A gyógyszeripar helyzete az elkövetkező néhány év során nem sok jóval kecsegtet.
Az ügyfélközpontúság, a költségcsökkentés és a cégstruktúra rugalmas átalakítása kiemelt helyen áll a gyógyszer- és egészségiparban érdekelt cégek vezetőinek gondolkodásában - derült ki a PricewaterhouseCoopers (PwC) Magyarország Kft. felméréséből. A PwC Magyarország az MTI-hez kedden elküldött közleményében "A változás állandósága - Betekintés a hazai gyógyszer- és egészségipar üzleti tendenciáiba" című felmérésének megállapításait ismerteti. A tanácsadó cég második alkalommal készítette el felmérését, amelynek során huszonkét első számú vezető véleményét összegezte a gyógyszer- és egészségipar trendjeiről, illetve hasonlította össze 180 globális iparági vezető meglátásaival.
A felmérés eredményeit összegezve az elemzők megállapították: az ágazat termékeit, szolgáltatásait igénybe vevő fogyasztók minden korábbinál erősebb pozícióba kerültek. A cégvezetők többsége úgy gondolja, hogy ügyfeleik döntő befolyással vannak az üzletmenetre, és ennek következtében mélyen elkötelezettek a fogyasztói lojalitás megteremtése, a nagyobb ügyfél-elégedettség elérése érdekében.
A felmérés három fontos tendenciára mutat rá az iparágban. Az egyik az állami és a magánszektor közötti átrendeződés a gyógyászat finanszírozásának tekintetében: miután a költségnövekedést egymagában sem a magánszektor, sem az állam nem képes finanszírozni, kitermelni, így a két szereplő egymásra van utalva. A másik fontos folyamat, hogy a gyógyszer- és egészségipar egyre inkább átveszi más iparágak működési módszereit, s ez a korábban speciális terület is eliparosodik. A harmadik meghatározó tendencia a tömegtermeléstől és a tömegszolgáltatásoktól való elmozdulás a precíziós, személyre szabott megoldások irányába.
Az iparág megkérdezett vezérigazgatói az átlagot meghaladó mértékben nyilatkoztak úgy, hogy 2013-ban új termék vagy szolgáltatás kidolgozásába fognak, ám kevesebben bíznak a meglévő piacokon történő organikus növekedésben. A cégvezetők ötöde nyilatkozott úgy, hogy felvásárlással, összeolvadással vagy stratégia szövetségek kötésével terveznek bővülést elérni. A növekedés elérése érdekében számos cég gondolkodik befektetésekben.
A nemzetközi kutatást nézve elmondható, hogy a tehetséggondozás az egyik olyan terület, ahol a cégek nemhogy nem csökkentették, de egyenesen növelték kiadásaikat. A válaszok alapján Magyarországon is éppen ebben az iparágban az egyik legtudatosabb az utánpótlás nevelése, hiszen az iparágat különösen sújtja a tehetségek elvándorlása az országból.
A gyógyszeripar helyzete az elkövetkező néhány év során nem sok jóval kecsegtet, azonban a következő évtized megújult produktivitást és fellendülést hozhat - állapítja meg közleményében a PwC . A "Pharma 2020: From vision to decision" című tanulmányát idézve rámutat: a jelentős tudományos és technikai haladás - a társadalmi-demográfiai változások és a gyógyszerek iránti növekvő igény mellett - jelentős lökést adhat a gyógyszeriparnak 2020 után.
A teljes magyar nyelvű kiadvány itt érhető el