• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Üvegzsebet a promócióban!

Európai Unió Forrás: Scrip

Pénzbírság és „név szerinti megszégyenítés" is szerepel büntetésként az Európai Gyógyszeripari Szövetség ajánlás gyűjteményében.

A EFPIA Brüsszelben elfogadott corpusa jóval terjedelmesebb elődjénél, az említett szankciókkal kapcsolatban azonban leszögezi: ott alkalmazhatók, ahol a jogi, szabályozási és pénzügyi követelmények/körülmények ezt lehetővé teszik.

A büntetéseknek, - így a kódex -, arányosaknak kell lenniük a vétséggel, és tekintetbe kell venniük ennek természetét, elrettentő hatást kell kifejteniük. Ugyancsak tekintetbe kell venniük az ismétlődő, illetve a hasonló jellegű vétségeket.

A kódex egyik függeléke - első ízben - foglalkozik az internetes promócióval is, egy másik azt taglalja, hogyan ültessék át a gyakorlatba a nemzeti szervezetek a csúcsszerv által kodifikált előírásokat, illetve, hogy milyen ügyviteli szabályok szerint történjék a panaszok továbbítása és a szankciók kiszabása.


Az előző hasonló szabálygyűjtemény 1993-ban született, és azóta az EU különböző irányelveinek figyelembevételével több ízben is módosították. A mostani kódex hasznos útmutatásokkal szolgál majd a nemzetközi gyógyszerkereskedelmi szervezet, az IFPMA hasonló, immár tíz éve változatlan dokumentumának hamarosan esedékes revíziójakor.

Az EFPIA arra számít, hogy az új kódexet az európai kereskedelmi szervezetek saját verzióik minimum-változatának tekintik majd. Az EFPIA bizottsága a múlt év végén fogadta el, és egyes európai szövetségek már meg is kezdték javaslatainak becikkelyezését.
Az új kiadványban a korábbinál lényegesen nagyobb helyet foglal el a rendezvényekkel és a vendéglátással foglalkozó (9.) fejezet. Az ebben megfogalmazott ajánlás szerint a „vendéglátás nem foglalhatja magában szórakozást (pl. sportot vagy egyéb kikapcsolódást) szolgáló események szponzorálását. A vállalatok kerüljék az olyan helyszíneket, amelyek ismert szórakoztatóhelyekkel kapcsolódnak össze… Minden vállalati szervezésű vagy szponzorálású promóciós, tudományos vagy szakmai összejövetelt, kongresszust, konferenciát, szimpoziumot és más hasonló rendezvényt megfelelő, az esemény fő céljával harmonizáló helyszínen kell tartani."


Ami az ajándékokat és egyéb ösztönző gesztusokat illeti, a 10.01-es szakasz kimondja: „Olyan helyen, ahol ilyesmit propagálnak, az egészségügyben dolgozóknak nem adható, ajánlható vagy ígérhető gyógyászati termék felírását előmozdító ajándék, pénzügyi vagy egyéb előny – legfeljebb ha csekély értékű, vagy pedig fontos a praxis vagy a gyógyszertár működtetéséhez."


A korábbinál behatóbban foglalkozik a kódex a promóció elfogadható formáival (5. artikulus):
„A vállalatoknak mindenkor szigorú erkölcsi normákhoz kell tartaniuk magukat. A promóció (a) soha nem diszkreditálhatja a gyógyszeripart, nem csökkentheti az iránta való bizalmat; (b) tekintetbe kell vennie az egyes gyógyszerek sajátságait és a kedvezményezettek szakmai státuszát; (c) semmiképpen se lehessen visszaélések kiindulópontja."


A kódex érdekesebb ajánlásai:
– „A promóciónak objektív módon, túlzások nélkül kell bemutatnia a termékeket, hogy ezzel ésszerű felhasználásukat ösztönözze. Nem szabad megalapozatlanul kijelenteni, hogy a gyógyszeripari termék vagy hatóanyag különleges hatással vagy tulajdonsággal rendelkezik" (3.03. cikkely).

– „Két termék bármiféle összevetésének az illető termékek fontos és csakugyan összevethető tulajdonságain kell alapulnia. Az összevetésen alapuló reklám nem lehet megtévesztő vagy becsmérlő" (3.05).

– Az „új" jelző nem alkalmazható általánosan hozzáférhető termékre, vagy olyan gyógyászati indikációra, amelyet már több mint egy éve promocionálnak" (3.08).

– A klinikai értékelés, a forgalomba hozatal utáni vizsgálat, a hatástanulmányok és az engedélyezés utáni vizsgálatok nem szolgálhatnak burkolt reklámként: mindezek elsődlegesen tudományos vagy képzési célzattal végzendők" (7.02).

– „Ha egy cég megfizeti, vagy más módon biztosítja promóciós anyagok folyóiratokban való megjelenését, a publikáció nem hasonlíthat független újságírói munka eredményére (7.03). Ha a sajtóban gyógyszerekről vagy használatukról szóló publikációt egy cég szponzorál – tekintet nélkül arra, hogy ez reklámanyag vagy sem – az illető cégnek jeleznie kell: fizetett a megjelentetéséért (7.04).

– Gyógyszerügynökök semmilyen pozitív vagy negatív eszközzel (feldicséréssel vagy becsmérléssel) nem próbálhatják kicsikarni, hogy meginterjúvolják őket. Ha az interjúra sor kerül – sőt, már annak kieszközlése során is – kezdettől fogva megfelelő lépéseket kell tenniük annak érdekében, hogy egyértelműen kiderüljön, kicsodák, és milyen céget képviselnek (13.10g).