Az átmeneti időben két katonai és egy alapítványi tulajdonban lévő helikopterrel végzik a mentést.
Mivel a viharos előzmények után várható volt, hogy a válás sem megy simán, az OMSZ vezetése a szerződés felmondását megelőzően - tartalék megoldásként - együttműködési megállapodást kötött a Magyar Honvédség Repülőezrede két honvédségi légikutató-mentő helikopterének a polgári mentésben való alkalmazására. A két MI8-as gép mentésre szolgáló alapfelszerelését az OMSZ orvostechnikai eszközeivel, gyógyszerkészletével egészítették ki, s ugyanaz az egészségügyi szakszemélyzet használja majd, amely eddig a légimentésben közreműködött. Így közvetlenül a mentőszolgálat központi irányításán és a megyei diszpécsereken keresztül koordinálják a munkát: a szolnoki bázisról látva el Kelet-Magyarország, a pápairól pedig Nyugat-Magyarország légimentését. A harmadik, MI2-es típusú helikopter a budaörsi bázisról száll fel a szervezet irányításával.
A tájékoztatón elhangzott: mivel a légikatasztrófák utáni kutatásra-mentésre szolgáló gépek nagyobbak és gyorsabbak, mint az egyébként használatosak – egyszerre három fekvő sérült szállítására alkalmasak – ezért elegendőek a légimentés biztonságának fenntartására, olyannyira, hogy az együttműködés folytatására is lehetőség és szándék van.
A főigazgató nem titkolta, hogy mivel novemberben hiába kérték három, munkaképes helikopterük kiadását a BASe Kft.-től, ezért a Franciaországban eddig gyári nagyjavításon lévő két helikopter hazaszállítását nem kezdeményezték mindaddig, amíg a Kht. nem vette át a feladatot. A tegnapi felmondás után a két jármű hazaindult, az itthoni berepülés után, néhány héten belül azok is munkába állíthatók. (A hazai légimentő flotta 10 gépből áll: egy mentőrepülő, három francia gyártású és hat MI2-es típusú helikopter alkotja.)
Takács Zoltán elmondta még: az állami tulajdonban s az OMSZ kezelésében lévő járművek, eszközök átadásának-átvételének négy naposra tervezett folyamata ma délelőtt 10 órakor kezdődött volna, ám a BASe Kft. vezetése nem jelent meg, csak levelet küldtek, amelyben nem fogadják el a felmondást. AZ OMSZ vezetése jogi lépéseket tesz a helyzet megoldására.
Ami a jövőt illeti, a főigazgató beismerte, hogy a pécsi mentőhelikopter-baleset után született kormányhatározat értelmében októberben kiírt közbeszerzési eljárás az OMSZ hibájából lett sikertelen: túl szigorú feltételeket szabtak a pályázóknak. Ez lehetett az oka, hogy első körben csak két pályázó vásárolta meg a tenderdokumentációt – köztük a BASe Kft. – de formai okok miatt érvénytelennek kellett nyilvánítani az eljárást. A második körben meghirdetett meghívásos pályázaton már öt ajánlattevő volt, mégsem sikerült nyertest hirdetni. Az új pályázatot – amelyben „lazítanunk kell a feltételeken" – hamarosan kiírják.
Mint ismeretes, a szolgálat kezelésében lévő légimentő-járművek repülési engedélye 2008-ban lejár, helyettük olyan flottát kell beszerezni, amely megfelel már az Európai Unió 2009-től hazánkra is érvényes szabványainak.