A privát-, és közellátás szétválasztását célzó jogszabályok ellenére nincs lemorzsolódás a magánkórházban.
Soha nem látott bővülés tapasztalható a magyar magánellátó piacon. Köszönhető valószínűleg ez annak is, hogy a legtöbben már nemcsak a kisebb kockázatú szakmákban nyújtanak szolgáltatásokat a pácienseknek, hanem egyre szélesebb az ellátási palettájuk. Ráadásul nagyon gyorsan tudnak reagálni a változó igényekre, például sok magánegészségügyi intézménynél már a pandémia második hulláma alatt megjelent a post-covid ellátás. És a bővülés végül összefügghet az akadozó, kiszámíthatatlan, óriási várólistákat generáló állami ellátással, ahonnan, aki csak teheti, átvándorol a magánellátásba. A Weborvos most induló sorozatában igyekszik bepillantást nyújtani abba, hogy a legnagyobb privát egészségügyi intézmények miként élték meg az elmúlt másfél-két évet, hogyan érintették őket a közellátásban bevezetett változások, milyen tervekkel indulnak a következő éveknek.
Nem a legjobb pillanatban nyitotta meg kapuit a főváros budai oldalának egyik legújabb és legimpozánsabb magánkórháza, a Wáberer Medical Center (WMC). Hiszen alighogy elindították a szolgáltatásaikat 2019-ben, már be is ütött a pandémia, vele együtt a bizonytalanság és a kötelező leállások. Nem csoda, hogy az idei évben a forgalom alapján ők bővültek a legnagyobb arányban. A Wáberer jelenéről és jövőbeni céljairól dr. Mári Róberttel, a WMC ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.
Valóban a 2019-es indulás miatt a mi adatainkat nehéz összehasonlítani másokéval. Azonban azt is el kell mondani, hogy az általunk nyújtott total care ellátást – a diagnosztikától a járóbeteg-ellátáson át a műtétekig, - tehát azt, hogy minden egy helyen elérhető, sokra értékelik a betegek. Ráadásul tavaly szeptembertől, amikor újraindult az élet, mi nagyon sok fejlesztést hajtottunk végre. Sok új szakma érhető el nálunk, ma már számuk meghaladja a harmincat, ráadásul a fekvőbeteg ellátásban is egyre tapasztaltabbak vagyunk, a 20 ágyunk szinte folyamatosan foglalt. Hetente több mint 1200 páciens keres fel minket. Ezeknek is köszönhetőek a jó eredményeink. Úgy tűnik, idén megháromszorozhatjuk a tavalyi forgalmunkat.
Hogyan hatottak a WMC alkalmazottainak összetételére az állami szektorban történt változások? Tehát a jogállási törvény bevezetése, a másodállás-vállalás szigorítása? Csökkent-e, vagy nőtt ezek miatt az intézmény orvosi, illetve szakdolgozói létszáma?
Meglepő, de nincs jelentős változás az állományunkban. A szakdolgozók jelentős többsége főállásban dolgozik nálunk, ott nem tapasztaltunk fluktuációt. Az orvosok között vannak főállásúak, félállásúak, de a zöme közreműködő vállalkozó, tehát a közellátás mellett nálunk is dolgozik. Az új jogszabályok, szigorítások, ellenére nem érzékeltünk lemorzsolódást.
Hatott-e WMC-re az állami ellátásban bevezetett orvosi béremelés? Kellett-e emiatt Önöknél is jelentős emelést végrehajtani?
Azt gondolom, hogy az állami rendszerben működő bértábla korrekt, de a motivációs elem hiányzik belőle, hiszen ha megemelve is, de maximalizálja a kereseteket, ráadásul az életkorhoz köti a megszerezhető nagyobb fizetést. Tehát ott az egyedüli motivációja az orvosoknak, hogy öregedjenek meg. A magánellátóknál ezzel szemben olyan premizálási rendszert lehet kialakítani, ami abban teszi érdekeltté az orvosokat, hogy nagyobb és jobb teljesítményt nyújtsanak. Nálunk is ez a rendszer működik, és ehhez a közreműködői díjakat sem kellett megemelnünk.
Hogy kicsit érthetőbb legyen ez a premizálási rendszer, ez azt jelenti például, hogy minél többet műt egy orvos annál többet kereshet?
Igen, ez abszolút így van.
Ha már motivációról van szó, mennyire érintette Önöket a hálapénz kivezetése illetve kriminalizálása? Gondolok itt arra, hogy ennek az ösztönzőnek a megszűnése is állítólag növeli a várólistákat, ez pedig még több pácienst terel a magánszektor felé. Tapasztaltak hasonló tendenciát?
Tapasztaltunk. Érzékeljük, hogy nemcsak azok a páciensek jönnek hozzánk, akik megtehetik, hanem gyakran azok is, akik nem engedhetnék meg maguknak, de szükségük van rá. Azt szoktam mondani, az egyik szemem sír a másik nevet, hiszen mint üzleti vállalkozás örülök, hogy aki teheti, idejön gyógyulni, de sírok is, mert mi lesz a többiekkel?! Azok ellátása is társadalmi felelősség, akik kevésbé tehetősek.
Ha jól értem, ezek szerint már nemcsak a jobb módú betegek veszik igénybe a szolgáltatásaikat. Hogyan változott a páciensek társadalmi összetétele, főleg milyen korosztály jár ide?
Valóban, mint említettem már nemcsak a felső réteg jön hozzánk. Az is igaz azonban, hogy a WMC elhelyezkedéséből fakadóan főleg az I., a II., a XII. kerület lakosai keresnek minket, róluk pedig köztudott, hogy nem a legszegényebbek. Korosztályban pedig alapvetően 35-60 év közöttiek a pácienseink. Nyitottunk a nemzetközi biztosítói piac felé is, tehát az itt élő külföldiek szervezett ellátását is vállaljuk, de a magyar vállalatok közül is egyre többel kötünk szerződést.
Mely szakmák Önöknél a legnépszerűbbek, mely szolgáltatásokat keresik a legtöbben?
A műtétes szakmáknál az ortopédia, a sebészeti szakmák, a nőgyógyászat, az urológia. A járóbeteg-ellátások közül szinte mindegyiket keresik. Ha mégis ki kellene emelnem valamelyiket, talán a kardiológia lenne, mivel ebben olyan komplex és máshol még nem alkalmazott szolgáltatást tudunk nyújtani, amiről sokan csak álmodnak.
Milyen konkrét tervekkel készülnek a következő évre? Milyen forgalomra számítanak 2022-ben, meg tudják ismételni az idei hatalmas ugrást?
Én azt szeretném, hogy még tökéletesebb szolgáltatásokat tudjunk kínálni a pácienseinknek. Erősíteni kívánjuk azt a betegélményt, hogy mi egy olyan gondoskodó intézmény vagyunk, amely például előre jelzi, hogy mikor kell kontrollra jönni, ne a betegnek kelljen fejben tartania a dátumokat. Tehát nem feltétlenül az a cél, hogy ismét megháromszorozzuk a forgalmat, hanem hogy kifejezetten nívós ellátást nyújtsunk, még elégedettebb betegeink legyenek, mert az elégedett betegnél jobb reklám nincs.