Az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályait törvényi felhatalmazás alapján a 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet tartalmazza, mely a FAKOOSZ álláspontja szerint az Alaptörvény L. cikkébe, valamint más hazai
(Polgári Törvényköny) és uniós jogszabályokba (
pl. 2012/C 8/03 A közszolgáltatás ellentételezése formájában nyújtott állami támogatásról szóló európai uniós keretszabály) is ütközik.
(„Alaptörvény, L. cikk
(1) Magyarország gazdasága az értékteremtő munkán és a vállalkozás szabadságán alapszik.
(2) Magyarország biztosítja a tisztességes gazdasági verseny feltételeit, fellép az erőfölénnyel való visszaéléssel szemben és védi a fogyasztók jogait ."
A háziorvosi díjazásra vonatkozó törvények és rendeletek rendszere arra ad lehetőséget, hogy az OEP a háziorvosok helyzetének kihasználásával feltűnően aránytalan szerződést, ún.
uzsorás szerződést kössön.
Az aktuális Költségvetési Törvény alapján az Egészségbiztosítási Pénztár. egy „önfelfaló hatósági árként" működő díjazást állapít meg. Az „önfelfaló hatósági ár" csak ebben a szférában létezik, valójában jogi és közgazdasági paradoxon.
Az Egészségbiztosítási Pénztár az alulfinanszírozott díjazás révén arra szorítja a háziorvosokat, hogy vagy saját erőforrásaik terhére vállalják át a praxis működtetési költségeinek egy részét, vagy hagyjanak fel az alapellátással.
Ez a betegek és az alapellátó orvosok érdekeit is sérti, ami az alapellátó orvosok számának folyamatos csökkenéséhez, az alapellátáshoz való hozzáférés lehetőségének általános szűküléséhez vezet., ezáltal sérti az
Alaptörvény XX, cikkét
„Alaptörvény , XX, cikk
Magyarország törekszik arra, hogy az emberhez méltó lakhatás feltételeit és a közszolgáltatásokhoz való hozzáférést mindenki számára biztosítsa."
A hozzáférés lehetősége különösen a hátrányos térségekben redukálódik, amely folyamat a területi egyenlőtlenségek, a társadalmi esélykülönbségek növekedésének, a hátrányos körülmények között élők betegségi/halálozási mutatóinak romlásához vezet.
Ezért az Alapellátó Orvosok Országos Szövetsége – FAKOOSZ Közgyűlése kötelezi elnökét, hogy a a 43/1999. (III. 3.) kormányrendelet Alaptörvénybe ütközését megállapítandó, forduljon az alapvető jogok biztosán keresztül az Alkotmánybírósághoz, illetve az Európai Unió hatáskörrel rendelkező szervezeteihez.
Mórahalom, 2012. április 14.
A FAKOOSZ XXI. Országos Gyűlése