• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

EESZT élesben: erőpróba az egészségügyben

Egészségpolitika Forrás: Weborvos Szerző:

Kiderül, hogyan birkóznak meg az ágazat szereplői az új informatikai rendszerrel.

Élesbe fordult a rendszer, mától mindenhol az egészségügyi informatikai tér szolgáltatatásait lehet/kell elvileg használni, bár nem minden érintettnek sikerült még lezárnia a csatlakozási folyamatot. November 1-je inkább egy lélektani dátum, hiszen a csatlakozás és az adatszolgáltatás már szeptember 1-je óta folyamatosan zajlik. Mától kiderül, hogy a betegek számára valóban szinte észrevétlen lesz a csatlakozás, illetve hogyan birkóznak meg az ellátás szereplői az új informatikai rendszerrel, amely egy felhőalapú kommunikációs tér. A jelenleg elérhető legmagasabb fokú adat- és kibervédelemmel van ellátva, ezért is soklépcsős, ellátói szempontból idegesítően aprólékos az ellátók kapcsolódása. Cserébe a banki rendszerek biztonságát szavatolja a rendszer, amely összekapcsolja az egészségügyi ellátókat egymással. Ha az ágazati ellátók képesek lesznek (technikai és hozzáállásuk függvényében) együttműködni, akkor ez a hatalmas adatbázis rendkívül hatékonyan szolgálhatja a minőségi és átlátható ellátást és az evidenciákon alapuló gyakorlatot, állítja egy orvos, aki szerint még a betegek tudatosságát és együttműködését is erősíti.

Fontos tudni, hogy az ágazati felhasználóknak az ÁEEK Kontakt  Centere segít. Telefonszám: 36/1 920-1050, email cím: csatlakozas.eeszt@aeek.hu.

Az éles induláskor óriási nyomás nehezedik az elektronikus egészségügyi rendszerre, de az E-health koordinációval kapcsolatos feladatok ellátásáért felelős miniszteri biztos szerint ezt el kell bírnia: terheléses teszteket végeztek, amelyek szerint kiállja a Tér az erőpróbát.

Hogy a rendszer általános használatba vételekor az ágazati felhasználóknál jelentkezhetnek „gyermekbetegségek", az szinte biztosra vehető, de tömeges problémára, haváriára nem számítanak a kormányzati felelősök.

Lakossági tájékoztató kampány később, addig Lakossági Portál

A lakosság körében később indítják a tájékoztatási kampányt, akkor, amikor az ágazati felhasználóknál már kialakul a rendszer használata. Mától előfordulhat, hogy nekünk betegeknek többet kell várnunk, amíg be nem rázódik a rendszer, amíg a használata rutinszerűvé nem válik és a technikai és egyéb hiányosságokat pótolni tudják.

A betegek számára fontos tudni, hogy a Lakossági Portálon keresztül érhetik el a releváns szolgáltatásokat (egészségügyi alapadatok, receptek, beutalók, kórtörténet és kapcsolódó leletek, ambuláns lapok, egyéb egészségügyi dokumentumok, önrendelkezés – DÖR). A belépéshez ügyfélkapus belépési azonosítóra és érvényes TAJ számra van szükség.

A DÖR-ben (digitális önrendelkezés) rendelkezhet mindenki az egészségügyi adatai hozzáférhetőségéről. A rendszer minden eseményt naplóz: rögzíti és láthatjuk, hogy ki, mikor, miért lépett be az adattárunkba, s milyen egészségügyi dokumentumot kérdezett le. A digitális önrendelkezésnek nincs határideje, erre folyamatosan lehetősége van mindenkinek. Bármikor megváltoztathatjuk a rendelkezéseinket, és bármikor újabb rendelkezéseket léptethetünk életbe. Akinek nincs ügyfélkapus elérhetősége, kormányablaknál kérhet segítséget, illetve saját ügyfélkapu híján szintén a kormányablaknál rendelkezhet adati hozzáférhetőségéről.

Segítséget kérhet minden állampolgár a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ) 1818-as telefonszámán bármilyen, az EESZT használatával kapcsolatos problémája esetén.

Így válthatjuk ki az e-receptet

A felírt gyógyszerünket kiválthatjuk a papíralapú felírási igazolással, és nem csak saját részre, de a családtagok, gyermekek, ismerősök számára is (a megszokott módon), illetve a szükség papírvénnyel (ennek kiállítási lehetőségeit szabályozzák az orvosok számára). Az orvosoknak 2018 végéig felírási igazolást kell adniuk a betegeknek minden e-receptről, ami a mostani papírvénnyel gyakorlatilag azonos lesz (egy további kód lesz rajta).

Felírási igazolás nélkül is kiválthatóak a gyógyszerek az alábbiak szerint. Akinek van e-személyije, azzal válthatja ki. Akinek hagyományos személyi igazolványa van, annak szüksége lesz amellett a TAJ kártya felmutatására is.

Megjelent a e-vény jogszabály

Továbbra is rendelhetnek gyógyszert az orvosok papírvénnyel, megmarad a pro família, ezeknek a kezelése azonban többletmunkát okoz a patikusoknak, ugyanis nekik kell az EESZT-be bevinniük a receptadatokat az orvosok/asszisztensek helyett. Az e-vényről szóló jogszabály az utolsó pillanatban, október 31-én jelent meg a Magyar Közlönyben.

Ágazati felhasználóknak e-személyi 

Az egészségügyi ágazat számára létrehozott felület az Ágazati Portál – ezt kizárólag szakmai felhasználók érhetik el, ők is csak a végzettségüknek és intézményi szerepkörükhöz rendelt jogosultságaiknak megfelelő tartalommal. A belépéshez nélkülözhetetlen az e-személyi igazolvány a rendszert használó orvosok, egészségügyi dolgozók és gyógyszerészek számára. A fokozott biztonság miatt a Tér a belépés után 8 óra múlva kéri az ismételt azonosítást. Fontos az is, hogyha a helyi informatikai rendszer nem korlátozza, egy orvos egy időben több gépen is bejelentkezhet az EESZT-be.

Teljesítették az e-személyi olvasók pótlólagos kiszállítását is az utórendelésekre (3500 helyszínre 10 ezer olvasót kértek), volt, ahová több kártyaolvasót is vittek, ezekért az orvosoknak nem kell fizetniük.

Ha bármi gond van az informatikával, a betegeket akkor is el kell látni

Az ellátás menetét nem akadályozza, ha például az orvos (esetleg otthon hagyta az e-személyi igazolványát) nem tud csatlakozni az EESZT-hez. A betegellátás adatai és dokumentumai utólag kerülnek a rendszerbe. Sok esetben már az intézményi rendszer megoldja, hogy azokat az adatokat, amelyek nem igénylik az ellátó orvos személyes tevékenységét – mint például az ellátás tényéről szóló eseménykatalógus bejegyzés –, a rendszer automatikusan elküldi a Térnek. Az EESZT-kapcsolat nélkül kiállított recepteket és beutalókat hagyományos papíralapon adják ki ilyenkor, ezeket utólag nem kell megküldeni az EESZT-nek.

Információk az EESZT-ről.

***

Azt írja az újság…

Az országos média is foglalkozik az EESZT éles indulásával. A hvg.hu portál például arról ír, hogy többet nem füllentheti a beteg a háziorvosának, hogy szedi a felírt gyógyszert, holott még ki sem váltotta azt. De nem válthat ki dupla adag nyugtatót sem arra hivatkozva, hogy az előző receptet elhagyta. Az orvos ugyanis az új, elektronikus egészségügyi szolgáltatási térnek (EESZT) köszönhetően rögtön ellenőrizni tudja, igazat mondott-e. A lap tud olyan kórházi osztályról, ahol hat orvosra csak egy olyan gép jut, amellyel csatlakozni tudnak a rendszerhez, mások szerint a gépek minősége, illetve a szélessávú internethozzáférés is felvet kérdéseket.

Vegyesek a tapasztalatok a háziorvosoknál és kórházaknál, miután elvileg szerdától át kell állnia szinte a teljes magyar egészségügynek a receptek, beutalók, leletek és kórtörténetek online kezelésére, írja az Index, amely többször is hivatkozik a Weborvosra. Az orvosok többsége fontosnak és jónak tartja az új fejlesztést, de ahogy egyikük fogalmazott: ennek megvalósítása igencsak magyarosra sikeredett. Az orvosoknak különböző helyekről kellett összevadászni az információkat sokszor érthetetlen szaknyelven írt tájékoztatókból, a túlterhelés miatt nem volt elérhető az állami kórházfenntartó központi száma, és előfordult, hogy több órás idegtépő próbálkozásra sikerült csak csatlakozni a rendszerhez. Van, ahol az orvosi szoftvert a beszállítónak még nem sikerült alkalmassá tennie az új rendszerre, csütörtökön pedig megindulnak a betegek.


A Népszavának több háziorvos is arról számolt be, hogy vannak még gondjaik a rendszerhez való csatlakozással vagy az e-személyi megszerzésével, így biztosan eltart még egy ideig, amíg napi rutinként használják az új rendszert. Többen is megemlítették azt, amiről a Magyar Nemzet írt kedden: rendőrök kézbesítették az e-személyi olvasókat a rendelőjükbe.

Komáromi Zoltán háziorvost is vasárnap délután hívta a rendőrség futárszolgálata, hogy hozzák a hiányzó olvasót.
A zárt csomagban hármat kapott. Most már öt darab van – mondta, mert az okmányirodában is átvett kettőt. A futár szerint sem volt ritka, hogy valaki többet kapott, mint amennyit kért – mondta.

Fennakadásról, problémáról nem tudott a rendszer hivatalos indulásának kora délutánján Vartus Gergely miniszteri biztos. Csendesnek ítélte az e-egészségügyben ezt a napot. Október utolsó napján több mint 7300 helyről jelentkeztek be, s mintegy 3,5 millió adat fel-, illetve letöltése zajlott.