• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Nem korbácsos hatóság a betegjogi központ

Egészségpolitika Forrás: Weborvos Szerző:

A nem megfelelő ellátással kapcsolatos bejelentések a legjellemzőbbek.

Az elmúlt évtizedben sokkal öntudatosabbá váltak a betegek, ami többek között az internet által hozzáférhetővé váló, hasznos információknak és talán a betegek jogainak érvényesülését elősegítő új jogszabályoknak is köszönhető. Mindezt Páva Hanna helyettes államtitkár mondta az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK) keddi konferenciáján, amelyet a 2013. évi Európai Betegjogi Nap alkalmából rendeztek.

A konferencián az egészségügyért felelős államtitkárság képviselőjén kívül, mások mellett előadást tartott Dr. Novák Krisztina, az OBDK főigazgatója, Borzi Beáta, az ombudsmani hivatal egészségügyi részlegvezetője és Velkey György a Magyar Kórházszövetség jelölt elnöke is.

Novák Krisztina a novemberben létrehozott OBDK céljairól, feladatairól és eddigi eredményeiről számolt be. Mint mondta, az új központi hivatal feladata a jogvédelem (betegjog, ellátottjog, gyermekjog), a jogvédők egységes alkalmazása, nyilvántartása, a dokumentáció-kezelés, és olyan módszertan kidolgozása, amely elősegíti például a perek megelőzését. Ezen kívül a központnak határon átnyúló feladatai is vannak.

Beszámolt arról, hogy ezek közül a feladatok közül már több megvalósult, és vannak, amelyek megoldását már elindították. Például míg 2012-ben a jogvédők hétféle jogviszonyban látták el a tevékenységüket (pl. megbízási szerződéssel magánszemélyként, egyéni vállalkozóként, ügyvédként), addig 2013 májusától már csak kétféle jogviszony lesz: kormánytisztviselő, illetve a Munka törvénykönyve alapján meghatározott jogviszony.

A főigazgató elmondta azt is, hogy átszervezik a jogvédelmi rendszert, a korábbi óraszám alapú helyett területalapú hálózat épül. Az OBDK szakmai minimumot is felállított, meghatározta, hol és milyen időközönként kell kötelezően fogadóórát tartani. A központnak önálló internetes oldala is van, amelyen elektronikus panaszláda is működik, amelybe átlag napi 10-12 megkeresés, érdeklődés, panasz érkezik. A jogvédelmi központnak ingyenesen hívható zöld száma is van már: 06-80-620-055.

Az eddig beérkezett csaknem 10 ezer megkeresés között zömében tájékoztatás és segítségkérés szerepelt, a panaszok aránya összesen 24 százalék volt. Ezek között a legjellemzőbbek a nem megfelelő ellátással kapcsolatos bejelentések voltak, de gyakori volt az emberi méltóság sérelme miatt tett bejelentés is (indokolatlan várakoztatás; hangnem).

A konferencián feltett kérdésre, miszerint milyen eszközei vannak a jogvédelemre a központnak, Novák Krisztina – utalva az egészségügyért felelős államtitkár korábbi megfogalmazására – azt válaszolta: nem kívánnak egy korbácsos hatóság lenni, sokkal inkább emberközpontú intézménnyé szeretnének válni.

Elévülhetetlen érdemei voltak Egészségbiztosítási Felügyeletnek a betegjogok védelmében, különösen az indikátorrendszer kidolgozásában – mondta Borza Beáta az Alapvető Jogok Biztosi Hivatalának egészségüggyel foglalkozó főosztályvezetője. Az ombudsman képviselője leszögezte, hogy ők a betegek oldalát képviselik, fellépnek az ellen a paternalista szemlélet ellen, amely a beteget szinte egyáltalán kezeli partnerként.

Megjegyezte azonban azt is, hogy a betegek képviselete mellett természetesen vizsgálják azokat a rendszerhibákat, amelyek miatt a betegpanaszok kialakulhattak. Ennek kapcsán hozzátette, hogy a hozzájuk érkező panaszok is egyre jobban átalakulnak: a zömében a bánásmóddal kapcsolatos bejelentéseket mostanában megelőzik a rendszerrel, a jogszabályokkal kapcsolatos panaszok.

Hogyan építhető vissza a bizalom az orvosok és betegek között – erről osztotta meg gondolatait dr. Velkey György. A kórházszövetség leendő elnöke a Bethesda Gyermekkórház egy szobrát hozta fel szimbólumként, amelyet alapvetően fémből készítettek, de elloptak, majd később kőből újraalkottak. Az elnök szerint az orvosok és betegek között bizalom visszaépítését is valahogy így kell újraalkotni. Ehhez azonban szükség van a szolgáltatási színvonal javítására, a betegek komplex igényeinek kielégítésére, az orvosok megbecsültségének növelésére, az orvosok hivatásszerű tevékenységének támogatásara, és nem utolsósorban szeretetre.