• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

TEK-nélkül: méltánytalan diszkrimináció

Egészségpolitika Forrás: Weborvos

Készül az új alapellátási törvény, kérdés, vajon belefér-e majd 260 speciális helyzetben lévő orvos?

Több mint ötven kolléga aláírásával küldött levelet Zombor Gábor szakállamtitkárnak január közepén a Területi Ellátási Kötlezettség nélkül dolgozó háziorvosok képviseletében kérésekkel és javaslatokkak két érintett háziorvos. Mint írták, választ még nem kaptak. Az alábbaikban ezt a levelet ismertetjük:

Tisztelt Államtitkár Úr!

A területi ellátási kötelezettséggel (TEK) nem rendelkező háziorvosok nevében, és a praxisainkhoz tartozó kb. 260 ezer polgár biztonságos egészségügyi alapellátása érdekében az alábbi kérésekkel, illetve javaslatokkal fordulunk az Egészségügyért Felelős Államtitkársághoz.

Mélységesen egyetértünk a kormány azon célkitűzésével, hogy az egészségügyi ellátórendszer hatékonyabb és gazdaságosabb működése érdekében alapvető prioritásként kell kezelni az alapellátás megerősítését. Úgy gondoljuk azonban, hogy ennek a folyamatnak a TEK nélkül dolgozó háziorvosi praxisok is részesei kell, hogy legyenek.

Jelenleg Magyarországon kb. 260 kolléga (hozzávetőlegesen a praktizáló háziorvosok 4.5 %-a) dolgozik ilyen formában, és mintegy 250-300 ezer beteget látunk el. Többségében több évtizedes szakmai tapasztalattal rendelkező, több szakvizsgás háziorvosok vagyunk.

Praxisaink működtetésének szakmai feltételei teljes mértékben megegyeznek területi ellátási kötelezettséggel dolgozó kollégáinkkal (ÁNTSZ előírások, OEP jelentési kötelezettségek). Méltánytalannak, sőt diszkriminatívnak érezzük azonban azt a tb. finanszírozásunkban egyre növekvő hátrányos megkülönböztetést, amelyet – tekintettel az általunk végzett magas színvonalú szakmai munkára – a továbbiakban elfogadni nem tudunk.

Praxisaink tb. finanszírozása jelenleg csak a kártyapénzt jelenti, illetve a jogviszony ellenőrzésének az ellentételezését. Ezen kívül ún. adatszolgáltatási díjban részesülhetnek a TEK nélküli szolgáltatók, amennyiben a náluk bejelentkezettek létszáma meghaladja a 600 főt felnőtt praxis esetén, illetve a 300 főt gyermek praxis esetén. Ez az összeg több, mint 10 éve változatlanul 78 000 Ft/hó.

A vizitdíj eltörlését követően 2008-ban a TEK-es praxisokkal ellentétben a TEK nélküli szolgáltatók nem kaptak kompenzációt sem. Fix díjat egyáltalán nem kapunk, szemben a területi ellátási kötelezettséggel rendelkező praxisokkal, ahol 2008-ban átlagosan 70 000 Ft-al emelkedett a fix díj összege is.

Bár ugyanúgy végzünk szűréseket, gondozzuk krónikus betegeinket, adjuk be az influenza elleni védőoltásokat, látogatjuk háznál betegeinket, mégsem kapunk sem teljesítményarányos díjazást, sem területi pótlékot.

2011 áprilisától a TEK nélküli szolgáltatóktól megvonták a minőségi munkát legalábbis részben tükröző indikátorpontok alapján számított többletfinanszírozást, melynek részaránya a háziorvosok finanszírozásában egyre jelentősebb lesz, átlagosan kb. 60-70 ezer forint. A TEK nélküli háziorvosok a hozzájuk orvosi ellátásért folyamodó, praxisukba be nem jelentkezett betegek ellátása után (ambuláns ellátás) OEP finanszírozást sem kapnak.

Ezek a különbségek jelenleg egy átlagos (1400-1500 beteget ellátó), hasonló feltételek mellett működő praxisban megközelítőleg 300 000 Ft-ot tesznek ki havonta. Sajnos ez a hátrányos megkülönböztetés több szempontból is negatív következményekkel jár a hozzánk bejelentkezettekre, hiszen kevesebbet költhetünk eszközparkunk korszerűsítésére, nem tudunk még egy körzeti ápolónőt, vagy orvosírnokot foglalkoztatni, ami egyrészről gyorsítaná a munkát, másfelől a szakmai színvonalat is emelné. És így természetesen kevesebb idő jut a betegekre, ha a háziorvos még több helyen kénytelen dolgozni ahhoz, hogy háziorvosi rendelését egyáltalán fenn tudja tartani.

Meggyőződésünk, hogy a praxisainkat választó polgároknak joguk van ugyanolyan színvonalú egészségügyi alapellátásban részesülni, mint azoknak, akik önkormányzati szerződéssel dolgozó kollégákat választanak. Arról is meg vagyunk győződve, hogy azonos feltételrendszerben végzett munkáért azonos bérezés jár.

Gyakran halljuk azt az érvet, hogy azért van ez a megkülönböztetés, mert mi alapvetően foglalkozás-egészségügyi orvosok vagyunk, és csak "mellékesen" dolgozunk háziorvosként. Ez azonban ebben a formában nem igaz. Az ÁSZ felmérése alapján a területi ellátási kötelezettséggel rendelkező háziorvosok 12%-a tart magánrendelést, szakorvosi ügyeletben kb. 3 % vesz részt, kb. 13 % szociális otthonban lát el háziorvosi munkát, iskola-egészségügyi feladatot nagyjából 35%, foglalkozás egészségügyi munkát pedig kb. 20 %-uk vállal, annak érdekében, hogy fenn tudja tartani háziorvosi praxisát. Méltánytalan, hogy a TB hátrányos megkülönböztetéssel kizárólag a TEK nélkül dolgozó háziorvosokat "bünteti", amiért több területen is megpróbálnak, illetve kénytelenek helytállni.

Véleményünk szerint a TEK nélküli háziorvosi ellátási forma hosszútávon történő teljes megszüntetése több szempontból is erősen aggályos. Számításaink szerint a praxisainkhoz tartozó bejelentkezettek átcsoportosítása olyan többletterhet róna a területi ellátási kötelezettséggel dolgozó kollégákra, amit a jelenlegi leterheltségük mellett vállalni már nem tudnak.

annak azonban olyan helyzetek, amikor a lakóhely szerint illetékes háziorvos elérése lehetetlen, pl. az egyetemisták esetén szükségszerű, hogy működjön számukra külön háziorvosi rendelés. A nagyobb vállalatok messziről ingázó dolgozói számára is egy csapásra megszűnne a biztonságos egészségügyi alapellátás lehetősége. A MÁV rendelők országos hálózatában hagyományosan magas színvonalú szakmai munka folyik, ennek szerves része az alapellátás biztosítása is. Emellett gyakran előfordul, hogy a háziorvos nem "szabad akaratából" választja ezt a hátrányos működési formát, hanem a körülmények, leginkább az illetékes önkormányzattal való együttműködés lehetetlensége eredményezi ezt.

A fentiek értelmében kérjük tehát, hogy helyzetünk tarthatatlanságát a hozzánk bejelentkezett lakosság érdekében orvosolni szíveskedjenek. Szükségesnek tartjuk, hogy a háziorvosi alapellátás jogszabályi feltételrendszereinek újragondolásakor minden alapellátásban dolgozó kolléga számára egyaránt elfogadható egységes feltételrendszert dolgozzanak ki, és annak egységes díjazását biztosítsák.

Jelen levél aláírói a háziorvosi alapellátás reformjával kapcsolatosan a TEK nélküli háziorvosokat is bevonni kész szakmai párbeszédet, a nyilvánosság tájékoztatását, a problémák közös megoldását tartják az egyedül célravezető módszernek. Ezért helyzetünk rendezése érdekében várjuk megnyugtató válaszukat.

Tisztelettel:

Dr. Józsa Terézia TEK nélküli háziorvos, belgyógyász, infektológus foglalkozás-egészségügyi orvos
Dr. Varga Éva TEK nélküli háziorvos

Budapest, 2015. január 15.