Nem tudnak nagy pályázatokat nyerni az izoláltan működő kutatócsoportok.
Először tartott találkozót a közép-kelet-európai régióban az akadémiai egészségügyi intézményeket tömörítő nemzetközi szervezet, az Association of Academic Health Centers (AAHCI). A kétnapos budapesti rendezvény társszervezője a Semmelweis Egyetem volt, amely a közelmúltban csatlakozott az AAHCI-hez - számol be az eseményről a Semmelweis Egyetem honlapja.
Szél Ágoston rektor a megnyitón hangsúlyozta: egy egyetemnek kiemelten szüksége van tradícióra és innovációra, hiszen sem múlt, sem vízió nélkül nem lehet sikeres. Emlékeztetett arra, hogy 244 évvel ezelőtt éppen a konferencia nyitónapján, november 7-én egészítette ki Mária Terézia a híres Nagyszombati Egyetemet orvosi karral, és akkor kezdődött a Semmelweis Egyetem története.
Az egyetemek, az akadémiai intézmények hármas feladata az oktatás, a kutatás és a betegellátás, ebben a sorrendben – mutatott rá a rektor, hozzátéve, nem elég, ha ezt a három dolgot pusztán egy intézmény keretein belül, egymás mellett művelik, hanem a különböző területek együttműködésére, a tapasztalatok összeadására van szükség. Miként tudjuk a szinergiákat úgy használni, hogy mindhárom terület együtt és külön-külön is egyre sikeresebb legyen? – ez az egyik kulcskérdés, mutatott rá a rektor.
Szél Ágoston megjegyezte, a stratégiák kialakításakor nagyon fontos arra is gondolni, hogy egyetemi szintű oktatás kutatás nélkül nem képzelhető el. A kutatással kapcsolatban a rektor kitért arra, hogy ma már a 2-3 fős, izoláltan dolgozó kutatócsoportok – még ha sikeres publikációkat is tudnak megjelentetni – egyre kevésbé képesek nagyobb pályázatok elnyerésére. Ezen a területen is kollaborációra van szükség. Az együttműködés, a közös gondolkodás azonban nemcsak az egyetemeken belül, hanem az egyetemek között is elengedhetetlen, és bármilyen régi gyökerekkel és jövőbe mutató vízióval is rendelkezik egy egyetem, nem állhat önmagában.
A rektor az egyetemek közötti együttműködésekkel kapcsolatban példaként említette a Semmelweis Egyetem Asklepios Campus Hamburggal és a lugánói egyetemmel közös képzéseit. Köszöntője végén a rektor Sir Francis Bacont idézte, aki úgy fogalmazott, a tudás hatalom, majd Csehov gondolatára hívta fel a figyelmet, mely szerint a tudásnak csak akkor van haszna, ha át tudjuk ültetni a gyakorlatba.
Szócska Miklós egészségügyi államtitkár egyebek mellett kitért arra, hogy olyan egészségügyi rendszerre van szükség, melyben a járóbeteg-ellátás és a megelőzés nagyobb hangsúlyt kap, az egészségügy különböző szintjeinek és szereplőinek pedig csapatként kell együttműködniük. Az akadémiai, egyetemi ellátó intézményeknek kiemelt szerepük van a tudás, az új információk létrehozásában és elterjesztésében, ezért e célok elérésében is vezető szerepet kell vállalniuk. A helyi kórházaknak és az akadémiai intézményeknek együtt kell működniük, az akadémiai tudáscentrumoknak meg kell osztaniuk a felhalmozott tudást a periférián lévő intézményekkel is. Kitért arra is, hogy a gazdasági válság idején is figyelmet kell fordítani az innovációra, mely hatékonyabbá teszi az ellátást.
A kétnapos konferencia címe Együttműködésen alapuló ellátás: paradigmaváltás az oktatásban, gyógyításban és kutatásban. Molnár Mária Judit, tudományos rektorhelyettes a címben szereplő paradigmaváltással kapcsolatban elmondta: az informatika, az információs technológia és a molekuláris biológia fejlődésével egy teljesen új típusú orvoslás felé haladunk. A klasszikus orvoslás reaktív, a beteg már meglévő tünetekkel fordul orvoshoz, a paradigmaváltás utáni orvoslás proaktív, melyben a betegségek prevenciója és predikciója nagyon fontos tényező. Az információs technológia fejlődése az oktatásban is számos változást hoz, a paradigmaváltás utáni kutatásban pedig a betegágy mellett fogalmazódik meg, mire van szükség, és ez a kiindulópont az alapkutatók számára.