Új, innovatív jelnyelvi szótárat is fejlesztenek a Kontaktban dolgozó munkatársaknak és az ügyfeleknek.
Továbbfejlesztik a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (Sinosz) által elindított Kontakt jelnyelvi videó-tolmácsszolgáltatást - jelentette be az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára és a Sinosz elnöke pénteken Budapesten, sajtótájékoztatón. Czibere Károly közölte, áprilisban hirdetett meg a kormány egy négymilliárd forintos keretösszegű pályázatot a Országos Fogyatékosságügyi Tanács tagjainak, ezen a kiíráson nyert a Sinosz.
A kormány minden eszközzel igyekszik segíteni a fogyatékossággal élőket, így a siketeket és a nagyothallókat is, hogy minél önállóbb életet élhessenek, ebben a törekvésében pedig kiemelt partnernek tekinti a Sinoszt - emelte ki az államtitkár.
Az elkötelezettséget bizonyítja az is, hogy a parlament nemrég a magyar jelnyelv napjává nyilvánította november 9-ét, valamint támogatja a Siketek Világszövetségének kezdeményezését, hogy legyen egy nemzetközi napja a jelnyelvnek.
Kósa Ádám, Sinosz elnöke a részletekről szólva elmondta, a pályázaton a Sinosz a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségével (MVGYOSZ), valamint a Magyar Tudományos Akadémiával (MTA) együtt konzorciumban pályázott, és nyert el 1,4 milliárd forintot.
Az elnyert összegből fejlesztik majd tovább a Kontakt szolgáltatásának már meglévő rendszerét, hogy alkalmas legyen a látássérülteknek segítő "Távszem" nevű szolgáltatás befogadására.
A Távszem a jelnyelvi videó-tolmácsszolgáltatáshoz hasonlóan egy okoseszközökre letölthető, internetalapú alkalmazás lesz, amelyen keresztül képzett szakemberek videohívásokat fogadnak majd, és az eszközök kameráján keresztül látják majd a hívó fél környezetét, illetve a problémát, amiben segíteniük kell. Az ehhez szükséges infrastruktúrát és technológiát a Sinosz biztosítja - fűzte hozzá az elnök.
A szövetség emellett a jelenlegi 1600-ról 1880-ra szeretné növelni egyéni ügyfeleinek a számát is, amihez új tableteket szereznek be és bocsátanak térítésmentesen az ügyfeleik részére - mondta Kósa Ádám.
Az elnök kitért arra is, hogy az MTA, a konzorcium harmadik pályázójaként egy új, innovatív jelnyelvi szótárat fejleszt, hogy a Kontaktban dolgozó munkatársak és az ügyfelek jelnyelvi tudása pontosabb legyen, a kommunikáció pedig ezáltal gördülékenyebb.
Kósa Ádám elmondása szerint a 2014-ben elindított Kontakt tolmácsszolgáltatásban már 309 ezer hívás valósult meg mintegy 9500 órában.