent István-bazilikánál, majd koszorút helyeztek el a mentőszolgálat Markó utcai székháza falán. A Parlamentben tartott központi ünnepségen Szócska Miklós egészségügyi államtitkár mondott ünnepi beszédet.

Beneda Attila kiemelte: május elseje óta az Országos Mentőszolgálat irányítása alatt átlagosan naponta négyezer betegszállítási feladatot látnak el a szervezetek, vagyis az első tíz nap alatt mintegy 35-40 ezer beteget szállítottak. A kabinetfőnök úgy véli, ha ez a rendszer összeomlott volna, akkor minden egészségügyi szolgáltató ettől lenne hangos. Ehhez képest lényegében csak Bíró Ferenc, a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének (MBOE) elnöke "hallattatja hangját", aki ezzel felrúgta az államtitkársággal közös megállapodást is - tette hozzá.
A kabinetfőnök ugyanakkor azt is megjegyezte: tudomása szerint a betegszállító szervezetek többsége az Országos Mentőszolgálattal együttműködve, konstruktívan, a betegek iránt érzett kellő felelősséggel, elhivatottsággal végzi a munkáját. "Éppen ezért is érthetetlenek az elnök nyilatkozatai, általánosító megállapításai" - fogalmazott a kabinetfőnök.

Bíró Ferenc viszont már korábban szétküldött egy körlevelet az összes betegszállító szervezetnek arról, hogy minden egyes anomáliáról tájékoztassák a központot, így érdekeiket a nyilvánosság előtt is meg tudják védeni. Az államtitkárságon egy hete, az átvételt megelőző utolsó egyeztetésen Beneda Attila azt kérte, hogy a betegekre tekintettel ne keltsenek pánikot. Ennek fényében meg is állapodtak abban, hogy konstruktívan segítik az átmenetet. Ehhez képest két nappal később az MBOE elnöke már egy olyan körlevelet írt, amelyben azt kérte: ahol találnak olyan beteget, akit nem vittek el időben, és ő hajlandó névvel is nyilatkozni, akkor azt jelentsék - mondta Beneda Attila.

A kabinetfőnök ugyanakkor elismerte: az első napokban - különösen a négynapos munkaszünet idején - valóban voltak fennakadások, előfordultak torlódások a betegszállításban, de azok rövid idő alatt rendeződtek. Ahol esetleg valamilyen kommunikációs nehézség volt, ott az Országos Mentőszolgálat saját hatáskörben, saját kapacitásainak terhére elszállította a betegeket, így - tudomása szerint - senki nem maradt elszállítatlanul - szögezte le a kabinetfőnök.
Mindezeken kívül arra is felkészültek, ha egy esetleges szoftverhiba okozna fennakadást. Abban állapodtak meg, hogy az első időszakban a számítógépbe bevitt adatokat kézzel is rögzítik.

Beneda Attila szerint az elmúlt napokban a betegszállítás kapcsán pánikhangulat keltése zajlik, csak azt nem tudni, milyen érdekből. Hiszen, mint kiemelte: a betegszállítóknak is az lenne az érdeke, hogy működjön a rendszer, a betegeknek pedig az, hogy ne kelljen annyit várniuk a betegszállításra.

A kabinetfőnök kiemelte: a korábbi húsz különböző telefonszámot kiváltó új, egységes 1820-as hívószám elérhető. Ezen felül interneten is lehet kérni betegszállítást. Beneda Attila azt mondta: mostanáig csak néhány száz betegszállítást "rendeltek" ilyen módon, de ha az orvosok hozzászoknak majd, az felgyorsíthatja a rendszert.

Jubileumi ünnepség a mentőszolgálatnál.

Cikkünkhöz a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének (MBOE) elnökétől következő reflexió érkezett pénteken:

Beneda Attila Kabinetfőnök Úr MTI-nek adott nyilatkozata szerint a betegszállítással kapcsolatban zavarkeltés folyik, és csak azt nem lehet tudni, hogy milyen érdekből!

2012. április 24-én az Országos Mentőszolgálat a NEFMI (Beneda Attila) és az MBOE megállapodott abban, hogy május 2-ától az Országos Mentőszolgálat veszi át a betegszállítás irányítását egy meghatározott program felületen és közösen együttműködve oldják meg a feladatokat.

Az MBOE tagszervezetei ezt elfogadták, erről írásbeli megállapodás azonban nem született, sőt a 2012. május 1-jei hatállyal az OMSZ Főigazgatója felmondta az addig érvényben lévő együttműködési megállapodásokat a betegszállító szervezetekkel. Együttműködésre tehát csak az adott szó kötelezett, jelenleg sincs erre érvényes jognyilatkozat.

Az MBOE már fél évvel előtte jelezte, amennyiben ténylegesen bevezetik a betegszállítás irányítását, szükség lenne egy teszt időszak lefolytatására, ahol kiküszöbölhetők lennének az addig zavarosan megfogalmazott elvek és kikristályosodhatna egy olyan eljárási rend, ami a gyakorlatban is megállja a helyét, és nem okoz zavart a betegellátásban.

Sajnos ennek ellenére május 1-jén próbaüzem nélkül vezették be az új rendszert!

Az alábbi tények derültek ki:

- A 1820-as hívószám hosszasan nem volt elérhető, mert szűkre tervezték a bejövő kapacitást, illetve a betegszállítás felvevők gyakorlatlansága miatt (az eddig 1 percig tartó betegfelvételi folyamat 6-7 percet vett igénybe).

- Mivel a betegszállításban egy napszakban megyénként kb. 500-700 feladatot kell felvenni, ezért könnyen kiszámolható – mivel kb. 8 óra alatt kell, hogy a felvétel megtörténjen – fizikai képtelenség megoldani ilyen betegfelvételi rend szerint!

- Már első napon jelentkezett, hogy az általános betegszállítások kb. 50%-át tudták csak felvenni az OMSZ irányítók. Ez a folyamat a mai napig is tetten érhető. Erről ellenőrizhető statisztikák állnak rendelkezésre.

- A gyakran képzetlen, újonnan felvett OMSZ irányítók sajnos éppen amiatt, hogy a telefonálási időt lerövidítsék papír alapú adatlapokra írják a szállításokat, ahonnan dupla munkával a számítógépes programba kell rögzíteni, hiszen elektronikusan kell átküldeni az adatokat a betegszállító szolgáltatóknak. Emiatt az adatokat gyakran pontatlanul továbbították.

- Az első napon a hibás adatlapok aránya a 70%-ot is elérte. Időben pedig 10-12 órát késtek a szállítások megrendelései az OMSZ által vállalt átküldési határidőhöz képes.

Természetesen mi tisztában voltunk ezen nehézségekkel és az MBOE tagjai mindezek ellenére az átküldött feladatokat mind elvégezték. Volt ahol jelentős túlmunkával, a hajnali órákig szállítottak. Betegek azonban csak ott maradtak ambulanciákon, vagy fekvő intézményekben elszállítás nélkül, ahol az OMSZ betegszállítás irányítói „elfelejtették" átküldeni a szállítás megrendelését, vagy adatvesztésre hivatkoztak.

Az OMSZ irányítói és a betegszállítók irányítói folyamatosan konzultáltak, és igyekeztek a hibákat kiküszöbölni. Mindezt a betegszállítók a saját költségeik növelésével tudták megoldani!

Az információkat az ország minden részéből a tagszervezetek jelentették, melyet változatlan formában és összesítve is, a kirívóan rossz adatlapokkal megküldtük a NEFMI, az OMSZ, az OEP és az ÁNTSZ illetékeseinek.

A fentieket azért tettük, hogy minél előbb korrigálhatók legyenek a hibák, és nem azért, hogy bárkit lejárassunk!

Annak a napi kb. 5000-7000 betegnek akartunk segíteni, aki az egész országban nem jutott betegszállításhoz, illetve annak az 5000-7000 egészségügyi dolgozónak aki a telefon előtt ülve kétségbe esve próbált betegszállító autót hívni, de nem tudott

Amennyiben ez zavarkeltésnek számít, akkor úgy gondolom, hogy valamelyik félnek nem volt szándéka a problémák minél előbbi, gyors megoldása!

Úgy gondolom, hogy Magyarországon ma demokrácia van, és lehetősége van egy civil szervezetnek, amely közfeladatot lát el, hogy minden csatornán jelezze, ha közérdekeket és betegérdekeket sértő problémákat észlel.

Minden esetben az Országos Mentőszolgálatnak is jeleztük ez alatt az időszak alatt az észlelt hibákat, többször tárgyaltunk arról, hogyan lehetne gyors megoldást találni a korrekcióra.

Személyes véleményem szerint aki a hibákat elfedni igyekszik azzal, hogy aki a hibákat tudomására hozza, azt zavarkeltéssel vádolja, az követ el hibát!

Dr. Bíró Ferenc
MBOE elnök