Megjelent véleményezésre az önkormányzati intézmények átvételéről szóló tervezet.
Ma került fel a NEFMI honlapjára, és holnap kilenc óráig véleményezhető az a törvénytervezet, amely a települési önkormányzatok fekvőbeteg-szakellátó intézményeinek átvételéről és az átvételhez kapcsolódó egyes törvények módosításáról szól, s amelynek várható megjelenésére már több fórumon is utalt Szócska Miklós egészségügyért felelős államtitkár.
Az elfogadásra váró törvény rendelkezik az egészségügyi intézményekhez köthető települési önkormányzati vagyon és alapítói és fenntartói jogok állami átvételének időpontjáról, valamint rendezi a jogutódlást. Az Uniós támogatások kivételével az önkormányzatok általános jogutóda a Magyar Állam, melyet a kijelölt szerv képvisel harmadik személyekkel szemben.
2012. május 1-jével állami tulajdonba kerülő egészségügyi intézmények
1. Bajai Szent Rókus Kórház
2. Kalocsa Városi Önkormányzat Kórház-Rendelőintézet
3. Kiskunfélegyháza Városi Kórház-Rendelőintézet Gyógyfürdő és Rehabilitációs Központ
4. Kiskunhalas, Semmelweis Halasi Kórház Nonprofit Kft.
5. Mohács Város Kórház és Rendelőintézet
6. Siklósi Kórház Humán-Egészségügyi Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft
7. SzigetvárMed Nonprofit Kft
8. Komlói Egészségcentrum Nonprofit Kft.
9. Orosháza, Városi Önkormányzat Kórháza
10. Békéscsaba, Réthy Pál Városi Kórház Rendelőintézet
11. Edelény, Koch Róbert Kórház és Rendelőintézet
12. Sátoraljaújhely Város Önkormányzat Erzsébet Kórháza
13. MISEK Miskolci Semmelweis Ignác Egészségügyi Központ és Egyetemi Oktató Kórház Nonprofit Kft
14. Ózd, Almási Balogh Pál Kórház Eü. és Szolg. Nonprofit Kft.
15. Hódmezővásárhely, Erzsébet Kórház – Rendelőintézet
16. Mór, Városi Kórház Rendelőintézet
17. Dunaújváros, Szent Pantaleon Kórház Nonprofit Kft.
18. Csorna, Margit Kórház
19. Sopron Megyei Jogú Város Erzsébet Oktató Kórháza
20. Berettyóújfalu, Gróf Tisza István Kórház
21. Hatvan, Albert Schweitzer Kórház-Rendelőintézet Nonprofit Közhasznú Kft.
22. Karcag, Kátai Gábor Kórház
23. Jászberény, Szent Erzsébet Kórház Egészségügyi Szolgáltató Nonprofit Közhasznú Kft.
24. Kisbér, Batthyány Kázmér Szakkórház és Rendelőintézet
25. Komárom, Selye János Kórház
26. Tata, Árpád-házi Szent Erzsébet Szakkórház és Rendelőintézet
27. Balassagyarmat, Dr. Kenessey Albert Kórház-Rendelőintézet
28. Margit Kórház Pásztó
29. Vác, Jávorszky Ödön Városi Kórház
30. Cegléd, Toldy Ferenc Kórház Nonprofit Közhasznú Kft
31. Marcali Városi Önkormányzat Kórház-Rendelőintézet
32. Siófok Város Kórház-Rendelőintézete
33. Kisvárda, Felső-Szabolcsi Kórház
34. Bonyhád, Városi Kórház –Rendelőintézet
35. Dombóvári Szent Lukács Egészségügyi Nonprofit Kft.
36. Celldömölk, Kemenesaljai Egyesített Kórház
37. Körmendi Egészségügyi Szolgáltató Nonprofit KFT
38. Ajka, Magyar Imre Kórház
39. Pápa, Gróf Esterházy Kórház és Szakambulancia
40. Tapolcai Kórház Egészségügyi Nonprofit KFT
41. Keszthely, Városi Kórház
42. Nagykanizsa, Kanizsai Dorottya Kórház
43. Hévízgyógyfürdő és Szent András Reumakórház Nonprofit Kft.
2013. január 1-jével állami tulajdonba kerülő egészségügyi intézmények
1. Szarvasi Szakorvosi Eü. Szolg. Kft
2. Kapuvár, Lumniczer Sándor Kórház-Rendelőintézet
3. Kunhegyes, Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Egészségügyi Szolgáltató Kiemelten Közhasznú Nonprofit Kft.
4. Oroszlányi Szakorvosi- és Ápolási Kft.
5. Dorogi Szent Borbála Szakkórház és Szakorvosi Rendelő Kht.
6. Nagykőrös Város Önkormányzat Rehabilitációs Szakkórháza és Rendelőintézete
7. Veresegyház, Misszió Egészségügyi Központ Nonprofit Kft.
8. Szentgotthárd Város Önkormányzata Rendelőintézet
9. Sárvár Önkormányzati Kórház
10. Zirc Városi Erzsébet Kórház Rendelőintézet
Az átvett vagyonhoz kapcsolódó tulajdonosi jogok gyakorlója az MNV Zrt., míg a törvény alapján vagyonkezelő a kijelölt szerv. A feladatok ellátását fedező önkormányzati vagyon biztosítása és védelme érdekében az átvétel időpontjáig a kötelezettségvállalások eljárási rendje külön szabályozást kap, a törvény rendelkezik az átvétel módjáról, az átadás-átvétel megtörténtéig elidegenítési és terhelési tilalomról.
A jogszabály előírja a felek együttműködési kötelezettségét, valamint biztosítja azt, hogy a fenntartóváltozás és a vagyonmozgás ne befolyásolja az átvett intézmény működését.
Az általános jogutódlási szabálytól eltérően az Európai Unió támogatásával megvalósuló fejlesztésekre irányuló szerződésekben a települési önkormányzat jogutóda a fejlesztéssel érintett intézmény lesz.
Az átvételre kerülő egészségügyi intézményeihez kapcsolódó önkormányzati adósság és kötelezettségvállalás átvételével együtt rendezi a törvény ezen kötelezettségek fedezetének biztosítását. Az önkormányzati adósságkezelésre az ÁKK Zrt.-t jelöli ki, míg az egyéb kötelezettségek fedezetét a kijelölt szerv költségvetésében kell biztosítani.
A törvény rendezi az önkormányzat állományában az egészségügyi intézmények irányításával, felügyeletével foglalkozó munkatársak továbbfoglalkoztatására vonatkozó szabályokat, valamint kötelezően előírja az átvett intézmények vezetésére pályáztatást.
Az intézmények átvétele szükségessé teszi a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszeréről szóló törvény módosítását. A módosítás megteremtik a jogszabályok közötti koherenciát.
A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény módosítása szükséges annak érdekében, hogy a beutalási rend és a várólista rendszer átalakítására a szakellátási feladatok állami által átvételét követően kerülhessen sor.
Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény módosításával rögzítésre kerülnek a szakellátási feladatok állam általi átvételéhez és a helyi önkormányzatok intézményműködtetési kötelezettségének megszűnéséhez kapcsolódó átmeneti és a vonatkozó törvényhelyek alkalmazását segítő szabályok.
Az egészségügyi ellátórendszer fejlesztéséről szóló 2006. évi CXXXII. törvény módosításával az egészségügyi szakellátási feladatok állam általi átvételére tekintettel kiegészítésre, illetve módosításra kerülnek a szakellátási felelősségi rendszer és a szakellátási kapacitások hatályos szabályai a folyamatos ellátás biztosítását garantáló rendelkezésekkel.
A szakellátási feladatok állam általi átvételére tekintettel módosításra kerül a szakellátási kapacitások és az ahhoz kapcsolódó ellátási területek felosztásának – a megyei önkormányzatok konszolidációjáról, a megyei önkormányzati intézmények és a Fővárosi Önkormányzat egyes egészségügyi intézményeinek átvételéről szóló 2011. évi CLIV. törvényben megállapított – határideje és szempontrendszere.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2011. évi CLXXVI. törvény módosításával összhangba kerül az egészségügyi ellátórendszer fejlesztéséről szóló 2006. évi CXXXII. törvény és a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény már kihirdetet, de még hatályba nem lépett módosításának hatálybalépése az e törvényjavaslatban foglaltakkal.