Az ellátásra, a tájékoztatásra, a hangnemre és a várakozási időre panaszkodtak a legtöbben.
Legtöbb esetben a megfelelő egészségügyi ellátáshoz, a tájékoztatáshoz és az egészségügyi dokumentáció megismeréséhez való jog, valamint az emberi méltósághoz való jog sérelme miatt fordultak a betegek az OBDK képviselőihez. Mivel a korábbi évekkel összevetve a panaszok aránya hasonló, ez a jogvédelmi munkát végzőket arra ösztönzi, hogy a megsértett jogokra hangsúlyosabban odafigyeljenek.
Az intézményi ellátáshoz kapcsolódó bejelentések esetében a panaszosok közel 24 százaléka nem tartotta megfelelőnek az ellátását (panaszuk orvosszakmai vagy ápolásszakmai kérdéseket érintett), tíz százalékuk elégedetlen volt a betegtájékoztatással, közel 7 százalékuk az ellátásukat végzők hangnemét kifogásolta. A várakozási és előjegyzési idő miatt 4-5 százalékuk élt panasszal, de a beutalási renddel sem mindenki értett egyet.
A jogvédők az egészségügyi ellátás egyéb területeiről is kaptak jelzéseket, így például a mentéssel, betegszállítással, gyógyfürdőkkel, gyógyszertárakkal, gyógyászati segédeszköz ellátással kapcsolatban. Számos megkeresés a hosszú várakozási időt kifogásolta a betegszállítás során.
A betegszállításnál maradva: az OBDK-nak sikerült elérnie egy olyan jogszabályi módosítást, amelynek köszönhetően rendeződött a betegek könnyűszerkezetű, összecsukható kerekesszékének szállítása is – a problémát a betegjogi képviselők jelezték a hozzájuk fordulók panaszai alapján.
Egy másik jogszabályi módosításnak köszönhetően lehetővé vált, hogy a beteg maga is kivonatot vagy másolatot készíthessen az egészségügyi dokumentációjáról. Ez jelentősen meggyorsította a tájékozódást és az információk gyűjtését, ami nagyobb jogbiztonságot jelent az érintetteknek, és a betegjogi képviselők munkáját is segítette.
A 25 betegjogi képviselő biztosítja az országos lefedettséget, átlagosan megyénként egy jogvédő található, de Budapesten és Pest megyében (az egészségügyi szolgáltatók túlsúlya miatt) 8 nyolc teljesített szolgálatot. Az OBDK beszámolója szerint a betegjogi képviselők 2013-ban is kiemelt és különös figyelmet fordítottak az életkoruk, testi vagy szellemi fogyatékosságuk, egészségi állapotuk, illetve társadalmi-szociális helyzetük miatt kiszolgáltatott helyzetben levőkre.
(Az OBDK a TÁMOP 5.5.7-08/1-2008-0001 „Betegjogi, ellátottjogi és gyermekjogi képviselői hálózat és civil jogvédő munka fejlesztése" című kiemelt projekt keretében 2014. április 24-én az Európai Betegjogi Nap alkalmából nemzetközi konferenciát szervez.)