• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Vesztesek és nyertesek a jövő évi költségvetésben

Egészségpolitika Forrás: Weborvos Szerző:

Szócskáék „mértéktartó optimizmussal" dolgoznak a forrásteremtési lehetőségeken.

Az Egészségbiztosítási Alap (E. Alap) 2013. évi költségvetését a 2012. évhez hasonlóan kismértékű hiánnyal tervezték: a bevételi oldalon 1649, a kiadásin 1675 milliárd forint szerepel, így a tervezett hiány 24 milliárd forint. Összességében 2012-höz képest 90 milliárd forinttal több pénz áll az ágazat rendelkezésére, elsősorban az átvett megyei és városi intézmények miatt. Az NGM 1,6 százalékos gazdasági növekedéssel, 4,2 százalékos inflációval és 5 százalékos keresettömeg-növekedéssel számol. Minderről Tóbiás Tamás, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) főosztályvezetője beszélt az egészségügyi bizottság hétfői ülésén, ahol az ágazat jövő évi büdzséjéről tárgyaltak a képviselők.

Tóbiás kiemelte, hogy a bevételek részét képező járulékkonstrukcióban nem számítanak változásra, maradnak a mértékek, kulcsok. A szociális hozzájárulási adó E. Alapot megillető része és a munkáltatói egészségbiztosítási járulék soron 162,5 milliárd forintot terveztek, a biztosítottak egészségbiztosítási járuléka címén 579 milliárdot szeretnének beszedni. Az állam több mint 600 milliárd forinttal egészíti ki a kasszát költségvetési hozzájárulás címén (beleértve a 260 milliárd forint rokkantsági, rehabilitációs ellátások fedezetét biztosító összeget, illetve a baleseti adó kiesése miatti 24 milliárd forintos kompenzációt).

Jelentősebb tétel még az egészségügyi hozzájárulás, amelyet 103 milliárdra terveztek. A gyógyszergyártóktól 30 milliárd forintos, míg a népegészségügyi adóból a 20 milliárd forintos bevételt várnak.
A kiadási oldalon a pénzbeli ellátásokra (például táppénz, gyes, gyed, stb.) 7 milliárd forinttal jut kevesebb (2012: 555 milliárd, 2013: 548 milliárd), a természetbeni ellátásokra az idei 1166 milliárd helyett 1110 milliárd forint áll rendelkezésre. Ez utóbbiban a gyógyító-megelőző kasszának 833 milliárd forint jut, amely 8 milliárddal több, mint idén.

Szintén egyszázalékos többlet jut a háziorvosoknak (indikátorrendszer, eszköztámogatás), kap az OMSZ, erősítik a járóbeteg-ellátást, végrehajtják az Eurotransplant-tagságunkkal összefüggő fejlesztéseket, ugyanakkor a védőnők, a fogászat, az otthoni szakápolás és a művese-szolgáltatók például nem számíthatnak több pénzre.

A legnagyobb, nyolcvanmilliárdos elvonást a gyógyszerkassza szenvedi el: jövőre mindössze 198 milliárd forint lesz ezen a soron, miközben már idén is jelentős forráselvonást szenvedett el. Ezt a további nagymértékű csökkenést még az ÁSZ is aggályosnak találja, mondván, „…a megalapozó intézkedések kidolgozatlansága, a gyógyszerfelírási és -fogyasztói magatartás változásának kiszámíthatatlansága bizonytalanságot mutat a teljesíthetőség terén".

Az ellenzéki képviselők is leginkább a gyógyszertámogatások drasztikus csökkentése, illetve az egészségügyben dolgozók bérfejlesztése miatt aggódtak. A béremelés fedezetét ugyanis nem találták a költségvetésben, így azt vélelmezték, hogy a szakellátásokból vonják el, ami a kórházakat hozhatja lehetetlen helyzetbe. Mint az MTI híradásából kiderült, az épp akkortájt ülésező Számvevőszéki és Költségvetési Bizottságban jelentette be Banai Péter, az NGM helyettes államtitkára, hogy a tervezett béremelések fedezetét a jövedéki adókból, így a cigaretta adójának várható emeléséből fedezik majd.

Az egészségügyi bizottságban azonban erről nem beszélt az NGM képviselője, csupán a jelenlévő Szócska Miklós államtitkár jegyezte meg a Matolcsy által korábban bejelentetett forráskeresésre, hogy „mértéktartó optimizmussal dolgozunk a forrásteremtésen, és folyamatban vannak a tárgyalások". Ezek eredménye majd a részletes vitában válik ismertté, s reményei szerint a módosítások után elfogadható lesz az ágazat költségvetése.

Az egészségügyi bizottság többségi támogatással általános vitára alkalmasnak tartotta a jövő évi költségvetésről szóló törvényjavaslatot.

Az államtitkár további tájékoztatásából kiderült, hogy ötvenmilliárd forintos pályázati pénz áll rendelkezésre a struktúraváltáshoz az intézmények számára. Ígérte, a júliusban induló új rendszerben lesz idő az átállásra az átmeneti időszakban, és a héten minden ellátó (háziorvos, szakorvos) meg fogja kapni a pontos és részletes listát, hová kell (tovább)küldenie – illetve a mentők esetében szállítania – a beteget.

A kötelező nyugdíjazás kérdése nem rendeződött még megnyugtatóan az ágazat számára, egyelőre Tóbiás Tamás annyit mondott, hogy most zajlik a modellezés, s egyelőre nincs konkrét döntés a kormányzat részéről.