Sokszor, sok határidőt emlegetve esett már szó az elektronikus recept bevezetéséről, de immár minden jel szerint valóban lesz e-recept: a kórházak, járóbeteg-ellátók, háziorvosok számára 2017 szeptembere a kötelező csatlakozás határideje a rendszerhez. Tapasztalatok szerint azokban az országokban, ahol eddig bevezették az e-receptet, mindenhol fokozatosan alakult ki a véglegesnek tekinthető állapot, öt-hat év kellett ahhoz, hogy a receptállomány 90-100 százalékát elektronikusan adják ki. A kötelező csatlakozás nálunk sem jelenti azt, hogy a továbbiakban nem lesz papíralapú recept – nem is akarják kivezetni, csak arról van szó, hogy be kell fogadni az elektronikus receptet is.
Az e-recept az uniós támogatással megvalósuló Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT, Tér), vagyis a legmodernebb, privát felhő alapú informatikai struktúra egyik központi rendszerkomponense. Az e-recept kiállítása ugyanúgy zajlik, mint a papírvényé, ám a nyomtatás helyett e-recept készül, ami felkerül az informatikai felhőbe, s megjelenik a patikai rendszerben.
Ha a recept felírásával gond van, hibajelzést kap az orvos, ugyanis az EESZT már a felíráskor ellenőrzi, és jelzi, ha hibás a vény: például ha valamelyik kódolt érték nem megfelelő, nem fogadja be az e-receptet. Ez leginkább akkor fordulhat elő, ha nem volt frissítve a kódtörzs az orvos által használt programban. Ha az orvos tb-támogatással rendeli a vényt, akkor az OEP online vényellenőrző szolgáltatását is meghívja a rendszer, amiből pedig az is kiderül, hogy finanszírozási szempontból rendben van-e a vény. Ha minden rendben van, akkor a patikában kiadható a gyógyszer a beteg számára.
Az e-recepttel jó esetben elkerülhető a patika és az orvos közötti ingázás hibás vény esetén. Ha ugyanis az elrontja az e-receptet, akkor vissza tudja hívni és törölni a hibás vényt (ez törölt státuszba kerül a rendszerben), s küld helyette egy javítottat, így például a patikában várakozó betegnek nem kell visszamennie az orvoshoz.
Az orvosoknak nem kell új szoftvert vásárolniuk (vagy munkáltatójuknak), hanem a jelenleg is használatban lévőnek készítik el a gyártók azt a verzióját, amely alkalmas lesz az EESZT szolgáltatásaihoz való hozzáféréshez, tájékoztatta a Weborvost Szabó Bálint, az EESZT projekt szakmai vezetője. Mindenkinek lesz ideje felkészülni, hiszen a kötelező csatlakozás 2017 szeptembere lesz az e-recept esetében. A Tér szolgáltatásait egyébként az úgynevezett „szabad csatlakozási időszakban" mindenki elérheti már 2016. december 1-től. Ettől kezdve minden intézmény használhatja a rendszert, amennyiben az informatikai szállítója alkalmassá tette a Tér használatára azt a szoftvert, amelyet a napi működés során használ.
Ha az orvos nem tudja saját információs rendszerét használni, mert például terepen gyógyít, és csak egy okos telefonja vagy tabletje van, akkor az ágazati portál biztosít számára egy egyszerű vényíró alkalmazást, amely szintén az EESZT-hez kötődik, s használatával az alapvető vényírási funkciók elérhetőek. Természetesen kiállíthat papírvényt is a beteg számára.
Az orvos akár saját rendszerében, akár az ágazati portál vényíró rendszerében írja fel az e-receptet, mindkét esetben tud a beteg számára nyomtatni egy felírási igazolást – sőt: el is küldheti a páciens személyes fiókjába, amelyet betege az ügyfélkapun keresztül érhet el. A papír alapú felírási igazolás biztonságot adhat a pácienseknek, ami különösen az idősebb betegnél fontos, és nem árt, ha a családtagok is látják, mit rendelt az orvos. Ezt a felírási igazolást átruházhatja a beteg, így a család többi tagja is ki tudja váltani a gyógyszereket. Felírási igazolás hiányában a betegnek be kell mutatnia a TAJ-kártyáját a patikában, illetve személyi igazolvánnyal kell igazolnia magát. Biztonsági okból van erre szükség, hiszen a TAJ-kártyát könnyen lehet hamisítani, könnyen elveszhet, magyarázza Héja Gergely, hozzátéve: ennek a kiváltási lehetőségnek is meglesz a jogszabályi alapja. TAJ-kártyával és a személyi azonosítással csak a saját vényes gyógyszereit tudja kiváltani a beteg.
Néhány év múlva azonban már nem is kell papír alapú felírási igazolást vinni a patikába, elég lesz akár egy okostelefon képernyőjéről leolvasni a dokumentumot. Ehhez azonban fel kell készülniük a patikáknak mert egyelőre csak egydimenziós vonalkódot tudnak olvasni, azt is csak papírról. A gyógyszerbiztonsági uniós direktíva megvalósulása után (egyedi azonosítót kapnak a dobozok) 2019-től a patikákban lesznek olyan 2D vonalkód olvasók, amelyek nem csak papírról lesznek alkalmasak az igazolást ellenőrizni.
Ez még a távolabbi jövő, ennél jóval közelebb van a rendszer indulása. Jó, ha mindannyian tudjuk, hogy az e-recept rendszerben az orvos számára azonnal látszódni fog, ha bármely vényre írt gyógyszerünket nem váltottuk ki. Minden receptre felírt gyógyszerünk ugyanis aktív státuszban marad a kiváltásig. – e pedig sokat elárul majd az orvosainknak terápiás együttműködésünkről.