Horváth Ágnes, Bokros Lajos, Csehák Judit, Draskovics Tibor, Jávor András, Pusztai Erzsébet és Gógl Árpád az egészségügyről.
Lengyel László |
A magyarok betegen öregek>>
Statisztikai adatokat ismertetett előadásában Horváth Ágnes. Bár
Horváth Ágnes |
Bokros Lajos |
A CEU vezérigazgatója leszögezte: több pilléres rendszerre van szükség, de nem az amerikai modellre. A társadalombiztosítás, mint kisegítő, nem kizárólagos és nem uralkodó forma a bokrosi koncepcióban megmaradna. A jövedelemnélküliek számára az állam vásárolna minimális biztosítást, a finanszírozás pedig három csatornás lenne. 1. A minden jövedelem – beleértve a nyugdíjat is – után fizetendő egészségügyi adóhoz társulna 2. elemként a minden 18 év feletti számára kötelező magánbizosítás, amelyet kiterjedt önrész – mint 3. komponens – egészítene ki. A biztosítás két pilléres lenne: mindenki egyszerre tartozna a társadalombiztosításhoz és egy magánbiztosítóhoz. E duális rendszer minden szinten fennmaradna: a szolgáltatóknak a tb-vel és a magánbiztosítóval egyaránt szerződniük kellene, s mindketten finanszíroznák az egészségügyi szolgáltatásokat. (Bokros Lajos elveti az alapcsomagos rendszert, ami szerinte csak arra jó – mint azt már egy korábbi előadásában is kifejtette -, hogy a pártoknak legyen min veszekedniük.) A két biztosító egymást is ellenőrizné, s mindkettőt az állami felügyelet.
Mindezek eredményeként megkezdődhetne a tulajdonformák versenye, szabaddá válna a vállalkozás, a csődeljárás és a felszámolás veszélye hatékonyságra ösztönözné a szolgáltatókat. Megszűnne az egészségügyiek közalkalmazotti státusza, s mint Bokros Lajos fogalmazott, végre egyértelműen kiderülne, hogy sok-e az orvos vagy kevés, ki jó, s ki kevésbé jó szakember. Mindezek eredményeként pedig – többek között az önrész révén – megszűnne a hálapénz gazdasági alapja.
Az előtakarékossággal most sem számolnak>>
Bár Csehák Judit, a Betegjogi Közalapítvány elnöke abban
Csehák Judit |
Ma alig fél millió egészségpénztári tagot tartanak nyilván Magyarországon, s ennek sokféle oka van. Szerepet játszik benne többek között, hogy az emberek változatlanul teljes körű állami ellátásra várnak, de igen gyakori ok az is, hogy aki szívesen fizetne tagdíjat annak nem futja rá minimálbéréből. S kísért a magyar átok, az évente változó szabályok. Itt is hátrányként jelentkezik, hogy nincs pontosan meghatározva, milyen ellátás jár állampolgári jogon, s mit finanszíroz a társadalombiztosítás. Mint ahogy az is igaz, összehangolatlan az állami-társadalombiztosítási-egészségügyi illetve az egészségpénztári szolgáltatásokra vonatkozó szabályozás. Egy biztos: a most formálódó egészségügyi reform változatlanul nem számol a pénztárakkal.
Reformkényszer a köbön
Draskovics Tibor |
A vizit- és kórházi napidíjjal, valamint a gyógyszerár-támogatással a fogyasztói magatartást kívánja befolyásolni a kormány, miközben választ kell adnia arra is: miként lehet olyan betegút szabályozást felvázolni, amelynek eredményeként nem a beteg tájékozottsága, kapcsolatai és pénze dönti el, hogy hol, milyen szolgáltatást kap. Meg kell szabadulni a mesterséges kereslettől. Ezzel kapcsolatban példaként említette a támogatott gyógyszereken belül a drága készítmények irányába való kereslet-eltolódást. Azt is elmondta, hogy 2008-tól a tb-n belül kisebb, elkülönül kasszák kialakítására kerül sor.
Arról, hogy milyen biztosítási rendszer lesz, év végén illetve jövő év elején dönt a kormány. Draskovics szerint kizárólag a társadalombiztosításon belüli egy-két biztosítós változat jöhet szóba.
Öregek, szegények és betegek leszünk>>
A világ demográfiai helyzetének drámai alakulását egy adattal bizonyította Jávor András egészségügyi szakértő: 2040-ben Japán és Kína lakosságából többen lesznek a 65 éven felüliek, mint az USA-ban, s az Európában élők összesen. A legpesszimistább előrejelzés szerint ötven év múlva 7,5 millió lakosa lesz Magyarországnak.
Az elöregedés, az elszegényedés, s a gazdasági problémák miatt növekvő morbiditással kell számolni. A kizárólag munkajövedelemeken alapuló járulék, valamint az önrész – mint például a vizitdíj – nem növelhető, ezért szélesíteni szükséges az adóalapú – fogyasztási és jövedéki - forrásteremtés lehetőségét. Vagy egységes járulékrendszerre – amely egyaránt kiterjed a bérből és fizetésből, valamint a kamatokból, tőkejövedelemből, bérletből stb. élőkre – vagy egységes egészségügyi hozzájárulásra van szükség. Vitatta Draskovács „kis kasszák" elméletét, mondván: a tb kasszáknak átjárhatóknak kell lenniük.
Biztosítási ágak igen, több biztosító nem>>
Mindenki úgy érzi, hogy kívülálló, s vele szemben kívánják
Pusztai Erzsébet |
Első az alap- és a sürgősségi ellátás>>
Gógl Árpád |