• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Palkovics László lesz a felsőoktatási államtitkár

Egészségpolitika Forrás: MTI

Nagyon sikeres iparpolitikai karrier csúcsán van, ugyanakkor rektorhelyettes volt. (frissített)

Palkovics László professzort, a BME tanszékvezetőjét kérte fel felsőoktatási államtitkárnak az emberi erőforrások minisztere. Balog Zoltán ezt a mno.hu-nak adott interjúban jelentette be csütörtökön. A tárca vezetője arra a kérdésre, hogy miért rá esett a választás, azt mondta: a felsőoktatási államtitkártól várt hozzáállás része egy olyan gazdasági szempont is, amellyel az egész ország érdekét szolgálja. A felsőoktatásból olyan diplomások kerüljenek ki, akik valóban munkát találnak, a tudásuk színvonalas, ők maguk ezáltal versenyképesek, emellett pedig azon ágazatokat erősítik, amelyek szükségesek egy sikeres Magyarországhoz - tette hozzá Balog Zoltán.

Beszélt arról is, hogy Palkovics László egyrészt egy nagyon sikeres iparpolitikai karrier csúcsán van, egy nemzetközi nagyvállalat (a Knorr-Bremse) jelentős vezetője, ugyanakkor rektorhelyettes volt a Kecskeméti Főiskolán, tehát belülről ismeri a felsőoktatást is.
"Tekintélye van, miközben olyan szélesebb rálátást és álláspontot képvisel, amely a felsőoktatás világában még kevésbé van jelen" - hangsúlyozta Balog Zoltán, aki kitért arra: a leendő államtitkár volt a kétezres évek elején az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság elnöke, ebben a bizottságban kapcsolódott össze a gazdaságpolitika és a tudománypolitika, a kutatásfejlesztés és a felsőoktatás; emellett ő Magyarország egyik legfiatalabb akadémikusa.

Arról, hogy Palkovics Lászlóra, mint gazdasági szakemberre számítanak az ősszel induló kancelláriarendszer bevezetésében is, azt válaszolta: természetesen; ugyan magának a rendszernek az alapjait készen kapja - hiszen korábban a Felsőoktatási Kerekasztallal végigtárgyalták, már csak a részletek kidolgozása van hátra -, az államtitkár vállalta, hogy a gyakorlatba ülteti ezt a rendszert. Az első év után azok tapasztalatait leszűrve nyilván továbbcsiszolja majd az igényeknek megfelelően, hogy valóban hosszú távon is sikeres legyen a kancelláriarendszer - tette hozzá.

A miniszter jelezte: a duális képzésben Palkovics László úttörő munkát végzett, Kecskeméten például ő építette fel ezt a rendszert, s a nevéhez kötődik "a magyarországi járműipari egyetemek együttműködésének elindítása is".

Balog Zoltán arról is beszélt, hogy a mai napig léteznek olyan szakok és képzési formák az egyetemeken, amelyek sem az ott tanulóknak, sem pedig az egyetem hírének nem tesznek jót, hiszen nem lesz piacuk ezeknek a diplomáknak. Az adófizetőkről már nem is beszélve, akik az egészet kifizetik - mondta. Az előző években sikeresen elindultak a hallgatói önkormányzatokkal és a rektori konferenciával együttműködve a profiltisztítás irányába, de a humán területeken azért van még komoly tennivaló. Megjegyezte: a humán területeken is folyik egyfajta kreatív duális képzés, és egyéb eszközökkel is segítik a minőségi felsőoktatás megerősítését, például a tanári szakokon a Klebelsberg-ösztöndíjprogrammal 25 és 75 ezer forintos havi ösztöndíjhoz juthatnak a hallgatók.

Öt elvárást állított a felsőoktatási államtitkárral szemben az LMP
Öt pontban sorolta fel csütörtöki, budapesti sajtótájékoztatóján Ikotity István, hogy az LMP mit vár el az új felsőoktatási államtitkártól. Ezek között a szektor megbecsülésének és költségvetésének növelése, a vidéki főiskolák megmentése, egy stratégiai koncepció kidolgozása és a Felsőoktatási Kerekasztal összehívása szerepel. A képviselő üdvözölte, hogy az új felsőoktatási államtitkárnak felkért Palkovics László professzort, a BME tanszékvezetője "nem egy pártkatona", hanem olyan ember, aki a saját területén sikeres volt, ezért remélik, hogy nem lesz "gyengekezű szereplője a kormányzatnak", akit a háttérből mozgathatnak.

Az LMP azt szeretné, ha a felsőoktatásnak megadnák az azt megillető nemzetstratégiai jelentőséget és megbecsülést - mondta. A felsőoktatás kapuit minél szélesebbre kell nyitni - tette hozzá a képviselő, aki hangsúlyozta, hogy továbbra is a tudásalapú társadalom megteremtésében látják az ország felemelkedésének lehetőségét. Arra is kitért, hogy az elmúlt években jelentős forrásokat, a szektor költségvetésének körülbelül egyharmadát vonták el. Az LMP szerint nem elég, ha csak visszaadják ezt a körülbelül hatvanmilliárd forintot, hanem arra lenne szükség, hogy duplájára növeljék a felsőoktatásra fordított összeget - hangsúlyozta.

Ikotity István azt is leszögezte, hogy meg kell menteni a vidéki főiskolákat, mert azok olyan szellemi, kulturális központok, amelyek emellett a munkahelyteremtő képességeik miatt komoly gazdasági jelentőséggel is bírnak. Az LMP véleménye szerint a jelenlegi ad hoc toldozgatás-foldozgatás helyett hosszú távú, kiszámítható stratégiai gondolkodásra van szükség - folytatta, hozzátéve, azt szeretnék, hogy a kormány minél hamarabb fogadjon el egy felsőoktatási koncepciót. Végül közölte, szükség van a széleskörű egyeztetésre és össze kellene hívni a Felsőoktatási Kerekasztalt.