Operatív együttműködési megállapodást kötöttek a betegszállítók a mentőkkel.
A Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE) operatív együttműködési megállapodást kötött az Országos Mentőszolgálattal (OMSZ). A megállapodás célja, hogy a július
elsején hatályba lépő, a betegszállítás új irányítási rendszeréről szóló rendelet hatékony feladatellátást és szorosabb szakmai együttműködést biztosítson az OMSZ és az OEP finanszírozott betegszállítók között. A rendelet értelmében, a szállításokat továbbra is a betegszállító szervezetektől kell megrendelni, de a megyehatáron átlépő szállításokat az OMSZ jóváhagyásával végzik el a betegszállító szolgáltatók - áll a szervezet lapunkhoz eljuttatott közleményében.
A megállapodás rövidtávon biztosítja, hogy hatékonyabbá váljon a távolsági betegszállítás az OBSZ irányítása és az OMSZ koordinációjának segítségével. Az MBOE célja, hogy az elkövetkezendő fél év során bizonyítsa, hogy saját irányításának
megtartásával az OMSZ együttműködésével képes a hatékony és gazdaságilag stabil működésre.
Az elmúlt időszakban számos változás történt, amely bizonytalanná tette a működés feltételeit. A betegszállító autók kötelező tárgyi feltétele lett a TETRA (EDR) rádió rendszer, mely segítségével katasztrófahelyzet esetén a betegszállító egységek azonnal elérhetővé és mozgósíthatóvá válnak. A TETRA rádiók beszerelése az összes aktív és tartalék betegszállító gépjárműbe az OMSZ segítségével megtörtént.
A betegszállítási rendszer átalakítása a rendkívüli alulfinanszírozottsága, valamint a rendszer
jobb átláthatóságának biztosítása miatt vált szükségessé. Az MBOE az elmúlt fél év során szoros szakmai együttműködést valósított meg a NEFMI az OEP és az OMSZ betegszállítási
szakértőivel, a rendszerben lévő pénzügyi tartalékok feltárása céljából.
Az igazi gazdasági áttörést a betegszállító szervezetek számára a 43/1999. Korm. rendelet módosítása hozhatja meg, amely a szolgáltatás finanszírozásáról szól. A NEFMI ígérete szerint augusztus elejére a betegszállítók gazdasági stabilitását elősegítő fenti rendeletmódosítás is megvalósulhat. A 43-as Korm. rendelet tartalmazza azokat a betegszállítók számára elengedhetetlen
fontosságú változtatásokat (mint pl. az egységes GPS-rendszer, km-volumenkorlát, betegkíséreti díj), amelyek segítségével igazságosabb, hatékonyabb és gazdaságilag stabilabb
szolgáltatási ágazat jöhet létre.
A 2011. július 1-jétől életbe lépő OMSZ – MBOE közötti együttműködési folyamat hatására megerősödnek az Országos Betegszállító Szolgálat megyei irányító központjai és várhatóan
javulni fog a szolgáltatók és az egészségügyi intézmények közötti kommunikáció is. Az MBOE bízik abban, hogy az OMSZ és az MBOE együttműködésének lesz pozitív hozadéka, javulhat a finanszírozási helyzet, valamint egy tiszta, átlátható és szabályozottabb betegszállítási rendszer alakul ki. Az együttműködéssel várhatóan egy stabil, de ugyanakkor gazdaságilag független betegszállítási ágazat lesz elérhető. Az egyesület úgy gondolja, hogy a jogszabály-módosítások eredményeképpen az egészségügyi intézmények és a betegek
számára is egy kiszámíthatóbb, és ennek következtében egy egységes, stabil és megbízható betegszállítási rendszer realizálódhat.