• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Miért ültek négy kerékre a motoros mentők?

Hírek 2019.03.21 Forrás: Weborvos
Miért ültek négy kerékre a motoros mentők?

Március 1-jétől szolgálatba állítottak egy új mentőtiszti kocsit, melyet most hivatalosan is átadtak az OMSZ üzemeltetésébe.

„OMSZ Mentőmotoros Szolgálat” – hirdeti büszkén a felirat egy kék-lime Honda CR-V oldalán, és a megkülönböztető jelzések egyértelművé teszik: sürgősségi mentést végző autóval van dolgunk. A kocsit a Magyar Mentőmotor Alapítvány vásárolta adó 1%-os felajánlásokból. Most azt is elmondták, miért ültek négy kerékre a motoros mentők - áll sajtóközleményükben.

Idén 10 éves a Magyar Mentőmotor Alapítvány. Az ünneplés csendesnek tűnhet (valójában csak év végén lesz majd a tényleges születésnap), de a háttérben komoly munka folyik. Március 1-jétől szolgálatba állítottak egy új mentőtiszti kocsit, melyet most hivatalosan is átadtak az Országos Mentőszolgálat üzemeltetésébe.

Miért pont Vác? Erre a kérdésre Dr. Hőnyi Péter, az Országos Mentőszolgálat operatív osztályvezetője adta meg a választ. Az elmúlt évek statisztikai adatai azt mutatták, ezen a környéken van a legnagyobb szükség most gyorsan bevethető, magasan képzett, sürgősségi esetekre szakosodott mentőegységekre.

És hogy miért az autó? Ezt már Varsányi Zoltántól, a Magyar Mentőmotor Alapítvány kuratóriumi elnökétől tudtuk meg, aki egyébként tagja a Mentőmotoros Szolgálatnak is. Az autó azért most került az Alapítvány tulajdonába, mert adományokból és az adó 1%-os felajánlásokból most sikerült összegyűjteni a megvásárlásához és felszereléséhez szükséges összeget. Az már régóta látszott viszont, hogy szükség van egy alternatív mentőjárműre, ami télen, éjszakánként vagy nyáron motorozásra alkalmatlan időben is bevethető.

A Mentőmotoros Szolgálat tagjai magasan képzett (és évente utánképzett) szakemberek, felszereléseik pedig világszinten is a legmodernebbek közé tartoznak: szokásos munkaeszközük, a mentőmotor megköveteli a kicsi és kompakt eszközök használatát, az általuk alkalmazott egyedülálló egyszemélyes mentési protokollok pedig a modern technika bevetését. Mostantól a Szolgálat tagjainak lehetőségük van motorozásra alkalmatlan körülmények között is együtt dolgozni, ráadásul garantáltan bevethetők azoknál a rendkívül sürgős eseteknél, amikre „specializálódtak”.

Az autó első két szolgálatban töltött hete már igazolni látszik, hogy a döntés helyes volt: eddig majdnem 40%-ban súlyos, életveszélyes sérültek ellátásához riasztották, ami kiemelkedően magas arány. Ezek közül is kiemelendő az egy hónapos csecsemő esete, akit egy rendkívül ritka mérgezéssel diagnosztizáltak, amit szívgyógyszer helytelen adagolása okozott. Hasonló esetekről itthon szinte semmilyen tanulmány vagy tudásanyag nem áll rendelkezésre ezek ritkasága miatt, így az is csodaszámba megy, hogy a tünetek valódi okát sikerült felismerni. Riasztás után elsőként a mentőtiszti kocsi érkezett a helyszínre, hozzá csatlakoztak később különböző mentőegységek. Végül a gyors helyzetfelismerésnek és a későbbi csapatmunkának köszönhetően sikerült megmenteni a gyermeket, már jól van.

Sajnos a szezon kezdetével súlyos motorosbalesetnél is szükség volt az autóra, de részt vett már egyéb újraélesztésben is. Jelenleg úgy tűnik, az új modell működik.

Május elsejétől pedig újra elindulnak a mentőmotorok is – a szokott módon a fővárosban és vonzáskörzetében, illetve a nyári hónapokban egy motor a Balaton mellett teljesít majd szolgálatot. Az egyik mentőmotor idéntől „váltótársa” lesz a mentőtiszti kocsinak, így Vác környékén 24 órában számíthatunk majd a mentőmotorosokra.

Az Alapítvány és a Szolgálat tagjai közben már a következő 10 évet tervezik: végre létrejött egy hosszútávú, előremutató szerződés az Országos Mentőszolgálat és a Magyar Mentőmotor Alapítvány között. Régi álom teljesült ezzel, így a jövőkép is pozitívabb. A legfontosabb előttük álló feladat most a tavaszi mentőmotoros képzés, amire még a szezon előtt sort kell keríteni, hiszen hiába a több év tapasztalat, aki nem teljesít újra a vizsgákon minden évben, az nem motorozhat.

Szezonkezdettől pedig folytatják az életmentő munkát, és remélik, támogatóik idén sem feledkeznek meg róluk: a közelgő években a motorflottát is újítani kell majd, és a merészebb tervek között az is szerepel, hogy talán hamarosan szélesebb területet is lefedhetnek majd az országban.