A panaszjog gyakorlásának segítése mellett a békésebb megoldásokra törekszenek.
A „terepen dolgozó" jogvédők munkáját – éppen saját kérésükre – a szervezet jogvédelmi főosztálya (vezetője dr. Kiss László) segíti szakértők bevonásával mindhárom jogi területen. Nem a hatósági fellépés – ehhez nincs is jogkörük, kivéve az OBDK által vezetendő jogi képviselők nyilvántartását –, hanem a békésebb megoldások, a peren kívüli egyezségek keresése a célja a szervezetnek. Például a betegjogi képviselők a hozzájuk befutó panaszok megoldására javaslatot tehetnek az érintett intézmények számára, és csak akkor fordulnak az ÁNTSZ-hez, ha ez a lépésük eredménytelennek bizonyul, vázolta a lehetséges működést Kiss László.
Jelenleg 107 jogvédelmi – 41 betegjogi, 38 ellátottjogi és 18 gyermekjogi – képviselő dolgozik az OBDK-nál, amely hét regionális irodát működtet. Rendkívül sokféle foglalkoztatási formában vették át a jogvédőket: 2010 végéig a Betegjogi, Ellátottjogi és Gyermekjogi Közalapítvány (BEGYKA) foglalkoztatta őket, majd annak megszűnése után az NRSZH-hoz kerültek, onnan pedig tavaly novemberben az OBDK-hoz. A legalább hatféle foglalkoztatási formát (van, akire egyszerre többféle is érvényes) racionalizálni szeretné a főigazgató, aki a teljes munkaidőben történő tevékenységet preferálja a többi megoldással szemben. Újraindítják a két éve leállt szakmai képzéseket 2013 első félévben, ehhez rendelkezésre áll az akkreditált tananyag.
Az OBDK a jogvédelmi képviselet ellátása során fontosnak tartja a tájékoztatást, a betegdokumentáció megismerésével összefüggő jog érvényesítését, a panaszjog gyakorlásának segítését, a közvetítői szerepet a szolgáltató és a panaszos között. Ellenőrzi az egészségügyi szolgáltatások hozzáférhetőségét, az ellátásszervezéssel, beutalási renddel, betegtájékoztatással kapcsolatos szabályok érvényesülését – problémás esetekben jelez a szolgáltatóknak.
A jogi képviselet mellett az OBDK kezeli a jogutód nélkül megszüntetett intézmények betegdokumentációját, lehetővé téve a betegek számára az iratbetekintést, illetve a határon átnyúló egészségügyi ellátás nemzeti kapcsolattartója is egyben.
A központi adatkezelői feladatok ismertetése kapcsán dr. Trócsányi Sára, a dokumentációs főosztály vezetője elmondta, hogy a bezárt OPNI dokumentációját teljes körben digitalizálták, az anyagok minden tévhittel szemben hozzáférhetőek és az EKI-nél találhatók. Kevésbé jó a helyzet a Szabolcs utcai kórház dokumentumaival, ezeket ÁNTSZ őrzi.
Személyesen, telefonon és e-mailben is panaszt lehet tenni vagy tájékozódni az érintetteknek az alábbi elérhetőségeken. A szervezet honlapja: www.obdk.hu, zöld telefonszáma: 06-80-620-055, e-mail címe: obdk@obdk.hu.