• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

GYEMSZI: heterogén a kórházi látlelet

Egészségpolitika Forrás: Weborvos Szerző:

Török Krisztina tisztább, racionálisabb finanszírozást ígér az új struktúra életbe lépésével.

Új területi ellátási határokat, újraosztott kapacitásokat s ezzel együtt tisztább, racionálisabb finanszírozást ígért május elsejétől a kórházak számára dr. Török Krisztina, a GYEMSZI főigazgatója egy egészségügyi konferencián. Jelezte: a módosuló intézményi ellátási profilba már „beleszól" a februárban életbe lépő új minimumrendelet is. Nem lesz robbanásszerű a változás, hangsúlyozta a főigazgató, aki – mint lapunk beszámolt róla –, elmondta, hogy a városi kórházak is állami kézbe kerülnek 2012 első felében a miniszterelnök kifejezett kérésére. A második félévre az egészségügy irányítói kisebb mértékű adósságállomány kialakulására számítanak, és a funkcionális integrációtól mindenképpen megtakarítást remélnek.

A kórházvezetőknek időközben meg kellett barátkozniuk a gondolattal, hogy számos kérdésben, úgynevezett ügykörökben a GYEMSZI jóváhagyását kell kérniük, kivéve a napi működést és a betegellátás biztonságát veszélyeztető beszerzéseket. Eddig ezernél több kérelem érkezett a webes engedélyeztetési és értesítési rendszerbe, amely a kezdeti időszakban több gyerekbetegséggel küszködött, ismerte el a főigazgató. Számos módosítást hajtottak végre (és fognak), s immár jelentősen szűkítették a kört, csak az intézményfenntartói szerepre fókuszálnak.

A GYEMSZI jóváhagyása nélkül például nem lehet átütemezni vagy faktorálni az adósságot, nem lehet eladni vagy megterhelni ingó és ingatlanvagyont, közbeszerzést indítani. Jóváhagyás kell jutalom és más, jutalmazással egyenértékű juttatások kifizetéséhez, az intézményvezetők kinevezéséhez, illetve felmentéséhez.

A kórházak átvilágítása egy folyamat, amelyben külső szakértők is részt vesznek. A gazdasági mélyreható vizsgálat azonban még nem zárult le, jelezte Török Krisztina: a következőkben gazdasági rendszerelemzést végeznek, beleértve az intézményenként átlag nyolcszáz szerződés alapos átvizsgálását, a közbeszerzések, peres ügyek, tulajdoni, tagsági részesedések, engedélyek, szabályzatok vizsgálatát.

Az intézmények számára kapacitások híján rendkívül nagy megterhelést jelentett az elektronikus adatkérés, ám továbbra sem szabadulnak ettől a tehertől, hiszen a folyamatos monitorozás érdekében az adatszolgáltatás is folyamatos lesz, hogy minél költséghatékonyabban tudja működtetni a GYEMSZI az ellátórendszert, hangsúlyozta a főigazgató.

Mindezen túl más gondokkal is küszködnek az intézmények: problémák voltak az államkincstári bérszámfejtéssel, mert nem voltak parallelek egymással a rendszerek, a banki rendszerből kilépni kényszerülő intézmények a MÁK-nál más feltételekkel találkoztak. Lapunk korábban beszámolt arról, hogy az uniós fejlesztési pályázatok kifizetései is leálltak, mert ennek adminisztrációs feltételeit – mint például a szerződésmódosítás, számlanyitás, pénzek átutalása NFÜ-től és önkormányzattól – nem sikerült kialakítani. Török Krisztina a konferencián elmondta, hogy az NFÜ-nél kezdeményezték a szerződésmódosításokat, a MÁK-nál az alszámlák nyitását, így hamarosan helyreállhat a rend. A pályázatokhoz szükséges önrészt a kormány összevontan szeretné kezelni, s ezzel is segítenék a kifizetések időbeni teljesítését.

Az átvilágítás eredményeképpen rendkívül heterogén látleletet kaptak a kórházak helyzetéről. Már látható, hogy több helyen hiányzik a felelősségbiztosítás, milliárdos pereket kell átvennie a GYEMSZI-nek. A továbbiakban ezek megelőzése miatt egységesítik és központosítják a felelősség- és egyéb biztosításokat.
A humán-erőforrás területén a szakdolgozói elvándorlás, orvoshiány, állandósuló magas fluktuáció okoz gondot az ellátásban, a kórházaknak jellemzően rossz a likviditásuk, magas a lejárt tartozásállományuk – ez utóbbin segít a konszolidációra fordítható 27 milliárd forint. Néhány extrém példát is említett: találkoztak olyan kórházzal, amelynek a fenntartója tartozik az intézménynek, vagy amely kölcsönként adta a pályázati önrészt, illetve olyannal is, amely anyagi kötelezettséget vállalt a fenntartója felé tulajdonosváltáskor.

A kórházak átvilágítása után a járóbeteg-ellátás és a rehabilitáció kerül terítékre, a felmérést februárban kezdi meg a GYEMSZI. Számos variáció él jelenleg, elképzelhető ugyanis, hogy nem minden szolgáltató kerül az államhoz, hiszen van, ahol az alapellátáshoz integrálva működik a betegek ellátása, s valószínű, hogy ez esetben az önkormányzatnál maradnak a szolgáltatók.