• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Fogságban az állami mentőhelikopterek?

Egészségpolitika Forrás: Weborvos Szerző:

Az átmeneti időben két katonai és egy alapítványi tulajdonban lévő helikopterrel végzik a mentést.

Miután tegnap az Országos Mentőszolgálat egyoldalúan, rendkívüli felmondással felbontotta a BASe Kft.-vel a légi mentők üzemeltetésére 1994-ben kötött szerződést, mától új szervezet, a száz százalékban az OMSZ tulajdonában álló Légimentő Kht. vette át a feladatot. Jelenleg a létező tízből 8 állami tulajdonú légijármű (egy merevszárnyú repülő és hét mentőhelikopter) van a BASe Kft.-nél, s azokat – a korábbi kérések ellenére – még nem adta át az szolgálatnak. Az átmeneti időben két katonai és egy alapítványi tulajdonban lévő helikopterrel végzik a mentést – jelentette be ma sajtótájékoztatón dr. Takács Zoltán, az OMSZ főigazgatója.


Mivel a viharos előzmények után várható volt, hogy a válás sem megy simán, az OMSZ vezetése a szerződés felmondását megelőzően - tartalék megoldásként - együttműködési megállapodást kötött a Magyar Honvédség Repülőezrede két honvédségi légikutató-mentő helikopterének a polgári mentésben való alkalmazására. A két MI8-as gép mentésre szolgáló alapfelszerelését az OMSZ orvostechnikai eszközeivel, gyógyszerkészletével egészítették ki, s ugyanaz az egészségügyi szakszemélyzet használja majd, amely eddig a légimentésben közreműködött. Így közvetlenül a mentőszolgálat központi irányításán és a megyei diszpécsereken keresztül koordinálják a munkát: a szolnoki bázisról látva el Kelet-Magyarország, a pápairól pedig Nyugat-Magyarország légimentését. A harmadik, MI2-es típusú helikopter a budaörsi bázisról száll fel a szervezet irányításával.

A tájékoztatón elhangzott: mivel a légikatasztrófák utáni kutatásra-mentésre szolgáló gépek nagyobbak és gyorsabbak, mint az egyébként használatosak – egyszerre három fekvő sérült szállítására alkalmasak – ezért elegendőek a légimentés biztonságának fenntartására, olyannyira, hogy az együttműködés folytatására is lehetőség és szándék van.

A főigazgató nem titkolta, hogy mivel novemberben hiába kérték három, munkaképes helikopterük kiadását a BASe Kft.-től, ezért a Franciaországban eddig gyári nagyjavításon lévő két helikopter hazaszállítását nem kezdeményezték mindaddig, amíg a Kht. nem vette át a feladatot. A tegnapi felmondás után a két jármű hazaindult, az itthoni berepülés után, néhány héten belül azok is munkába állíthatók. (A hazai légimentő flotta 10 gépből áll: egy mentőrepülő, három francia gyártású és hat MI2-es típusú helikopter alkotja.)

Takács Zoltán elmondta még: az állami tulajdonban s az OMSZ kezelésében lévő járművek, eszközök átadásának-átvételének négy naposra tervezett folyamata ma délelőtt 10 órakor kezdődött volna, ám a BASe Kft. vezetése nem jelent meg, csak levelet küldtek, amelyben nem fogadják el a felmondást. AZ OMSZ vezetése jogi lépéseket tesz a helyzet megoldására.


Ami a jövőt illeti, a főigazgató beismerte, hogy a pécsi mentőhelikopter-baleset után született kormányhatározat értelmében októberben kiírt közbeszerzési eljárás az OMSZ hibájából lett sikertelen: túl szigorú feltételeket szabtak a pályázóknak. Ez lehetett az oka, hogy első körben csak két pályázó vásárolta meg a tenderdokumentációt – köztük a BASe Kft. – de formai okok miatt érvénytelennek kellett nyilvánítani az eljárást. A második körben meghirdetett meghívásos pályázaton már öt ajánlattevő volt, mégsem sikerült nyertest hirdetni. Az új pályázatot – amelyben „lazítanunk kell a feltételeken" – hamarosan kiírják.

Mint ismeretes, a szolgálat kezelésében lévő légimentő-járművek repülési engedélye 2008-ban lejár, helyettük olyan flottát kell beszerezni, amely megfelel már az Európai Unió 2009-től hazánkra is érvényes szabványainak.