Genetikailag hibás spermiumok kerültek Magyarországra beültetés céljából. Az Országos Tisztifőorvosi Hivatal eljárást indított. A KRIO Intézet reagált.
Márciusban az erre szolgáló európai gyorsriasztási rendszeren keresztül értesült az ÁNTSZ Országos Tisztifőorvosi Hivatala arról, hogy genetikailag hibás spermiumok kerültek Magyarországra beültetés céljából. Így derült fény arra, hogy a KRIO Intézet Sejt- és Szövetbank Zrt. már 2013 óta törvénysértő módon importál hímivarsejteket egy dániai sejtbankból. Az ÁNTSZ eljárást indított és határozatban azonnali hatállyal, fellebbezésre való tekintet nélkül megtiltotta a jogellenes gyakorlatot. A büntető törvényköny alapján az, aki emberi ivarsejtet megszerez, forgalomba hoz, vagy azzal kereskedik bűntettet követ el - közölte az ÁNTSZ Országos Tisztifőorvosi Hivatala.
Az emberi szövetek és sejtek adományozására, gyűjtésére, vizsgálatára, feldolgozására, megőrzésére, tárolására és elosztására vonatkozó minőségi és biztonsági előírások megállapításáról egy európai uniós irányelv rendelkezik. Azonban a tagállamok hatáskörébe tartozik az ezzel összhangban lévő konkrét szabályok megalkotása, ezek akár szigorúbbak is lehetnek. Így például eltér annak szabályozása, hogy egy ivarsejtdonortól hány utód származhat: a magyar szabályozás szerint ugyanazon ivarsejt-adományozótól származó utódok száma nem haladhatja meg a négyet, például a dán szabályozás szerint ez a szám jelenleg 12.
A hatályos törvények szerint hazánkban az arra engedéllyel rendelkező egészségügyi szolgáltató (ivarsejtbank) csak olyan személytől (donortól) vehet át hímivarsejtet, aki adományozási nyilatkozatot tesz, az ivarsejtbankban személyesen megjelenik, aláveti magát az előírt orvosi vizsgálatoknak, továbbá személyes jelenlétekor történik a spermium adományozása. Mindez azt a célt szolgálja, hogy az adományozásból egészséges gyermek szülessen. A személyes megjelenés azért is fontos, hogy az adományozó megfelelő tájékoztatást kapjon az adományozás céljáról, feltételeiről. Mindez nem teljesülhet akkor, ha az adományozó külföldön, külföldi sejtbank számára adományoz. A jelenleg hatályos magyar jogi szabályozás nem teszi lehetővé, hogy ivarsejteket külföldről hozzanak be az országba.
Az Országos Tisztifőorvosi Hivatal az uniós gyorsriasztás nyomán szerzett tudomást arról, hogy fentiek ellenére van olyan egészségügyi szolgáltató, amelyik ilyen tevékenységet végez. Emiatt eljárást indított a KRIO Intézet ellen, melynek lezárásaként megtiltotta a szolgáltató számára az ivarsejtek külföldről történő behozatalát. A vizsgálat során kiderült az is, hogy a KRIO Intézet önhatalmúlag módosította annak a rendszeres adatszolgáltatásnak a tartalmát, amelyet az Országos Tisztifőorvosi Hivatal ír elő minden egészségügyi szolgáltató számára. Ezzel próbálta meg kijátszani a Hatóságot.
A KRIO Intézet az általa jogellenesen behozott ivarsejteket továbbadta olyan egészségügyi szolgáltatóknak, amelyek mesterséges megtermékenyítést (IVF) végeznek. A fentiek értelmében ez sem felelt meg a jogszabályi követelményeknek.
Egy jogszabályváltozást követően az Országos Tisztifőorvosi Hivatal 2015-ben ellenőrzési akciót indított, melynek során az emberi reprodukcióra irányuló eljárást (IVF) végző egészségügyi szolgáltatók tevékenységét vizsgálja. Azon szolgáltatók ellen, melyek tudva a külföldi eredetről – jogszerűtlenül – külföldről származó ivarsejteket vettek át, az OTH eljárásokat indított, illetve indít és meghozza a fentiek alapján indokolt intézkedéseket. Egy most lezárult uniós adatgyűjtésből kiderült az is, hogy 2013-ban összesen 251 egység hímivarsejtet importáltak Magyarországra. Az OTH ennek hátterét is meg fogja vizsgálni.
Az ÁNTSZ Országos Tisztifőorvosi Hivatala felhívja a figyelmet arra, hogy az arra engedéllyel rendelkező szolgálatók számára adott minden lehetőség, hogy hazánkban végezzék el a megtermékenyítéshez szükséges toborzó tevékenységet jogszerű keretek között. Ezzel biztosítható, hogy teljesen egészséges gyermekek születhessenek, és ne fordulhasson elő, hogy genetikai hibás hímivarsejtet használjanak fel.
A KRIO Intézet állásfoglalása
Az ÁNTSZ az Európai Unió más tagországából behozott spermaminták miatt tett közleményére az alábbi állásfoglalást adjuk:
A KRIO Intézet nem szegi és nem szegte meg szándékosan a hazai hatályos törvényeket. Azt, hogy a Dániából érkezett minták behozatala sértett-e jogszabályt, az ÁNTSZ kezdeményezte vizsgálat feladata megmutatni. Intézetünk minden segítséget megadott a vizsgálathoz, és vállalja az esetleges jogi következményeket.
A megjelent hírek kapcsán ugyanakkor fontosnak tartjuk felhívni a figyelmet a következőkre:
A KRIO Intézet mindenkor a legmagasabb szakmai sztenderdek alapján folytatta tevékenységét neves hazai szakemberek bevonásával.
Az érintett, Dániából származó minták esetében is tény, hogy a donációra behozott mintákat a hazainál szigorúbb dán előírások szerint vizsgálták és kezelték. A génhiba, amely az ügyet elindító mintában megtalálható volt, egy olyan hiba, amelyet Magyarországon nem kell szűrni, így tudomásunk sem lenne erről az elváltozásról, ha ezek a minták Magyarországon és nem Dániában kerültek volna levételre. Az uniós gyorsriasztás éppen a rendszer biztonságos működését bizonyította.
A Dániából származó spermaminták a hazai rendelkezésre álló állománynál jobban, több genetikai elváltozásra szűrtek, tehát azon leendő édesanyák számára, akik csak ilyen módon vállalhatnak gyermeket, semmivel nem kockázatosabbak, mint az itthon levettek. A hazai igényeket eleve nem fedezik a Magyarországról gyűjtött minták.
A KRIO Intézet mindvégig transzparensen működött, eljárása során szem előtt tartotta a szolgáltatást igénybe vevők érdekeit.
Sajnálatos tény, hogy a hazai szabályozás nem minden esetben tart lépést a rohamosan fejlődő gyakorlattal, egyes jogszabályok ellenmondásosak, így nem könnyítik meg a törvényt mindenkor betartani igyekvő szolgáltatók helyzetét.
A KRIO Intézet saját jogértelmezése alapján törvényesen kezelte a spermaminták behozatalát az Európai Unió 2004/23/EK irányelvét figyelembe véve, amely kimondja, hogy fel kell szabadítani a minták felosztását és elosztását az Európai Unión belül a tagállamok között.
Mintákat ráadásul olyan uniós tagországból hoztunk csak be, ahol a szabályozás szigorúbb, mint a hazai elvárások, tevékenységünket pedig 2013 óta az ÁNTSZ tudomásával végezzük, hiszen 2013 óta, éppen az ÁNTSZ szakembereinek javaslatára, kibővített jelentésben feltüntettük a külföldről hozott minták számát. Az ÁNTSZ ez idáig semmilyen kifogást nem emelt ez ellen, ezért határozottan visszautasítjuk, hogy a hatóság kijátszásával vádolják Intézetünket.
A KRIO Intézet számára a donorprogram inkább presztízsnövelő tényező volt az Intézet portfóliójában és elsősorban humanitárius és orvosi szempontból kitüntetett jelentőségű, hiszen olyan embereknek tudunk segíteni, akik nemzőképtelenek, ugyanakkor a rendkívül drága vizsgálatok és a kis arányú sikeresség miatt ez a terület önmagában nem volt kifizetődő, így a donorprogramot az Intézet többi tevékenysége segített eltartani.
Egyúttal szeretnénk kifejezni együttérzésünket azok a meddő párok és egyedülálló hölgyek felé, akik a hatóság, az Európai Unióban egyedülálló intézkedése miatt az elmúlt hónapokban elestek a gyermekvállalás lehetőségétől.