Eldöntendő, hogy a szakma a gyorsított befogadás, mint értelmes eszköz mellett adja-e le voksát?
Ha egy korszerű gyógyszer szabadalmi védettsége lejár, az egészségbiztosító annak generikus változatát gyorsan piacra segíti. A hatékony árversenyért a támogatotti körbe nemcsak minél hamarabb befogadja, de intenzív eszközökkel ösztönzi is – mondta Dankó Dávid, a Budapesti Corvinus Egyetem Vezetéstudományi Intézet oktatója, kutatója, aki nem régen még az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Ártámogatási Főosztályának stratégiai, elemzési és integrációért felelős főosztályvezető helyettese volt.
A közelmúltban megrendezett IME-META IV. Országos Egészség-gazdaságtani Továbbképzés és Konferencián tartott előadásában sok egyéb között kiemelte, hogy amennyiben a generikumok kelendőek, akkor felírásukkal a gyógyszerkasszában az adott évre tervezett összegből pénzt tudnak félretenni. Mégpedig olyan forintokat, amelyeket azután új terápiák rendszerbe fogadására fordítanak.
„Hogyan lehet a generikus penetrációt növelni?" – tette fel a költői kérdést, amit a hallgatóságának azon nyomban meg is válaszolt. Mint mondta, kemény és puha eszközökkel egyaránt elérhető eredmény. Az első kategóriába tartozó technokratikus módszerek – lásd fixesítés, kötelező generikus helyettesítés stb. – általában a gyógyszergyártók körében nem kedvelt megoldások, végül is, például az utóbbi nem hoz látványos eredményt.
Az olyan párhuzamosan alkalmazott érdekeltség alapú eszköz, mint mondjuk az orvos terápiás gyakorlati szokásairól küldött tájékoztató levél, mint visszajelzés, már sokkal hatékonyabb még akkor is, ha erről a megoldásról viszonylag keveset hallani.
A média, az orvos-, a gyógyszerész- és a gyógyszergyártó szakma többet foglalkozik azzal a hathatós metódussal, ami nyomán, ha a gyártó az egészségbiztosítónak szignifikáns árelőnyt ad a generikus szerek gyors befogadása történik. A puha eszközök közé sorolta az utóbbit, s nem titkolta, előfordult már, hogy a biztosító több készítményt egyetlen nap alatt a támogatási rendszerbe fogadott ezért, amivel 16, 18, illetve 21 millió forintos megtakarítást ért el. Mindenesetre Dankó Zoltán felvetette, a szakmának eldöntendő, hogy a gyorsított befogadás, mint értelmes eszköz mellett adja-e le voksát?
Hosszabban beszélt az orvosoknak kiküldött tájékoztató levelekről, aminek mindenekelőtt szerinte legnagyobb erénye az, hogy az orvosok ismereteit vényfelírási szokásaikról a biztosítónak sikerült növelnie. Annak idején 402 olyan orvosnak küldött ki az egészségbiztosító három levelet, akik 3 millió forintnál több OEP támogatást élvező szert rendeltek a pácienseiknek, illetve azoknak akik adott gyógyszert több mint 60 betegüknek is felírták E levelek nem bürokratikus, hanem érthető, amolyan „kollegiális" stílusúak és hangvételűek volt. Az egyik köszönő, a másik neutrális, a harmadik enyhén dorgáló sorokban fogalmazódott meg.
A postázást követően a tájékoztatásban részesült, illetve a gyógyszerrendelési „szokásairól" nem informált doktorok felírási gyakorlata szignifikánsan megváltozott és eltért egymástól. Bebizonyosodott, hogy a „leveles módszerrel" az egészségbiztosító mintegy 40 millió forintot tudott megtakarítani. Olyan pénz, aminek „előállítása" a biztosítónak nulla többletköltséggel járt.
Mondandója összegzéseként Dankó Dávid hangsúlyozta, hogy amíg nincs fixesítés, addig a támogatáskiáramlás legfőbb tényezője az originális készítmények rendelése marad. „Ebben a fázisban a puha eszközök szerepe akkor sem értékelhető le, ha adott esetben olyan fokú megtakarítás nem érhető el általuk, mint a kemény eszközökkel. Sőt, előfordulhat, hogy a takarékosság sokkal kisebb, mint az amúgy a fixesítéssel történő több százmilliós spórolás." Mindenesetre annak komoly jelentőséget tulajdonított, hogy a módszerrel, ha lassan is, de egyfajta szemléletformálásra van remény.
„Az OEP szempontjából óriási tanulság, hogy a fixesítésben a jelenleginél nagyobb piaci stabilitást biztosító óriási tartalékok vannak."
Mintegy zárszóként elmondta, hogy az egészségbiztosító jelenlegi gyakorlatában az originális termékek akár hónapokig is „kilebegtethetőek". Ugyanakkor, ha egy gyógyszergyár valamely termékének innovatív és generikus portfoliójával egyaránt rendelkezik, akkor az egészségbiztosítónak ezek befogadására vonzó ajánlatot tehet.