• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Nem ment minden rendben a rehabilitációs hivatalnál

Egészségpolitika Forrás: Weborvos

A pénzügyi gazdálkodás területén és a vagyongazdálkodásban talált az Állami Számvevőszék szabálytalanságokat.

A központi alrendszer intézményeinek ellenőrzése keretében lezárult a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal (NRSZH) pénzügyi és vagyongazdálkodásának 2011-2014. közötti évekre kiterjedő ellenőrzése. Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) ellenőrzése a pénzügyi gazdálkodás területén tárt fel szabálytalanságokat, de a vagyongazdálkodás sem volt teljes mértékben szabályszerű - jelentette a vizsgálatról az ÁSZ. Az NRSZH-t érintő szervezeti és szerkezeti átalakításokat szabályszerűen hajtották végre, belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése az ellenőrzött időszakban javuló tendenciát mutatott.

Az NRSZH Magyarország egész területére kiterjedő illetékességgel lát el rehabilitációs és orvosszakértői, szociális, gyermekjóléti, gyermekvédelmi és társadalmi felzárkózási, továbbá képzési és módszertani feladatokat, és ezekkel összefüggésben hatósági tevékenységet is végez. Irányító szerve az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI), vagyona 2014. december 31-i mérlegében 6,9 milliárd Ft volt.

Az ÁSZ ellenőrzés megállapította, hogy az elemi költségvetés és az előirányzatok megállapítása, illetve a kiadási előirányzatok felhasználása során az NRSZH-nál nem tartották be maradéktalanul a jogszabályi előírásokat és a belső szabályzatokban foglaltakat.

Hiányosságokat a számvevők a bevételi és kiadási előirányzatok módosítása, átcsoportosítása, és a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosítások esetében tártak fel. Ez utóbbiról az NRSZH az előírt határidőn túl tájékoztatta a Kincstárt és az irányító szervet. Az NRSZH a jóváhagyott kiadási előirányzatokon belül gazdálkodott, azonban azok felhasználása során a közbeszerzési eljárásokra és a gazdálkodási jogkörök gyakorlására vonatkozó jogszabályi előírásokat nem tartotta be maradéktalanul. Az előirányzatok felhasználásához kapcsolódó évközi korlátozó intézkedéseket végrehajtották, az előirányzat-maradvány megállapítása és felhasználása azonban részben felelt meg az előírásoknak, a befizetési kötelezettséget 2013-ban a jogszabályban előírt határidőn túl teljesítették.

Az NRSZH vagyonkezelési szerződése nem felelt meg teljes körűen a jogszabályi előírásoknak, mivel nem történt meg a szerződés és módosításainak egységes szerkezetbe foglalása. A mérlegben kimutatott eszközök és források nyilvántartása, értékelése során nem tartották be maradéktalanul a jogszabályokban és a belső szabályzatokban foglalt előírásokat.

Az értékmegőrzési, állagmegóvási kötelezettségeiknek az előírásoknak megfelelően eleget tettek. Az NRSZH intézkedéseket tett a zavartalan feladatellátásához szükséges, folyamatos likviditásának biztosítására, azonban az azt támogató előirányzat-felhasználási-, illetve likviditási tervet nem készített. A belső kontrollrendszer kialakítása és működtetése 2011-ben nem volt szabályszerű, 2012-ben részben, 2013-2014 között már szabályszerű volt. A monitoring rendszer működése az ellenőrzött időszak mindegyik évében részben volt szabályszerű, a kulcskontrollok 2011-2012 között nem megfelelően, 2013-2014 között részben megfelelően működtek.

Az NRSZH a pénzügyi és vagyongazdálkodási folyamatai tekintetében a hatékonyság, eredményesség és gazdaságosság követelményeinek kialakításáról nem gondoskodott, az ennek érvényesítéséről kiadott vezetői nyilatkozatok nem voltak helytállóak. Az NRSZH adatszolgáltatása alapján intézkedéseket tett az integritás szemlélet érvényesítése érdekében, a korrupciós kockázatok, valamint azok kezelésére kiépült kontrollok szintje között egyensúly volt. Azonban az ellenőrzés újabb kockázatokat tárt fel a gazdálkodásban.

Az irányító szerv feladatellátása részben volt szabályszerű.

Hiányosságok az alapító okirat módosításával és az SZMSZ jóváhagyásával kapcsolatos jogosultságainak gyakorlása során voltak. Továbbá az irányító szerv nem érvényesített az NRSZH közfeladatainak ellátására vonatkozó, az erőforrásokkal való szabályszerű és hatékony gazdálkodáshoz szükséges követelményeket. Egyéb ellenőrzési, irányítási és felügyeleti jogosultságait szabályszerűen gyakorolta, valamint az átszervezéshez kapcsolódó döntései szabályszerűek voltak.

Az ÁSZ az NRSZH főigazgatója és az EMMI részére fogalmazott meg javaslatokat, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.