• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Feltételekhez kötik a konszolidációs kifizetéseket

Egészségpolitika Forrás: Weborvos

Milliárdos nagyságrendben mondatnák le követelésekről a kórházak a beszállítókat - állítja az ETOSZ.

A kórházi adósságkonszolidáció keretében a kormány által rendelkezésre bocsátott 60 milliárd forintból 45 milliárd forintot közvetlenül adósságkonszolidációra kell fordítaniuk az intézményeknek. Piaci visszajelzések alapján azonban úgy látszik, hogy az egyértelmű előírások ellenére a konszolidációs források kifizetését a kórházak további feltételekhez kötik, és az összesen mintegy 1,7 milliárd forintra rúgó kapcsolódó követelésről mondatnák le egyoldalú elvárásként a beszállítókat. Ezen jogellenes gyakorlat megszüntetése érdekében az ETOSZ az Állami Egészségügyi Ellátó Központ vezetőjéhez fordul - tudatta a beszállítók egyesülete.

Mint írják, az Egészségügyi Technológia és Orvostechnikai Szállítók Egyesülete (ETOSZ) értékeli a Kormány döntését az egészségügy számára juttatott extra költségvetési források vonatkozásában, amivel – bár az a fennálló teljes, 60 milliárd forintot is meghaladó kórházi adósságállomány teljes körű rendezését nem teszi lehetővé – 45 milliárd forintot biztosított közvetlenül az intézmények adósságának részleges konszolidációjára.

Az ETOSZ tudomására jutott kórházi gyakorlat azonban ellentmond a kormányrendeletben foglaltakkal, hiszen az intézmények a konszolidációval érintett tartozásaik megfizetését egy általuk előírt megállapodás aláírásához kötik, amit ha az érintett beszállító nem kíván megtenni, akkor – állításuk szerint – nem áll módjukban a tartozást kifizetni. Annak ellenére, hogy erre egyébként most már megfelelő forrással rendelkeznek.

Az ETOSZ álláspontja szerint a kormányrendeletben foglaltak egyértelműen szabályozzák a kérdést, és a vonatkozó követelések tekintetében nincs szükség és mód ezen új, jogellenes feltételeket tartalmazó megállapodások megkötésére. Egyrészt semmilyen jogi előírásból nem következik, hogy egy jogos követelés érvényesítését az adós fél bármilyen további feltételtől teheti függővé, másrészt kifejezetten jogellenes valamely, egyébként jogos követelésről történő lemondást követelni a teljesítés fejében. Ráadásul mindez kifejezetten ellentétes a kormányrendeletében foglaltakkal és felveti az erőfölénnyel való visszaélés kérdését is. Nem mellékesen pedig, ha a konszolidációs források kifizetését a kórházak ehhez a feltételhez kötnék, azzal összesen mintegy 1,7 milliárd forintnyi jogos követelés érvényesítését akadályoznák meg, azaz a nyilvánosságtól elzárva, ekkora összeggel károsítanák meg pont azokat az egészségügyi beszállítókat, akik eddig hitelben szállítottak és tették lehetővé a mindennapi gyógyítást.

Az ETOSZ rendkívül aggasztónak tartja a fenti jelenséget, és levélben fordul a kórházak fenntartói jogait gyakorló Állami Egészségügyi Ellátó Központ vezetőjéhez a szükséges intézkedések megtétele érdekében, egyben felhívja a kórházakat a jogellenes gyakorlat felszámolására, hiszen – tekintettel a január 31-i visszautalási határidőre – az intézmények magatartásukkal, a Kormány szándékával ellentétesen, akár magát a részkonszolidáció eredményességét is veszélyeztetik.

Az ETOSZ korábban számos alkalommal fogalmazott meg konkrét javaslatot annak elkerülése érdekében, hogy ez a rendkívül kiszolgáltatott és számos visszaélésre lehetőséget adó gyakorlat megszűnhessen, és ezúton is felkéri az egészségügyért felelős államtitkárt, hogy a korábban tett javaslatok mérlegelésével tegyen konkrét lépéseket a kórházak rendszeres eladósodásához vezető és a beszállítók menetrendszerű megkárosítására irányuló gyakorlat megszüntetésére - zárul a közlemény.