• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

    • Megnyílt az egynapos sebészeti ellátás Csepelen

      Megnyílt az egynapos sebészeti ellátás Csepelen

    • Covid-kátyúból kilábaló egynapos sebészeti ellátások

      Covid-kátyúból kilábaló egynapos sebészeti ellátások

Mennyi az Ön napi kalóriaigénye?

Fogyokura Forrás: Weborvos

Ha az alacsony kalória-bevitel folyamatosan megmarad, akkor tartós lesz a súlycsökkenés is.

A hízékonyság nagymértékben genetikailag meghatározott hajlam, aminek a hatását a környezeti tényezők, nevezetesen a civilizált élet szokásai, a viszonylag bőségben rendelkezésre álló és egészségtelen összetételű táplálék nagymértékben rontják, csakúgy mint a mozgásszegény életmód.

A szervezet kalóriaigénye a hővé átalakuló anyagcseréből és a napi fizikai munkából tevődik össze. Mértéke egyénenként különböző, de egyazon személynél is jelentősen csökken mind az életkor előrehaladtával, mind mozgásszegény életmód mellett, fokozva ezzel a súlyfelesleg veszélyét. Az elhízás kialakulása során gyakorta megfigyelhetők hormonális változással és stresszes időszakkal kapcsolatos súlynövekedési lépcsők. Valódi hormonális (ún. endokrin) betegség azonban ritkán áll az elhízás hátterében.

Abban az esetben, ha a testsúly csökkentése ajánlatos a napi kalóriabevitelnek kevesebbnek kell lennie, mint a felhasználásnak. Ez általában megvalósítható tartósan napi 1200-1600 kcal energia bevitele mellett. Emellett elérhető a folyamatos fogyás.

Hogyan tudja egyszerűen megállapítani a szervezet napi kalória igényét? Ebben a következő képlet segítheti:

Férfiaknál: napi kcal = 900 + 10 x testsúlykilogramm
Nőknél: napi kcal = 700 + 7 x testsúlykilogramm

Az így kapott értéket ülő életmódot folytatóknál 1.2-del, közepes aktivitást végzők esetén 1.4-del, nehéz fizikai munkát végzők esetén 1.8-del kell megszorozni.

Pl. 70 kg súlyú irodai dolgozó férfi napi energia szükséglete a következő:

Napi kalória szükséglet = 900 + 10 x 70 = 1600 x 1.2
Ugyanilyen súlyú nő esetén:
Napi kalória szükséglet = 700 + 7 x 70 = 1190 x 1.2

Gyakran észlelhető az, hogy a fogyókúra megkezdésekor gyors testsúlycsökkenés jön létre, majd ezt követően a szervezet az alacsonyabb kalória bevitelhez alkalmazkodva csökkenti a szervezet kalóriáinak égetését és ezért a továbbiakban a súlycsökkenés üteme is lelassul. Sőt erőteljes (túlzottan gyors súlycsökkenésre törekvő) fogyókúra után a testsúly gyarapodása is gyakran észlelhető (ez az ún. „jojó" jelenség). Azonban, ha az alacsony kalória-bevitel folyamatosan megmarad, akkor tartós lesz a súlycsökkenés is.

A fogyókúra másik összetevője az energiafelhasználás fokozása, elsősorban rendszeres testmozgással.

Házi feladat: számolja ki, mennyi az Ön napi kalóriaigénye?

Legolvasottabb cikkeink