• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

Kevés lesz a kórházaknak a 14-15 milliárd

Egészségpolitika Forrás: Weborvos Szerző:

Az orvostechnikai vállalkozások helyzetét azonnali 20-25 milliárd forint kifizetése javíthatná.

Rásky Lászlóval az Orvostechnikai Szövetség főtitkárával egyebek között arról beszélgettünk, hogy az egészségügyi intézmények tartozásállományának mennyisége és annak növekedési üteme miatt az ernyőszervezet képviseletében az év eleje óta szorgalmazták, a kormány legkésőbb nyáron részleges adósságkonszolidációt hajtson végre…

- Dr. Zombor Gábor egészségügyi államtitkár a hét elején bejelentette, hogy amennyiben a Parlament elfogadja, 14-15 milliárd forint pluszforrást kaphatnak az intézmények egy-másfél hónapon belül. Mire lehet elég ez az összeg?
– Először is, mindenképpen pozitív fejleménynek tartjuk, hogy lehetőség nyílik az évközi részleges adósságkonszolidációra, hiszen a mintegy 70 milliárd forintos lejárt tartozásállomány miatt a beszállító cégek életében minden kifizetett forint számít. Véleményünk szerint 20-25 milliárd forint lenne az az összeg, amelynek kifizetése érezhetően javítaná a vállalkozások helyzetét. Ugyanakkor megértjük, hogy a kormánynak óvatosan kell bánnia az E. Alap időarányos többletbevételével és kiadási maradványával.

Mely vállalkozásoknak van leginkább szükségük a segítségre?
– Tapasztalataink szerint nincs olyan beszállító cég, amelynek mára ne lennének napi problémái a lejárt követeléseik és azok kezelése miatt. Mégis, a legsúlyosabb helyzetben a magyar mikro-, és kisvállalkozások vannak. Ezeknek az egy-kétszázmillió forint éves árbevételük 20, de akár 30 százalékát is kiteheti a lejárt követelés, és ezek azok, amelyeknek nincsenek pénzügyi tartalékaik a hosszabb távú túléléshez. Hitelt pedig nem vagy csak a legritkább esetben kapnak.

Mennyivel könnyebb a helyzetük a külföldi tulajdonú cégeknek?
– Egyes közhiedelmekkel ellentétben a multi cégeknek sincsenek korlátlan lehetőségeik. Ezek a vállalkozások szoros elszámolásban vannak az anyacéggel, és a magyar vezetőkön szigorúan számon kérik az eredményességet. Ráadásul a rigorózus belső szabályok miatt, abban a pillanatban, hogy egy magyarországi leányvállalat menedzsmentje utasítást kap arra, hogy például korlátozza, azaz kösse előre fizetéshez a szállítást egyes rosszul fizető intézmények esetén, az itteni vezető nem mérlegelhet. És ez nem „gonoszság" a cégek részéről, hanem teljesen józan és objektív gazdasági döntés. Amúgy is azt gondolom, hogy a beszállítók az elmúlt években maximálisan lojálisak voltak a kórházakhoz, a hazai egészségügyhöz.

Az előbb említett előre fizetésen kívül milyen érdekérvényesítési lehetőségeik vannak a beszállítóknak az intézményekkel szemben?
– A kialakult helyzet legfőbb tanulsága, hogy ez a szituáció senkinek sem jó, sőt mindenkinek kellemetlen, néha pedig méltatlan epizódokat eredményez. A cégeknek azért rossz, mert szerződésekben foglalt jogos követeléseik kiegyenlítéséért kell „kuncsorogniuk", az intézményvezetőknek pedig azért, mert a legtöbbször a legjobb szándékuk ellenére sincs pénzügyi mozgásterük. Éppen ezért is korlátosak a beszállítók lehetőségei, mert hiába akarnának „szigorúbbak" lenni, ők is látják, hogy a nincsből nem lehet fizetni...

Van-e javaslatuk az adósságrendezés lebonyolításának módjára?
– Már a tavaly év végi konszolidáció során is azt javasoltuk, hogy ne az egészségügyi intézményeket, hanem a beszállítókat helyezze a kormányzat a fókuszba. Azaz leegyszerűsítve, ne a kórházakat, hanem a cégeket „konszolidálják". Ez akkor a szükséges adatbázisok hiánya és az idő rövidsége miatt nem valósulhatott meg.

Hogyan lehet ilyen kevés forrást igazságosan elosztani?
– A javaslatunk lényege az volt, hogy egy bizonyos összeghatárig – tavaly 100 millió forintot javasoltunk, de a konszolidáció most várható összege miatt ez mindenképpen kevesebb lenne, pl. 50 millió forint – minden cég kapja meg a lejárt követelését, a maradék összeget pedig arányosítva kapják meg azok a cégek, amelyeknek maradt követelésük. Az arányosítás alapjául szolgálhat a cégek összkövetelés-állományának volumene vagy például annak az éves árbevételhez vagy a mérleg-főösszeghez viszonyított aránya.

Egy ilyen módszer azonban nem veszi figyelembe, hogy egyes intézmények jól, mások pedig rosszul gazdálkodnak.
– Teljes mértékben egyetértünk államtitkár úrral abban, hogy a még meglévő gazdálkodási anomáliákat ki kell iktatni a rendszerből. Az adósság azonban alapvetően nem ezek, hanem a nem megfelelő finanszírozási szisztéma miatt termelődik folyamatosan. A hibák kijavítása az egészségügyi kormányzat feladata, amelyre vonatkozóan tudunk javaslatokat tenni, de az egészségügynek és a beszállító cégeknek addig is működniük kell.

A működő finanszírozási rendszer kialakítása, beleértve a magánforrások szabályozott bevonását is, nyilván nem fog menni egyik napról a másikra. Önök szerint mi az, amit rövid távon is meg lehetne valósítani a finanszírozási helyzet javítása érdekében?
– Szövetségünk már 2012 elején javasolta egy olyan elszámolási rendszer bevezetését, amelyben a cégek adófizetési kötelezettségeit össze lehetne vezetni az intézményrendszerrel – azaz végeredményben az állammal szemben – fennálló követeléseikkel.

Úgy látjuk, hogy ennek megvalósításához egyelőre hiányzik a politikai akarat. Ezenkívül régóta szorgalmazzuk az állami egészségügyben igénybe vett eszközök, illetve bizonyos esetekben a szolgáltatások áfakulcsának csökkentését, hiszen ebben a szektorban a forgalmi adó terhet teljes egészében az állami költségvetés fizeti meg – végeredményben saját magának. Ismereteink szerint azonban még e javaslatunk megvalósíthatóságának felmérése sem kezdődött el.

Legolvasottabb cikkeink