A Széll Kálmán Terv készítői a következő három évben 323 milliárd forintot vonnának el a gyógyszerkasszából.
Az viszont egyelőre nem tudható, hogy annak alapja a 297 milliárdos költségvetési előirányzat, illetve az 57 milliárdos cégadókkal növelt összeg lenne-e?. A tervezet meglehetősen homályos információkkal szolgál, mindenesetre azt rögzíti, hogy feladat és szigorítás lesz a nemzetközi referenciaárazás kidolgozása, a generikus termékek piacra lépése után gyakoribb frissítés, továbbá a nagy értékű terápiák eredményességének nyomon követése, valamint a biotechnológiai terápiák eljárásrendjének felülvizsgálata. Sok egyéb között az sem tudható, a kormánynak a gyógyszergyártók K+F kiadásainak leírhatóságával milyen szándékai vannak…
Mi mindenesetre megkerestünk több gyógyszergyártó-, forgalmazó céget, ahonnan - udvariasan ugyan - többen nemet mondtak a válaszadásra. Kérték, amíg a homály nem oszlik a tervezet körül, inkább hallgatnának.
A németországi székhelyű Boehringer Ingelheim magyarországi igazgatója, dr. Zalai Gábor azonban készségesen válaszolt a kérdéseinkre.
- Egyes elemzők szerint a gyógyszercégeket a sarokba szorították. Kiszivárgott jelentések szerint a kormány több fronton – az orvoslátogatók után fizetett díj emelkedne, 50 százalékkal nőne a támogatott szerek 12 százalékos befizetési kötelezettsége stb. – mérne csapást a gyógyszergyártókra. Hogyan viszonyulnak a várható intézkedéshez?
- Nem ismerjük még, hogy a kiszivárogtatott tervek közül mik valósulnak meg, így részleteiben nem tudjuk kommentálni az olvasottakat, a hallottakat. Mindenesetre az államadósság 2003-2010 közötti drámai, csaknem 9.500 milliárd forintos emelkedése tény. Az ennek következtében kialakuló helyzet ellen csak hatékony reformokkal, szerkezeti átalakításokkal lehet fellépni. Minden józanul gondolkodó várta, várja a közös ügyeinkben való rendrakást, tehát az Orbán-kormány eddig megtett igen jelentős intézkedései – nyugdíjreform, adóreform – után további jelentős lépések voltak várhatók. Reméljük, hogy sikeres megvalósításuk esetén a korábbi hibák kompenzálása, a gazdasági helyzet stabilizálódása, a felzárkózás, a munkahelyteremtés és versenyképességünk javulása megvalósul.
A gyógyszerkassza nettó növekedésének üteme elmarad az államadósság növekedésétől, de ugyanakkor indokolt, hiszen a népegészségügyi mutatók az elmúlt évek javulása ellenére kívánnivalót hagynak maguk után. A gyógyszer-támogatási rendszerben is vannak tartalékok, amelyek feltárásával tényleges megtakarítások érhetők el.
- Mennyire nehezíti meg a várható helyzet a Boehringer Ingelheim magyarországi gazdálkodását?
- Miután új innovatív gyógyszereket forgalmazunk, szakmai kötelességünk tájékoztatást adni az orvosoknak; tesszük ezt jól felkészült gyógyszerismertető hálózatunkon keresztül. A törvény által részletesen előírt és szabályozott tevékenység a gyógyszerismertetők után jelenleg is évente 5 millió forint adófizetési kötelezettséget jelent, ez azonban igen megnehezíti gazdálkodásunkat. Egyébként is visszás egy foglalkoztatás következtében fennálló jogviszonyt megadóztatni, majd az így beszedett adót közteherviselési feladatra fordítani.
Cégünknek a gyógyszertámogatás után fizetendő 12%-os adófizetési kötelezettség is igen jelentős teher. Több készítményünknél a terápiás irányelv írja elő az alkalmazást, ami a támogatás miatt adófizetést von maga után – ezt is nehéz megmagyarázni cégünk tulajdonosainak.
Nagyon magasak az adóterhek és nincsenek tartalékok a gyógyszeriparban, hiszen a 300 milliárd forint támogatási kerethez, tavaly 51 milliárd forinttal járultak hozzá a gyógyszergyártók. A gyógyszeripar 2004 óta fizeti a válságadót, igaz, hol közös megegyezés, hol kivetett különadó formájában.
- Mi lesz a K+F jóváírásokkal?
- A kutatás-fejlesztés támogatása kiemelt feladat kell legyen. Reményeink szerint hatékony ösztönzők és nem a K + F tevékenységet gátló intézkedések bevezetésére kerül sor.
- A cégüknél egy tízes skálán hányas a bizalomvesztés?
- Ahhoz, hogy ne kelljen bizalomvesztésről beszélnünk, nagyon várjuk az igazi reformokat: a magas generikus árszintek európai átlaghoz történő csökkentését a referenciaárazás keretein belül, a hatástalan terápiák támogatásának megszüntetését, egyes terápiás területeken a hatékonyabb befektetések támogatását, a terápiás protokollok és finanszírozási protokollok összhangjának megteremtését, a protokollok betartásának ellenőrzését.
A beteg bizalma a fontos: minőségi gyógyszerrel gyors, hatékony gyógyulást szeretne. Meggyőződésünk, hogy a megfelelő gyógyszer alkalmazása értékteremtés: nem a gyógyszeren, hanem a megfelelő gyógyszerrel lehet spórolni. Az innovatív gyógyszerbefektetés, az egészségi állapot javításával, hozzáadott értéket teremt a magyar társadalom számára. Ezért is fontos, hogy a gyógyszerbefogadás transzparens, kiszámítható és gyors legyen.
- A Széll Kálmán Terv nyomán milyen jövőképük lehet? Mit tehet a cégük ahhoz, hogy a 2011-re tervezetteket teljesíteni tudják?
– A Boehringer Ingelheim készítményekkel továbbra is feladatunk a megfelelő gyógyszerellátás biztosítása, a gyógyszerek hatékony, gazdaságos, biztonságos alkalmazása, ez utóbbihoz elengedhetetlen az orvosokhoz, gyógyszerészekhez és természetesen a betegekhez a megfelelő tájékoztatás eljuttatása. A tervezett eredményeket pedig akkor érjük el, ha azok a betegek, akik a mi készítményeinktől gyógyulnak a legjobban, a gyógyszereinkhez hozzájutnak.
- Köszönöm a beszélgetést.
Mindenkit érint a gyógyszerkassza száz milliárdja
Innovatív gyógyszergyártók: hiányzó jövőkép