• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Nem a mopedet használók kitiltása a megoldás

Egészségpolitika Forrás: Weborvos

Nem kell figyelembe venni a mozgáskorlátozott emberek igényeit, elég kizárni őket a szolgáltatásból.

A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége nem ért egyet a bíróságok és az Egyenlő Bánásmód Hatóság csütörtökön ismertetett érvelésével, miszerint az elektromos mopeddel közlekedő mozgássérült emberek szállításának megtagadása nem hátrányos megkülönböztetés, és nem zárja ki az érintetteket a közösségi közlekedésből - áll a MEOSZ lapunkhoz eljuttatott közleményében.

A bíróságok azzal érvelnek, hogy a moped nem szállítható biztonságosan, helyette viszont elektromos kerekesszékkel bárki utazhat.

Ez azonban nem így van.

Magyarországon jelenleg egy súlyosan mozgássérült embernek vagy mopedet, vagy elektromos utcai kerekesszéket írnak fel, a kettőt együtt nem támogatja az egészségbiztosító, csak méltányossági alapon, kivételes esetekben. Az eszközök sok százezer forintba kerülnek, azokat önerőből az érintettek szociális helyzetük miatt nem tudják megvenni. Így jelenleg nem megvalósítható az, hogy az utazás idejére átüljenek egy elektromos kerekesszékbe. A mopedet ráadásul azért használják, mert az felel meg leginkább az igényeiknek, az állapotuknak, az életvitelüknek, az útviszonyoknak stb. Ha a közlekedési társaságok nem szállítják őket – ahogy ez Debrecenben, Pécsett és Kecskeméten teszik – nem fognak tudni önállóan bejutni a városokba, önállóan munkába, orvoshoz, iskolába, járni, ügyeket intézni, tovább nő e társadalmi csoport elszigeteltsége. 

A mostani döntésnek káros hatása lehet, mert azt üzeni a szolgáltatóknak, hogy a jármű-közbeszerzéseknél nem kell figyelembe venniük a mozgáskorlátozott emberek igényeit, elég kizárni őket a szolgáltatásból. Márpedig elöregedő társadalmunkban egyre többen fognak mopedet használni.
A MEOSZ szerint a biztonsági aggályokra – amelyeket statisztikai adatok nem támasztanak alá, a társaságok ugyanis évek óta gond nélkül szállítják a mopedes utasokat – nem a mopedek kitiltása a megoldás, hanem meg kell teremteni a biztonságos közösségi közlekedés feltételeit. Emellett felül kell vizsgálni a súlyosan mozgássérült személyek gyógyászati segédeszköz-ellátását, és a szükségleteiknek megfelelő eszközökkel kell ellátni őket. Ha az önálló életvitelükhöz az szükséges, akkor több típusú kerekesszékkel együttesen: aktív- és elektromos székkel, mopeddel.
Magyarország az elsők között ratifikálta a Fogyatékos személyek jogairól szóló ENSZ-egyezményt, vállalva, hogy hatékony intézkedésekkel biztosítja a fogyatékos emberek személyes mobilitását. A Szövetség arra kéri a kormányt, hogy tegyen sürgős lépéseket, biztosítsa a mopedek közösségi közlekedésben történő részvételét, valamint a mozgássérült emberek megfelelő segédeszköz- ellátását.

A MEOSZ arra kéri továbbá a közösségi közlekedési szolgáltatókat, hogy ne tiltsák le a mopedet használó mozgássérült embereket a járműveikről. Jó gyakorlat is létezik, több társaság is példaértékű módon szállítja a mopedes utasokat, inkább őket kövessék. Mindnyájunk közös felelőssége, hogy a mozgássérült emberek akadálytalanul, biztonságosan és szabadon közlekedhessenek.
A problémát egyébként jól érzékelteti a MEOSZ által készített videó is. A történet Csomai Zsoltról szól, aki egyedül él Kecskemét mellett egy tanyán, és csak mopeddel tudna bejutni a városba, de a helyi busztársaság biztonsági okokra hivatkozva tavaly ősz óta nem szállítja őt.