Az ÁSZ megállapításai a Bajcsy Kórház esetében is a 2015-2017 közötti időszak gazdálkodásra vonatkoznak.
Az Állami Számvevőszék befejezte a Bajcsy-Zsilinszky Kórház és Rendelőintézet 2015-2017 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzését. A feltárt szabálytalanságok megszüntetése, illetve kijavítása érdekében az ÁSZ tizenkét javaslatot fogalmazott meg az intézmény főigazgatójának - adta hírül összefoglalójában a szervezet.
Mint írták, a budapesti Bajcsy-Zsilinszky Kórház és Rendelőintézet 1980. február 15-étől végzi tevékenységét, az ellenőrzött időszakban gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv volt. A kórház irányító szerve az EMMI, a fenntartói és középirányítói jogokat a GYEMSZI, majd 2015. március 1-jétől jogutódja, az ÁEEK gyakorolta. A kórház alapfeladata a járó- és fekvőbetegek diagnosztikus és terápiás szakorvosi ellátása, rehabilitációja és követéses gondozása. A 2015-2017 közötti időszakban végrehajtott beruházások következtében a kórház könyvviteli mérleg szerinti vagyona a 2015. január 1-jei több mint 10,6 milliárd Ft-ról 2017. december 31-re majd 12,5 milliárd Ft-ra nőtt. A teljesített költségvetési és finanszírozási bevétele a 2015. évi több mint 13,6 milliárd Ft-ról 2017-re közel 14,7 milliárd Ft-ra, a teljesített költségvetési és finanszírozási kiadása pedig a 2015. évi majd 13,2 milliárd Ft-ról 2017-re több mint 13,8 milliárd Ft-ra emelkedett
Mit ellenőrzött az ÁSZ?
Az Állami Számvevőszék a kórházra vonatkozó irányító szervi feladatellátást, a kórház pénzügyi gazdálkodását, a kórház vagyongazdálkodását, a belső kontrollrendszerének kialakítását és működtetését, a korrupciós veszélyek ellen védettséget biztosító integritáskontrollok kiépítettségét, a teljesítményellenőrzés feltételeit, továbbá a költségvetési maradvány megállapításának szabályszerűségét ellenőrizte.
Volt belső ellenőrzés, ugyanakkor a belső kontrollrendszer nem működött megfelelően
Az ÁSZ ellenőrzése megállapította, hogy a Bajcsy-Zsilinszky Kórház és Rendelőintézet főigazgatója a belső kontrollrendszer részeként kialakította a kontrollkörnyezetet és a kockázatkezelési rendszert, illetve a monitoring rendszer részeként a belső ellenőrzést szabályszerűen működtette. Ugyanakkor a kontrolltevékenységek gyakorlása nem volt szabályszerű, valamint az információs és kommunikációs folyamatok nem működtek szabályszerűen, így a kórház belső kontrollrendszere a közpénzekkel és a nemzeti vagyonnal történő szabályszerű gazdálkodást, a beszámolási és adatszolgáltatási kötelezettségek szabályszerű teljesítését nem biztosította. A kórház az integritást erősítő nem kötelezően előírt kontrollokat nem építette ki.
A pénzügyi- és a vagyongazdálkodás sem volt szabályszerű 2015 és 2017 között
A kórház pénzügyi gazdálkodása nem volt szabályszerű, az elszámolt bevételek és kiadások esetében nem rendelkezett bizonylattal. A 2016. évi bevételi, valamint a 2017. évi kiadási előirányzatai felhasználásáról a főkönyve alátámasztására - a jogszabályi előírásokat megsértve - nem vezetett a valóságnak megfelelő, folyamatos, zárt rendszerű, áttekinthető részletező nyilvántartást, ezáltal a közpénzfelhasználás nem volt elszámoltatható és átlátható. A kötelezettségvállalás nyilvántartása, illetve a maradvány megállapítása sem volt szabályszerű.
A kórház vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű, mivel a költségvetési beszámoló mérlegtételei leltárral nem voltak alátámasztottak, ezért a mérlegben szereplő eszközök és források értékének valódisága nem volt igazolt. Folyamatos, zárt rendszerű részletező nyilvántartások hiányában nem volt biztosított, hogy a költségvetési beszámoló a vagyoni helyzetet a valóságnak megfelelően, áttekinthetően mutassa be.
Tizenkét javaslatot tett az ÁSZ a kórház főigazgatójának
Az ellenőrzés megállapításai alapján az Állami Számvevőszék az Állami Egészségügyi Ellátó Központ főigazgatója részére egy, a Bajcsy-Zsilinszky Kórház és Rendelőintézet főigazgatója részére pedig 12 javaslatot fogalmazott meg, amelyekre az érintetteknek 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.