• nátha
    • Náthaszezon: erre számíthatunk

      Náthaszezon: erre számíthatunk

    • 9 tipp a nátha tünetei ellen

      9 tipp a nátha tünetei ellen

    • Kevés bosszantóbb dolog van a náthánál

      Kevés bosszantóbb dolog van a náthánál

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Polgármesteri nyílt levél: mikor működhet az egynapos sebészet Újbudán?

      Polgármesteri nyílt levél: mikor működhet az egynapos sebészet Újbudán?

    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

Egészségügy 2014: jövőre mindent ugyanúgy?

Egészségpolitika Szerző:

A stagnálás évének ígérkezik 2014 az egészségügy számára a költségvetési adatok tükrében.

A jövő évi költségvetés nem hoz pozitív irányú változást az egészségügy finanszírozásában, mert ugyanolyan szűk gazdálkodást vetít előre, mint ami idén jellemzi az ágazatot – legalábbis ez olvasható ki a kormány által benyújtott költségvetési törvény tervezetéből. Tény, hogy többletet tartalmaz a gyógyító-megelőző ellátásra szánt keret: 931,87 milliárd forintot az idei módosított előirányzathoz képest (887 milliárd forint), ám a 44 milliárd forintos plusz forrás koránt sem fedezi a béremelés 53,5 milliárd és a nyugdíjasként dolgozók jövedelemkiegészítése címén fizetendő 12,8 milliárd forintos kiadását, amelyekkel a kormány számol.

Az összevont szakellátásra nyolcmilliárd forinttal több juthat jövőre: 614,9, milliárd forint az idei 606,7 milliárd forintos a módosított előirányzattal szemben – csak jelzésként, 2013-ban az eredeti 630 milliárd forint volt. Hogy miként oszlik meg a járó- és fekvő szakellátásra fordítható összeg, csak a törvény elfogadása után válik ismertté. Ekkor derül majd ki, hogy mennyire kell komolyan venni a kormány ígéretét, miszerint „… a járóbeteg szakellátás stratégiai szerepének erősítése kiemelt feladat jövőre is, mivel ezzel biztosítható a lakosság közeli definitív ellátás, illetve teret ad az egynapos beavatkozásoknak, valamint tehermentesíti a kórházi ellátást. A finanszírozás javításával kell elérni, hogy a járóbeteg-ellátás működőképessége és fejlesztése biztosítva legyen". És ha igen, akkor honnan lesz rá forrás, hiszen a nyolcmilliárdos növekmény két szakellátásra számítva vajmi kevésnek tűnik.

Ötmilliárd forint jut az évek óta elmaradt fejlesztések részbeni pótlására a járóbeteg és a fekvőbeteg szakellátásban. Emmellett a jövő évben többletkapacitási igénnyel belépő fejlesztéseket (új zöld mezős beruházások, új szakrendelők) és egyéb, részben a struktúraátalakításhoz kapcsolódó fejlesztésekkel összefüggésben befogadott többletkapacitások finanszírozását is ez a keret biztosítaná. Ez az összeg túl kevésnek tűnik a „széles merítéshez" képest. A részletezés szerint a járóbeteg szakellátás 840, a laboratóriumi ellátás 60, az otthoni szakápolás 100, az aktív fekvőbeteg-ellátás 1 750, a krónikus fekvőbeteg szakellátás 250 millió forintot kapna. A legnagyobb tétel, kétmilliárd forint a speciális finanszírozású szakellátásra (tételes kassza) jut, mivel annak kiterjesztése óta újabb kiadási kötelezettségek keletkeztek, valamint a már korábban is finanszírozási körbe tartozó készítményekből a korábbiaknál több fogyott, ami arra utal, hogy nagyobb számú beteg juthatott a kórházakban modern és hatékony terápiához.

Új jogcímen – mint gyógyító-megelőző ellátások céltartaléka – 10 milliárd forint használható fel év közben kormányzati hatáskörben. A kritikus gazdálkodási helyzetbe került egészségügyi szolgáltatók anyagi megsegítésére a „Működési költségelőleg" soron kamatmentesen, tárgyévi visszafizetési kötelezettség mellett nyújtható előlegként kétmilliárd forint, duplája a korábbiaknak.
A háziorvosi, háziorvosi ügyeleti ellátás a tervek szerint 101 milliárd forintot kap jövőre az idei 87 milliárd forinttal szemben. A mentők hétmilliárddal, a védőnők és laborellátás félmilliárddal, a fogászati ellátás egymilliárd forinttal kap többet, mint idén. A betegszállítók és a művese-kezelést végzők szinte „fillérre" ugyanannyit kaphatnak.

A gyógyszerkassza sem okoz kellemes meglepetést. Nagyjából annyit terveztek támogatásra, mint idén: a 2013-as módosított előirányzat szerint 230 milliárd forint az idei keret, jövőre 238 milliárd forintra tervezik a gyógyszerkiadásokat, beleértve a speciális beszerzésű gyógyszereket: a 15,7 milliárd forintos jövő évi előirányzat tartalmazza a veleszületett vérzékenység, valamint az ide betagozódó Hepatitis C kezelésekkel összefüggő kiadásokat.

Az OEP legfrissebben közölt augusztusi adatai is jól mutatják, hogy a tervezettnél nagyobb gyártói többletbefizetéssel teremhető meg a kassza egyensúlya: 85 százalékban merítették ki a 49 milliárd forintos támogatási előirányzatot nyár végére a gyártók, akik tavaly 75 milliárd forintot fizettek be különadó és támogatás-volumen szerződések szerint. A tendenciát érvényesítik a jövő évi előirányzatban is, ugyanis 2014-re összesen 56 milliárd forint gyártói befizetést terveznek az E. Alapban. A kassza nagyságát látva nem várható, hogy több innovatív terápiát tud majd befogadni a Pénztár, mint idén.

A gyógyászati segédeszközök támogatásának 2014. évi tervezett előirányzata 51,3 milliárd forint az idei 43 milliárd forinttal szemben. A tervezet jelzi, hogy a 2014. évi előirányzatot az idei várható teljesítés alapján határozták meg. (Augusztusban már közel 80 százalékát felhasználta a kassza a tervezett keretnek az OEP adatai szerint).