• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Így alakulnak át a háttérintézmények

Egészségpolitika Forrás: Weborvos Szerző:

Az OEP jelentős feladatokat vesz át a GYEMSZI-től és az OTH-t is megerősítik.

Az egészségügy átszervezésével együtt jelentősen módosul egyes háttérintézmények szerepe a Zombor Gábor államtitkár által múlt pénteken vázolt tervek szerint.

Az átalakítással a háttérintézmények rendszerét egyszerűsíteni és átláthatóbbá kívánják tenni, gyorsabb reagálást és jobb ügyfélkapcsolati munkát várnak az újraszervezéstől. Az átalakítás során az alapvető feladatok elvégzése nem sérülhet, és a folyamatos működés fenntartása, a kötelező állami feladatok ellátása is prioritás.

Országos Tisztifőorvosi Hivatal (OTH)

Az országos intézetek egymással való együttműködését az OTH megerősített koordinatív hatáskörrel fogja ellátni. Az átalakítást követően a jelenlegi összesen kilenc (OTH + 8 háttérintézmény) intézmény helyett az alábbi négy intézmény jön létre, amelyeknek az OTH középirányító szerve lesz.

Az OTH háttérintézményeként jön létre az Országos Közegészségügyi Központ három feladatcsoporttal: a környezet-és település-egészségügy, sugáregészségügy, valamint a kémiai biztonság. Ebből következően az Országos Közegészségügyi Központ az OTH három háttérintézményének integrációjával jön létre (Országos Kémiai Biztonsági Intézet, Országos „Frédéric Joliot-Curie" Sugárbiológiai és Sugáregészségügyi Kutató Intézet, Országos Környezetegészségügyi Intézet).

Az OTH háttérintézményeként továbbra is fennmarad az Országos Epidemiológiai Központ;

Az OTH háttérintézményeinek integrációja útján jön létre a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet: az Országos Alapellátási Intézetet és az Országos Gyermekegészségügyi Intézetet az Országos Egészségfejlesztési Intézetbe olvasztják. A Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet módszertani intézetként és egészségfejlesztési szolgáltatási központként látja majd el feladatait.

Egészségügyi Készletgazdálkodási Intézet (EKI)

Az intézmény OTH középirányítói jogkörébe kerül.

GYEMSZI - ÁEEK

Kiválik a szervezetből az Országos Gyógyszerészeti Intézet és egyéb szervezeti egységek, és márciustól létrejön az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK).

A kórházak feletti hatékonyabb fenntartói funkció ellátása érdekében átalakítják az egyes egészségügyi szolgáltatók feletti középirányítói jogokat gyakorló szervezetet. A létrehozandó új szerv kizárólag a fenntartói/középirányítói, az állam tulajdonosi joggyakorlási funkciókra összpontosít, ami az egészségügyi szolgáltatók hatékonyabb működésén keresztül a betegellátás eredményességének növekedéséhez vezethet. A korábban ellátott egyéb (pl. hatósági) feladatokat a háttérintézményi rendszer más szereplői kapják meg.

Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP)

A Pénztár szerepét többletfeladatok útján kívánják megerősíteni. A jobb és hatékonyabb ellátás egy olyan egészségbiztosító mellett garantálható, amelynek felhatalmazása van a közfinanszírozott egészségügyi szolgáltatások kapacitásainak egyenlő hozzáférés alapján történő elosztására (ellátásszervezés) és kontrolljára. Ennek érdekében a kapacitástervezési, ellátásszervezési, valamint az ágazati adatszolgáltatási, informatikai fejlesztési feladatok az OEP-hez kerülnek át, továbbá az egészségbiztosító vesz át egyes, az egészségügyi finanszírozás területéhez kapcsolódó feladatokat.

Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI) - OGYÉI

Az OGYI a GYEMSZI-ből történő kiválásával és a jelenleg az OTH középirányítása alá tartozó Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) összeolvadásával alakul meg az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI), mint a gyógyszer- és élelmiszerbiztonsági egészségügyi ágazati letéteményese.

Az eddig a GYEMSZI által ellátott technológia-értékelési feladatok (a társadalombiztosítási támogatásba való bevonásokkal kapcsolatos kutató és előkészítő feladatokkal együtt) szintén átkerülnek az OGYÉI szervezetébe.

Egészségügyi Engedélyezési és Közigazgatási Hivatal (EEKH)- ENKK

Az EEKH és a GYEMSZI-ből kiváló Egészségügyi Emberi Erőforrás Fejlesztési Főigazgatóság beolvadásával jön létre az Egészségügyi Nyilvántartási és Képzési Központ (ENKK).

A két szervezet integrációját az általuk ellátott feladatok hasonlóságával indokolja a szaktárca. A központ létrehozásával csökkenteni kívánják az ügyintézéssel járó terheket, ügyfélbarát szolgáltatást kívánnak nyújtani, bővíteni akarják az elektronikusan intézhető ügyek körét, és tovább emelni a közszolgáltatás színvonalát. Az erőforrások koncentrálása által a HR támogatásra szánt költségvetési források hatékonyabb felhasználására is lehetőség adódhat.

Országos Igazságügyi és Orvostani Intézet (OIOI)

Az OIOI feladatai a Semmelweis Egyetembe integrálódnak.

Országos Vérellátó Szolgálatot (OVSZ)

Az OVSZ a GYEMSZI jogutódjaként létrejövő ÁEEK irányítása alá kerül. Az intézet önálló költségvetési szerv marad, és mentéshez hasonlóan kiemelten kezelt állami feladat a vérellátást.

Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK)

Az OBDK a struktúraátalakítás során további feladatokat kap, ugyanis az intézet veszi át a GYEMSZI-től a minőségügyi szakfőorvosi rendszer működtetését. Az egészségügyi ellátók szakmai, valamint az azokat támogató működési folyamataira koncentráló támogatásával, a minőségértékeléssel és minőségfejlesztéssel kapcsolatos feladatok a betegbiztonságot segítik elő, ezáltal szorosan összefüggnek a betegjogi képviselők tevékenységével, így javasolt a minőségügyi feladatok OBDK-hoz való becsatornázása.

A szakállamtitkár által bejelentett átszervezések.