• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

FAKOOSZ: állami uzsora a háziorvosi díjazás

Egészségpolitika Forrás: Weborvos

Az Alapellátó Orvosok Országos Szövetsége – FAKOOSZ országos gyűlésének határozata.

Az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályait törvényi felhatalmazás alapján a 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet tartalmazza, mely a FAKOOSZ álláspontja szerint az Alaptörvény L. cikkébe, valamint más hazai (Polgári Törvényköny) és uniós jogszabályokba (pl. 2012/C 8/03 A közszolgáltatás ellentételezése formájában nyújtott állami támogatásról szóló európai uniós keretszabály) is ütközik.

(„Alaptörvény, L. cikk
(1) Magyarország gazdasága az értékteremtő munkán és a vállalkozás szabadságán alapszik.
(2) Magyarország biztosítja a tisztességes gazdasági verseny feltételeit, fellép az erőfölénnyel való visszaéléssel szemben és védi a fogyasztók jogait ."

A háziorvosi díjazásra vonatkozó törvények és rendeletek rendszere arra ad lehetőséget, hogy az OEP a háziorvosok helyzetének kihasználásával feltűnően aránytalan szerződést, ún. uzsorás szerződést kössön.

Az aktuális Költségvetési Törvény alapján az Egészségbiztosítási Pénztár. egy „önfelfaló hatósági árként" működő díjazást állapít meg. Az „önfelfaló hatósági ár" csak ebben a szférában létezik, valójában jogi és közgazdasági paradoxon.
Az Egészségbiztosítási Pénztár az alulfinanszírozott díjazás révén arra szorítja a háziorvosokat, hogy vagy saját erőforrásaik terhére vállalják át a praxis működtetési költségeinek egy részét, vagy hagyjanak fel az alapellátással.

Ez a betegek és az alapellátó orvosok érdekeit is sérti, ami az alapellátó orvosok számának folyamatos csökkenéséhez, az alapellátáshoz való hozzáférés lehetőségének általános szűküléséhez vezet., ezáltal sérti az Alaptörvény XX, cikkét

„Alaptörvény , XX, cikk
Magyarország törekszik arra, hogy az emberhez méltó lakhatás feltételeit és a közszolgáltatásokhoz való hozzáférést mindenki számára biztosítsa."

A hozzáférés lehetősége különösen a hátrányos térségekben redukálódik, amely folyamat a területi egyenlőtlenségek, a társadalmi esélykülönbségek növekedésének, a hátrányos körülmények között élők betegségi/halálozási mutatóinak romlásához vezet.

Ezért az Alapellátó Orvosok Országos Szövetsége – FAKOOSZ Közgyűlése kötelezi elnökét, hogy a a 43/1999. (III. 3.) kormányrendelet Alaptörvénybe ütközését megállapítandó, forduljon az alapvető jogok biztosán keresztül az Alkotmánybírósághoz, illetve az Európai Unió hatáskörrel rendelkező szervezeteihez.


Mórahalom, 2012. április 14.

A FAKOOSZ XXI. Országos Gyűlése